Gå til innhold

Nybegynner- Nikon D200


Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mange av de som vet hva som er best virkelig har holdt D50, D70 og D200 i hendene og har hatt anledning til og bruke de noen uker hver!! :whistle:

6795461[/snapback]

Har brukt en kompis sitt d50 en hel del. d70 har jeg fiklet med i butikk. d200 og d2x har jeg brukt en hel del i sommer.

Min favoritt er d2x. Elsker å holde i det. Alt er akkurat der det bør være, og det er utrolig responsivt. d200 er ikke fullt så deilig å holde i, men slettes ikke verst. d50 er litt lite.

Mitt eget kamera (Pentax d2l) er lite og pinglete i forhold, men det funker greit. Har bedre grep enn d50.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på hvor mange av de som vet hva som er best virkelig har holdt D50, D70,  D200 og ikke minst D80 i hendene og har hatt anledning til og bruke de noen uker hver!! :whistle:

6795461[/snapback]

 

 

D80 har jeg ikke hatt i hendene, men har eid både d50 og d70, har nå D200.

 

Oppgraderingen min synes jeg er verd ver krone, men det er klart denne D80 kommer til å bli en sukses.

 

På mange måter kan dette sammenlignes med den tiden både D100 og D70 var på markedet.

 

D100 hadde en relativ høy pris når det gikk ut av sortimentet, i motsetning til D70.

 

Ergo så vil jeg nok tro at denne avstanden vil være noenlunde samme for D200 og D80 på sikt.

Nå ble jo dette noe utenfor.

 

Som D200 eier så tror ikke jeg at jeg vil angre og se bakover på en D80.

Dagens prisleie på disse er ikke så stor.Ca 3k. Det får du så vidt et objektiv for.

Endret av Bawaria
Lenke til kommentar

Kameraet spiller ingen rolle så lenge det ikke kommer i veien for deg. Du må klare å se hva du tar bilde av, du må klare å ta bildet når øyeblikket er der og du må klare å sørge for at lyssettingen er tilstrekkelig på et eller annet vis.

 

Kan godt fotoutstyr ta gode bilder for deg? På ingen måte. Kan uegnet fotoutstyr hindre deg i å få tatt et godt bilde under forhold som på en eller annen måte er utfordrende? Absolutt. En god fotograf vil prøve å komme rundt problemet med en annen løsning, men hindringen er uansett et faktum.

 

Om dette er relevant i en D80 vs D200-diskusjon blir en annen sak. Når D80 etter sigende får både D200s gode søker og autofokussystem blir forskjellen stort sett bilde-til-bilde-hastighet og -kapasitet og ergonomi og utførelse. Som tidligere D70-eier og nåværende D200-eier kan jeg si at steget mellom de to er betydelig, mens D80 er overraskende sterkt spesifisert. Når det er sagt så vil jeg ikke si at D200 er bortkastede penger for en krevende fotograf, men hvis man har valget mellom en D80 med skikkelig god optikk og D200 med ok optikk så bør man la huset være et hus og heller satse på det totale resulatet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Til trådstarter: Hvis du skal kjøpe deg D200 så vil du sikkert ha glede av å lese denne: Nikon D200 User's Guide

 

I forbindelse med diskusjonen om du skal kjøpe D200 eller D80 eller noe annet, så kan du jo lese denne :)Why Your Camera Does Not Matter

 

Du kommer nok uansett til å bli kjempefornøyd, lykke til!

6799742[/snapback]

 

Interessant link du har lagt ut !

 

Vurderer å ta opp fotografering selv etter 15 år fravær så får se om "grooven" fortsatt er der. Driver å sjekker ut D80.

Lenke til kommentar

Da er mitt D200 på plass også. Har hatt den i en uke nå, men har dessverre ikke mye tid til å ta bilder som jeg skulle ønske. Men her er noen av de første bildene jeg har tatt (med min 50mm linse):

 

http://www.flickr.com/photos/dduong

 

Liker kamera veldig godt. Spesielt det med at man ikke trenger å gå inn i menyen for å gjøre endringer på de mest brukte innstillinger. Men er veldig skuffet over batterikapasiteten. Vet noen om vi kan få tak i batteri med større kapasitet? Skal til Canada og USA om en uke og skal være der i noen uker. Ser fram til turen, da kan jeg ta i buk kameraet mitt mye mer enn det jeg gjør nå. Ser også at linsene (17-55mm f2.8 og 70-200mm f2.8) er billigere på BH photos i NY. Noen har erfaring med denne butikken, garanti og andre ting som jeg bør vite?

Lenke til kommentar
noen om vi kan få tak i batteri med større kapasitet?
Man må pent kjøpe Nikonbatteriet som er ganske dyrt. Du kan bruke batterigrep (MB-D200) som tar to batterier eller 6 AA batterier som er mye billigere.

 

http://www.bhphotovideo.com er blant de beste butikkene. All informasjonen finner du på websidene, hvis ikke kan du bare sende dem en mail og spørre.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Har hatt mitt Nikon D200 noen uker nå, og må si meg svært fornøyd. Gikk fra D100, og syntes oppgraderingen er klart verdt pengene.

 

Positivt: Bildekvalitet. Stor og klar Lcd skjerm. Blitzsystemet iTtl er genialt. Lys og klar søker.Kamerahuset virker veldig solid. Godt grep for mine hender. Meget lettforstålig og enkelt menysystem. WB er veldig nøyaktig. Huset tåler vann pga. gummitettinger..

 

Negativt: Batterilevetid. Noe bildestøy ved høy Iso. Batterigrepet MB-D200 sitter noe løst.

 

Foreløpig konklusjon. Meget fornøyd.

 

Legger ved en link til noen bilder tatt med mitt D200.

 

http://www.flickr.com/photos/64704536@N00/

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar

Jeg har testet D80 litt nå og synes ikke den er direkte sammenlignbar med D200.

 

Geit nok at mange av spesifikasjonene er ganske like, men det er en helt annen "feeling" å holde og bruke en D200.

 

Knapper og velgehjul er plassert optimalt for raskt og enkelt å endre innstillinger.

 

Vi som har valgt D200 har ingen grunn til å angre på investeringen!! :)

Lenke til kommentar
Jeg har testet D80 litt nå og synes ikke den er direkte sammenlignbar med D200.

 

Geit nok at mange av spesifikasjonene er ganske like, men det er en helt annen "feeling" å holde og bruke en D200.

 

Knapper og velgehjul er plassert optimalt for raskt og enkelt å endre innstillinger.

 

Vi som har valgt D200 har ingen grunn til å angre på investeringen!! :)

6875045[/snapback]

 

Jeg har dessverre ikke fått tid til å gå ut å teste det noe særlig enda, men har prøvd ut en del funksjoner og slik, og som 964 sier er det en utrolig god følelse å holde/bruke D200 (jeg prøvde canon 30d, nikon d80, d70 før jeg kjøpte)

Huset føles meget kompakt bygget, uansett om det ikke er et lite kamera, og knappene og hjulene har en god kvalitetsfølelse. Dette er som sagt mitt første kamera, jeg betalte 14000 for kitet, og jeg angrer ikke et sekund. Til dere nye som tenker på det samme, det er absolutt verdt det, og selv som nybegynner kan du gjøre mye med dette kamera, samtidig som man kan vokse som fortograf med det!

 

Jeg lurte litt på det du sa Rubyred, jeg har tenkt å kjøpe batterigrepet, og lurer litt på hvor "løst" det sitter på ditt kamera? Er det så mye at det kan påvirke fotofraferingen eller er det helt ubetydelig?

 

Hvis noen orker skulle jeg gjerne fått forklart hvordan jeg tar et bilde der det jeg tar bilde av er skarpt, men der bakgrunnen er meget ofukusert. Blir glad hvis noen kan gjøre en 1,2,3,4 forklaring slik at det er lett å skjønne :)

 

Skulle også gjerne visst hvordan jeg skal stille inn kamera for å ta noen makrobilder, tenker da blomsterbilder etc. :)

Lenke til kommentar

Hvis noen orker skulle jeg gjerne fått forklart hvordan jeg tar et bilde der det jeg tar bilde av er skarpt, men der bakgrunnen er meget ofukusert. Blir glad hvis noen kan gjøre en 1,2,3,4 forklaring slik at det er lett å skjønne :)

 

Skulle også gjerne visst hvordan jeg skal stille inn kamera for å ta noen makrobilder, tenker da blomsterbilder etc. :)

6875101[/snapback]

 

Gratulerer med nytt kamera, sansynlig det beste innenfor gitte prisnormer.

 

Ta en titt hos Canon, de har en lett og grei sak om dslr.

http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/p_5_001.html#top

Lenke til kommentar
Ta en titt hos Canon, de har en lett og grei sak om dslr.

http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/p_5_001.html#top

6876568[/snapback]

 

Utrolig enkel og god informasjon med glimrende eksempler. Takker Bawaria, gleder meg til å teste de ulike funksjonene!

 

Hvis noen kan forklare det jeg spurte i forrige post med et D200 trenger jeg fortsatt hjelp. :)

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Hvis noen orker skulle jeg gjerne fått forklart hvordan jeg tar et bilde der det jeg tar bilde av er skarpt, men der bakgrunnen er meget ofukusert. Blir glad hvis noen kan gjøre en 1,2,3,4 forklaring slik at det er lett å skjønne :)

 

Søk litt på nett om dybdeskaphet hvis du ikke ha en fotobok som du kan bla i. En enkel huskeregel er: liten åpning = skarpere bakgrunn, og stor åpning = mindre skarpt bakgrunn. Prøv da å ha stor blendeåpning (lite f-tallet) og se om du blir fornøyd med resultatet.

Endret av beha_online
Lenke til kommentar

Takker for svarene, har forstått dette til en viss grad nå. Jeg burde kanskje formulert meg annerledes. Det jeg lurer mest på er hvordan man stiller inn de ulike tingene på D200.

 

Hvis jeg vil ha en uskarp bakgrunn, hvordan går jeg frem på mitt D200?

Hvor øker jeg/senker jeg lukkerhastigheten.

 

Har mange ganger prøvd å bruke manualen til å finne svar, men siden pc'n er såpass utdatert er det noe galt med adobe når det skal åpne manualen.

(Jeg fikk kun elektronisk manual) :no:

Så blir glad for svar på det over. :)

EDIT: Helt enig med deg magneska, men pc'n kan ikke gjøres noe med nå, så får heller håpe på kunnskap fra forumets brukere, og skal gjøre som de fleste sier, å kjøpe en god bok , blir fortsatt takknemelig for svar!

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Som nevnt av andre tidligere i tråden så bør du utvilsomt kjøpe deg en god bok om fotografering. Det er ikke noe spesielt med D200, og ut fra grunnleggende teori (som man er nødt til å lære seg) og enkle eksempler bør det være mulig å finne ut av de sakene du spør om. I tillegg så synes jeg du burde få deg en ny PC, hvis den ikke duger til å åpne manualen en gang. En forutsetning for å kunne utnytte potensialet til D200 er å tilegne seg et visst teoretisk grunnlag. Hvis du verken har dette eller tilgang på manualen så vil jeg nok si at du har et aldri så lite problem. Når det er sagt så er D200 et fantastisk flott kamera :thumbup:

 

 

Takker for svarene, har forstått dette til en viss grad nå. Jeg burde kanskje formulert meg annerledes. Det jeg lurer mest på er hvordan man stiller inn de ulike tingene på D200.

 

Hvis jeg vil ha en uskarp bakgrunn, hvordan går jeg frem på mitt D200?

Hvor øker jeg/senker jeg lukkerhastigheten.

 

Har mange ganger prøvd å bruke manualen til å finne svar, men siden pc'n er såpass utdatert er det noe galt med adobe når det skal åpne manualen.

(Jeg fikk kun elektronisk manual)  :no:

Så blir glad for svar på det over.  :)

6888023[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...