pc.expert.....wannabe Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 Heisann! installer linux her for litt siden.. tenkte å formatere tilbake. Men det var ikke bare bare Først prøvde jeg som vanlig.. funka ikke.. Fikk Sjekker hardwarekonfigurasjon eller noe sånt så ble det svart skjerm. Også prøvde jeg å formatere fra en annen pc.. joda.. formaterte gjorde jeg.. fra windows på den liksom..Men nei.. Da jeg satt den inni for å kjøre maskina mi så begynte den å starte linux, men kom ikke lengre enn til da den fant ut at det var feil med Kerneln.. Og der stoppa den.. Funker fortsatt ikke når man skal installere windows fra å boote cd romen.. Noen som vet hva som er problemet? Takk på forhånd
Torbjørn Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 dette var ikke lett å skjønne... å formatere er å skrive et filsystem på en block device, f.eks partisjon eller diskett.
pc.expert.....wannabe Skrevet 17. august 2006 Forfatter Skrevet 17. august 2006 Vet da det... men Linux kommer ikke bort
spøkelse Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 Funker fortsatt ikke når man skal installere windows fra å boote cd romen.. 6694676[/snapback] Du må i BIOS og sette til å boote fra CD før harddisk. Press tadata to enter setup, pleier det å stå i oppstarten, da kommer du til BIOS. Hvis booting fra CD fortsatt ikke fungerer, så har ikke det noe med Linux eller Windows å gjøre.
kyrsjo Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 Så vidt jeg skjønner, så har han møtt på den buggen "windows-cd totalt udugelig og blir vettskremt når den ser en partisjontype den ikke kjenner igjen (ext3)". Bruk et partisjonsprogram som duger, f.eks. PartitionMagic eller qtparted (sistnevnte er gratis og kan kjøres fra live-cd som du kan laste ned her: http://www.sysresccd.org/Main_Page )
wil Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 kyrsjo: Tull og tøys. Han har ikke møtt på noen bug at all. Det er ikke noe problem å formatere/slette Linux partisjoner med Windows cd`en. Har gjort det opp til flere ganger på mange maskiner. Det fungerer ypperlig. Så det du gjør da er å slette ALLE partisjoner på systemet ditt. Iallefall Linux partisjonene dine. Så oppretter du en/ flere partisjoner om du vil. Ikke for å være frekk, men det med at man ikke får formatert Linux partisjoner med Windows cd`en sier faktisk mer om han/hun som sitter forran maskina. Det er ikke Windows sin skyld. Vet faktisk hva jeg snakker om. Har holdt på med det her endel og det fungerer å slette Linux partisjoner med Windows cd`en. Bare prøv og skal vedde på at 99,9% sikkert at du får det til. Lykke til.
Langbein Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 Wil: Du kan tro så mye du vil, men Windos har hatt problemer med slikt, og inneholder vel også et av de dårligste partisjoneringsprogrammene som fins. Mulig bugsene har blitt rettet opp, men jeg har i hvertfall tidligere hatt dårlige erfaringer, spesielt nå man prøver å reformatere logiske partisjoner som Windos ikke forstår seg på.
wil Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 Langbein: Du kan tro hva du vil du å, men jeg har faktisk slette Linux partisjoner opp til flere ganger med Windows sine cd plater. Både Windows 2000, XP og Windows 2003 plater har jeg slette Linux partisjoner med. Så jeg skjønner virkelig ikke problemet her. Nei, Windows sitt partisjoneringsprogram er ikke av de beste. Det er riktig, men nå er ikke Microsoft kjent for Partisjoneringsprogram heller da . Partisjoneringsprogrammet til Windows er jo bare for å slette/formatere/opprette partisjoner. Ikke noe annet. Noen ganger skulle jeg ønska meg at de også kunne endar størrelsen på partisjonene også, men det går greit forsåvidt.
Mr.Elendig Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 (endret) http://support.microsoft.com/kb/314458/EN-...123120121120120 Edit denne skulle vel egentlig vert posta i windowsdelen av forumet, siden det er windows som sliter? Endret 17. august 2006 av Mr.Elendig
Torbjørn Skrevet 17. august 2006 Skrevet 17. august 2006 for the record: det er ingenting som heter linux-partisjoner eller windows-partisjoner. de er alle diskpartisjoner med eller uten innhold
JonJ Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Langbein: Du kan tro hva du vil du å, men jeg har faktisk slette Linux partisjoner opp til flere ganger med Windows sine cd plater. Både Windows 2000, XP og Windows 2003 plater har jeg slette Linux partisjoner med.Så jeg skjønner virkelig ikke problemet her. Det var ingen som sa at det ikke skal gå å formatere en partisjon med Windows, men dette er en bug som er observert ofte her på forumet: Windowsinstallasjonen barfer etter å ha installert Linux, hvorfor tror jeg ikke vi har fått noen forklaring på. Det er forøvrig ikke sjeldent at du ikke forstår problemet.
Bytex Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Ikke gjør dette til en pissekonkurranse da..skjerpings, gutta..
BeFs Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Så vidt jeg skjønner, så har han møtt på den buggen "windows-cd totalt udugelig og blir vettskremt når den ser en partisjontype den ikke kjenner igjen (ext3)". Bruk et partisjonsprogram som duger, f.eks. PartitionMagic eller qtparted (sistnevnte er gratis og kan kjøres fra live-cd som du kan laste ned her: http://www.sysresccd.org/Main_Page ) 6696167[/snapback] Wil: Du kan tro så mye du vil, men Windos har hatt problemer med slikt, og inneholder vel også et av de dårligste partisjoneringsprogrammene som fins. Mulig bugsene har blitt rettet opp, men jeg har i hvertfall tidligere hatt dårlige erfaringer, spesielt nå man prøver å reformatere logiske partisjoner som Windos ikke forstår seg på. 6696402[/snapback] Det var ingen som sa at det ikke skal gå å formatere en partisjon med Windows, men dette er en bug som er observert ofte her på forumet: Windowsinstallasjonen barfer etter å ha installert Linux, hvorfor tror jeg ikke vi har fått noen forklaring på.Det er forøvrig ikke sjeldent at du ikke forstår problemet. 6697670[/snapback] Hadde denne bugen for noen år siden jeg også, når jeg i min grønne barndom hadde installert Red hat 7.2, som jeg aldri fikk bort igjen =/ . Men lærte jo av det da Og jeg ble tvunget til å kjøre Linux i et par måneder, det hadde jeg bare godt av egentlig.
oysfaerg Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Det er jo null problem å fjerne reiserFS hvis du har en nogenlunde oppegående WinCD? Edit: BeFs: Ble du TVUNGET til å kjøre Linux fordi du ikke fikk fjerna det og lagt inn WIn istedet? Hvis ja - HAH det er gullkornet sitt det
Jarmo Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 http://support.microsoft.com/kb/314458/EN-...123120121120120Edit denne skulle vel egentlig vert posta i windowsdelen av forumet, siden det er windows som sliter? 6696544[/snapback] Word, flyttes ! ps. jeg har ikke hatt problemer for å slette linux partisjoner med XP-CD.. Har sikkert bare vært heldig.
BeFs Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Jeg var jo helt låst når windows-cden min ikke ville fjerne partisjonene og legge til nye. Heller ikke ny bootloader klarte windows-cden å installere. Kan ikke dere med "oppegående" windows-cder skjønne at andre kansje har problemer med å fjerne ext2 partisjoner. Jeg har dog ikke lagt merke til dette på noen år når jeg tenker meg om, så det burde jo være fiksa nå. Men på den perioden Windows ME herja som verst, så var det problemer med å fjerne ext2partisjoner ja.
oysfaerg Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 BeFs: Men det finnes jo ett utall gratisprogrammer som fjerner Reiser uten problem?? Og de har vært på markedet i _lang_ tid.
pc.expert.....wannabe Skrevet 18. august 2006 Forfatter Skrevet 18. august 2006 http://www.ntcompatible.com/How_to_remove_...der_t28242.html Er GRUB Loaderen som ligger igjen.. Men jeg kan ikke få fjerna den på noen måte.. siden jeg har jo formatert disken og jeg kommer ikke inn når jeg skal prøve å boote xp cden.
wil Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Der ser dere. Det går faktisk an å fjerne Linux partisjoner med Windows CD`en hah. Som jeg sa. Du kan også fjerne Bootloaderen til Linux via Windows cd`en også. Da skriver du fixmbr i recovery consolen. Så blir du bedt om å si ja eller nei på spørsmålet om du vil lage ny bootsektor. Da velger du ja. Så blir en ny bootsektor laget, og den fjerne Linux sin bootloader og legger tilbake NT Loaderen. Nå kan jeg bare fortelle dette. Jeg har fjerna Linux partisjoner med følgende Windows cd plater: Windows 2000 ENG Windows 2000 ENG+Sp4 Windows XP Pro ENG Windows XP Pro ENG+Sp2 Windows 2000 NOR Windows 2000 NOR+Sp4 Windows XP Pro NOR Windows XP Pro NOR+Sp2 Har enda til gode å ha problemer med det liksom. Så hva dere som ikke får det til driver å baller med har ikke jeg peiling på. Eneste jeg veit er at det har godt strykende hver gang her. Og det kommer det til å gjøre hvis jeg fjerner Linux fra laptopen også. 100% sikker. Da kommer jeg til å bruke en Windows 2000+Sp4 cd mest sannsynlig. Jeg lurer litt på hvor den buggen dere snakker om ligger hen. Den har ikk jeg sett noe til. Eneste som er med Windows cd`ene og Linux partisjoner er at på Windows cd`ene så vises Linux partisjonene som ugyldig eller skadet partisjon tror jeg det var, men ellers fungerer det bra allikevel.
pc.expert.....wannabe Skrevet 18. august 2006 Forfatter Skrevet 18. august 2006 Må jeg ikke klare å boote fra CDen for å komme inn på recovery console? Jeg sa lengre oppe at det blir bare svartskjerm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå