Gå til innhold

Kjøpe TV-kort, valg av kort + noen enkle spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt å kjøpe meg et TV-Kort til pc'en min nå, både for å se tv på pc'en og omvendt (leser hele tiden om å koble tv til pc, men pc --> tv funker selvsagt også? Skal nevnes at jeg har generelt lite peiling på hardware :blush: ). Med tanke på støtte i linux (gentoo og ubuntu) har jeg funnet ut at Hauppauge-kortene visstnok skal funke fint med ivtv-driver.

 

Jeg har funnet disse 2 Hauppauge-kortene:

Hauppauge! WinTV-PVR-150, PCI, Nicam Stereo, Tv-card & MPEG2

Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE, PCI, Tv-kort m/radio, Bulk

Spørsmålet er bare hvilket jeg skal gå for.. Det ene er MCE, har det noen betydning? Forøvrig tar jeg gjerne imot forslag om andre kort som funker, og ligger mellom 500-1000 kr.

 

Eneste kravene jeg stiller til kortet mtp grensesnitt er:

S-Video inngang

kompositt (det er vel det det heter, sånn rød, hvit og gul inngang? :blush:)

hadde også vært kjekt med inngang for direkte tilkobling til antenne (det som er "HF TV signal"?)

 

Kort oppsummering:

1: hvilket av de 2 kortene bør jeg velge?

2: funker de out of the box i linux, eller med relativt lite konfigurasjon?

3: gjerne en oppklaring rundt navn på disse forskjellige grensesnittene :p

4: Går det an å bruke TV-kort til å vise bilde fra pc på TV, ikke bare omvendt? <-- VIKTIG

 

Som sagt, distroen er hovedsaklig Gentoo, med kjerne 2.6.17

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på kortene er at det ene har har radio, det andre har fjernkontroll, men ellers er de like og virker bra med ivtv-driveren. Følg en guide så er de nok ganske enkle å få til å virke.

Det finnes kort som jeg har opplevd har fungert helt "out of the box", som de gamle PCTV-kortene fra Pinnacle, men disse har ikke MPEG2-enkoding og krever mye av maskinen.

 

Hauppauge har PVR-350 som også har MPEG2-dekoder og TV-utgang. Dekoderen virker kun på MPEG så skal du bare se på ting du har tatt opp selv er det et godt kort, men har du allerede et skjermkort som har TV-ut er det nok ikke verdt de ekstra pengene vs. PVR-150.

 

Hvilket program skal du bruke til å ta opp og se på med?

 

Kabeltyper etc: http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_and_video_connector

 

-Kisp

Lenke til kommentar

Laptoppen min med fedora gjennkjente iallefall VGA-ut dersom dette var kopla til når X starta.

 

Forøvrig: har 150 MCE selv, funker bra. Driver og skriver et program for å se på TV på pc-skjermen med det UTEN å knote med kommandoer eller styre med Myth/Freevo. For TV-ut - dette har du kansje på skjermkortet? Jeg har iallefall et billig nVidia-kort med VGA, DVI og TV-ut s-video - composittadapter fulgte med i pakka. Denne kopler du til TV'n. Tror det vil være en god del enklere enn å drive å styre med tv-ut på tv-kortet.

 

En annen ting: Finnes det DVI-splittere? Har en fjern framtidsdrøm om å kjøpe en billig prosjektor, og regner med at jeg har flatskjerm innen den tid. Men vil jo helst slippe å måtte bruke to VGA-kort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...