Gå til innhold

Hvor gammelt er gammelt?


Anbefalte innlegg

Jeg har følgende oppsett:

Dual PIII 667MHz@735MHz (ja det er gammelt!)

896MB ram

MSI hovedkort

ATi Radeon 8500LE

Windows XP Sp1

IBM 30GXP

 

Etter å ha lagt inn de signerte driverne har jeg for andre gang på 2 år ei maskin som er 99,9% stabil,

den blåe vertikale "bølgen" som beveger seg i oppstarten, kommer 3-4 ganger, og maskina bruker godt under halvminuttet på å starte opp...

 

Win 2000 Sp3 skapte problemer uansett drivere...(har prøvd MANGE forskjellige kombinasjoner), har feilsøkt ved hjelp av resource-kit og fant ut at 2000 sugde.

 

Jeg må si at det eneste operativsystemet som faktisk er (var, helt til DirectX-støtten forsvant, les: ver. 3.0) perfekt er NT 4.0 Sp 6, eller helst 5 grunnet programmene jeg bruker...

 

Så var det ram`en da, oppstarten ble 2-3 ganger raskere med oppgradering fra 384 til 896 MB ram.

Maskina henger i langt kortere perioder under spill, og bildebehandling er en drøm..selv om det er ei gammel maskin. Jeg kommer IKKE til å kjøpe verken nytt skjermort eller i det hele tatt ny maskin før PCI-bussen(FLASKEHALS) får høyere hastighet, og prossessorene får mere cache. 512kb er rett og slett for dårlig.

 

-Celeron og Duron er noe forb*** apeavf*ring

-go Hyperthreading

-GeForce is going down

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lattelig post du har der.. Jeg må bar komme med et par kommentarer:

 

1. De aller fleste spill utnytter kun en prosessor av gangen, så jeg ser ikke at en PIII-735 skal være så imponerende.

 

2. PCI bussen er da bra nok til det aller meste. (eller har du tenkt til å kjøpe PCI skjermkort eller Gbit LAN snart?)

 

3. Om du vil ha hyperthreading så må du gå for Xeon.. Men siden 512kB L2 ikke holder og du ikke vil ha singel CPU system, kjøp heller dual Xeon.. (2x512kB L2) PS. spis kun havregryn de neste 12 mnd så får du sikkert råd til det også..

 

4. Er du sikker på at ikke IBM 30GXP'en er en vesentlig flaskehals når det gjelder oppstarten? Den yter jo kun 14-23MB/s og har kun 1,9MB buffer mot dagens disker som klarer opp mot 56-33MB/s og har 8 MB buffer.

 

5. Når du sier at "celeron er forb*** apeavf*ring ", vet du da at Celeron (tualatin) er en forbedret utgave av in gamle PIII ? Og at begge har 256kB L2 cache, men celeronen kjører orginalt opp til 90% raskere enn din overklokkede PIII? I tillegg kan er celeronen enkel å klokke opp til ca 1,7GHz.

 

Vel, nå har jeg vel klart opp i de fleste selvmotsigelsene dine.. Så kan jeg komme med et par tips:

 

A. Sjekk om det er mulig med litt modding å putte inn to Celeron 1,4GHz'er inn i systemet i stedet for de to PIII'ene. Det er jo en billig og bra oppgradering for systemet ditt.

 

B. Dropp drømmen om dual Xeon. Vær fornøyd med dual celeron 1400 foreløbig. Spar heller mange tusenlapper og kjøp deg en dual Opteron med PciX og dual DDR-ram om et års tid. Det kommer til å rocke vilt til en ok pris.

 

C. ATI R350 med DDR-II kommer om ca et halvt års tid.. Noe å tenke på til opteron-oppgraderingen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...