Gå til innhold

Den Beste Parfymen ( Utvidet til begge kjønn )


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri brukt parfyme før, så vet ikke hvilken lukt je foretrekker. Hvis jeg får et par forskjellige forslag kan jeg vt ta turen innom en butikk og lukte selv.

Formål har jeg ikke tenkt så mye på, mren en allrounder hadde vært greit. Hva er forskjell på skoøe og hverdags?

For bruk i kaldt klima (winter is coming)

 

Beklager for min totale uvitenhet og vaghet, men håper dere kan overse det :p

No worries. Dersom du ikke vet hva du liker burde du som fkm nevner dra til nærmeste parfymeri og teste diverse parfymer. De ansatte kan også være til god hjelp om du er usikker.

Skole og hverdag blir det samme, men poenget er at du ikke vil ha en tung parfyme når folk skal sitte nærme deg over tid. På fest derimot, da kan man skeie litt mer ut og spraye på noe som sier "her er jeg", for å si det slik.

Jeg hadde nok prøvd å gå for en parfyme til hverdags først, og da gjelder det å finne noe enkelt og relativt lett som ikke er for skarpt, kvalmende eller ubehagelig i lengden.

Du trenger ikke, som TanglewoodD skriver, å gå ut å kjøpe flere parfymer i en sleng. Ta det heller over tid, etterhvert som du får mer erfaring og lærer å kjenne hva du liker og ikke liker. Ikke kjøp noe bare for å kjøpe det, du kommer tross alt til å lukte av det du kjøper. Når du er på parfymeriet er det viktig å iblant lukte på kaffen som står i butikken (hvis de ikke har det er det et tegn på at butikken er useriøs) ettersom det nøytraliserer duftene. Husk også at en parfyme består av 3 grupper med noter, som parfymen går igjennom over tid. Luktene som slår deg med én gang kan gjerne forsvinne relativt fort, så bare la papirbitene (de du tester parfymer på) ligge og lukt på de igjen når det har gått litt tid. Ofte er det også mulighet til å få med seg parfymeprøver som parfymeriet har i skuffen med hjem, noe som er flott slik at du kan prøve deg over tid, i ro og mak, og får muligheten til å oppleve parfymen fra start til slutt.

Et siste tips er å ikke avskrive alle parfymer du ikke liker første gangen du lukter på (både med én gang og etter litt tid). Mange av parfymene jeg ikke har likt eller vært skeptisk til første gang jeg har luktet dem har endt opp som favorittene mine. I bunn og grunn, bruk tid og lær deg å kjenne hva du liker og ikke liker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leter faktisk etter et skikkelig parfymeri i Oslo selv. :p

Det fleste av parfymeriene i Norge selger jo bare de samme kjedelige, kommersielle parfymene.

Selv har jeg endt opp med å bestille prøver på nett og kjøpt på tax-free eller via nett.

Edit: Hvis du en gang skulle finne ut at du vil legge ut litt mer for en parfyme kan du jo ta turen innom Hermés. De har mange parfymer det er verdt å vie litt tid til å lukte på.

Endret av lokeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror jeg fikk en sample av Terre d'Hermès på Sephora, men jeg er ærlig talt ikke helt sikker på om det er den. Kan ikke huske. Den lukter veldig stramt. Jeg for min del foretrekker Armani Code.

 

Mulig jeg er for ung.

 

EDIT: Unrelated til deg lokeland.

 

Hvor i Bergen finner man slike parfymerier som lokeland skrev; "som IKKE selger det samma mølet som Estethique-butikker o.l"?

 

Har så langt brukt JPG's Le Male, TM's Pure Malt og A-Men, og de fungerer ypperlig. En annen "billig" variant er Diesel's FfL som også fungerer ypperlig. Noen av dere som har erfaringer med de parfymene, eller?

 

Nå har jeg akkurat kommet meg til 30-årene, bare så det er sagt...

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fikk en sample av Terre d'Hermès på Sephora, men jeg er ærlig talt ikke helt sikker på om det er den. Kan ikke huske. Den lukter veldig stramt. Jeg for min del foretrekker Armani Code.

 

Mulig jeg er for ung.

 

EDIT: Unrelated til deg lokeland.

 

Hvor i Bergen finner man slike parfymerier som lokeland skrev; "som IKKE selger det samma mølet som Estethique-butikker o.l"?

 

Har så langt brukt JPG's Le Male, TM's Pure Malt og A-Men, og de fungerer ypperlig. En annen "billig" variant er Diesel's FfL som også fungerer ypperlig. Noen av dere som har erfaringer med de parfymene, eller?

 

Nå har jeg akkurat kommet meg til 30-årene, bare så det er sagt...

Njaa.. I førsteetasje på Galleriet er det et parfymeri som har hatt alt jeg har spurt om i hvert fall, P. Koch. Det er det eneste stedet jeg kan komme på som ikke er Esthetique eller Kicks. Du har jo også parfymeriet på Sundt. Det er to parfymerier på Bergen Storsenter, det ene er Esthetique, den andre er jeg litt usikker på, den ligger ved siden av KappAhl, ganske liten. Esthetique og Kicks selger jo ikke møl akkurat, men om du er ute etter mer obskure merker som gjerne er mer spennende så er jo ikke kjedene rett sted å lete. Jeg liker godt Sephora, men det finner du ikke i Norge så vidt jeg vet.

 

Jeg ville nok anbefalt P. Koch.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ah.. Jeg elsker jobben min! Fikk med meg disse hjem i dag, nesten gratis:

 

Armani Code 75ml

YSL La nuit de l'homme 100ml

YSL L'homme 60ml

Chanel Allure homme sport 50ml

Terre d'Hermès 50ml

 

Liker alle veldig godt utenom den fra Hermès, føler meg litt for ung til den, eller at den er litt for "gubbete". Men kan jo hende jeg liker den bedre neste gang jeg lukter på den. :)

Lenke til kommentar

Terre d'Hermès er etter min erfaring en parfyme man må gi litt tid, og om man leser litt rundt på nett ser man fort at det er ganske vanlig historie når det kommer til Terre d'Hermès. Allikevel har jeg aldri vært borti noen som ikke har likt den bare de har gitt den litt tid. Det er min go-to parfyme i hverdagen (jeg er 21 og drar den uten problemer), men når helga kommer lar jeg den som regel stå på hylla. Ikke alle damer liker parfymen med det første, egentlig ganske få av de som har luktet den på meg, så for sjekking på byen fungerer den svært dårlig. :p Madamen var skeptisk i starten, men den vokste på henne. Uansett er Terre d'Hermès i mine øyne en av verdens desidert beste parfymer. Oppdager stadig nye noter og egenskaper, noe jeg sjeldent opplever med andre parfymer. Test den ut og gi den litt tid, så vil du nok endre mening. :)

Til slutt: Hvor jobber du? Jeg vil jobbe der! :p

Lenke til kommentar

Navn: Amour EDP

Produsent: Kenzo

Pris: $57 - $73 - $94 (1oz. - 1.7oz. - 3.4oz.) (Priser fra deres amerikanske nettside, selv handler jeg på Taxfree for meget varierende pris)

Laget for: Femme

Beskrivelse: "A woody musky fragrance", men på huden min lukter den som en krydret vanilje. Forferdelig upraktisk flaske. Den største er 21cm med kork, 9cm uten. Uten korken har jeg opplevd å dusje tannkosten min på reise. Pakker nå flasken i en separat pose i toalettvesken.

 

http://www.kenzousa.com/item/kenzoamour-edp

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...