Gå til innhold

Flymodus forbudt på fly


elvis!

Anbefalte innlegg

Det er faktisk bevist at mobiltelefoner kan få fly til å kræsje eller styrte. Signalene til og fra mobiler kan i enkelte tilfeller forstyrre enkelte av flyets deler (f.eks kommunikasjonen mellom fly og flyveldere, og instrumenter i cockpit som gjør at flyet i det hele tatt kan fly), og hvis man da er riktig uheldig kan dette føre til at flyet styrter.

 

For et par år siden var jeg på et SAS fly fra gardermoen som ble forsinket i over 3 timer fordi en dust hadde latt mobilen stå på! Dette førte til at flyet ikke engang kunne taxe til rullebanen....

 

Så er det noen vits å ta sjangser med dette? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rart. I Telenor Mobil hadde vi en konferanse med en teknikere og ekspert på radiosignaler. Han sa at alt dette var tøv!

 

Han viste til alle førsteside oppslagene angående dette. Men så viste han oss alle artiklene i etterkant hvor det stod at det IKKE hadde sammenheng allikevel. De var nevnt med 3 linjer bakerst i avisene.

 

Hvorfor er det flere som nå vurderer ( noen gjør det allerede ) å tillate mobil på fly hvis det er så farlig?

Lenke til kommentar
Herregud hvor mange teite innlegg det var her da.Er det ikke bare å respektere at

"sånn er det bare" og slutte å prøve å fundere seg ihjel på noe som ingen av dere likevel forstår eller respekterer?

 

Hvorfor er det påbudt med belte under avgang og landing?Hvorfor er det 60 km fartsgrense på mange veier?

 

Ta nå heller å respektere reglene!!

 

Ingen,og da mener jeg ingen har da vel behov for å sitte med ørepropper dyttet langt inn i hjernen akkurat når flyet skal lette og lande?Hvis dere har det så bør dere vurdere å heller bli på bakken...

6678829[/snapback]

 

 

Bruk LITT mer tid en å skumme posten og kom med en konklusjon.

 

Det er vel INGEN som tenker bryte regler. Vi DISKUTERER om det er bakgrunn for forbudet!

Lenke til kommentar
Litt rart. I Telenor Mobil hadde vi en konferanse med en teknikere og ekspert på radiosignaler. Han sa at alt dette var tøv!

 

Han viste til alle førsteside oppslagene angående dette. Men så viste han oss alle artiklene i etterkant hvor det stod at det IKKE hadde sammenheng allikevel. De var nevnt med 3 linjer bakerst i avisene.

6680012[/snapback]

 

Viste han ikke til mythbusters? Teorien støttes herfra.

 

Var på flyreise i sommer. Forsikret flyvertinnen om at "Det går bra, telefonen min er i såkalt FLYMODUS(viste også flymodusteksten på skjermen). Flyvertinnen blir meget streng og forlager at "Du må skru av, trykk på knappen oppå telefonen" . "Ehh, jeezzz. Hva er vitsen da?". Hun gikk...

Lenke til kommentar

Grunne til at alt elektrisk utstyr skal være slått av under takeoff og landing er:

 

1. Det er de mest kritiske fasene av en flytur.

2. Det sitter oscillatorer og spoler i alt elektronisk utstyr. (CD-Spiller, Walkman, radio, Datamaskin, Mobil med flymodus, støydempende hodetelefoner etc. dere skjønner tegninga).

 

Slike kretser vil kunne sende ut radiobølger. Siden det ikke finnes noen standard som sier hvordan de skal konstrueres så må man regne med at noen av de er dårlig isolert. Det er jo ikke hyggelig når fly styrter, særlig ikke om det skyldes passasjerene.

Lenke til kommentar
Hvorfor må man egentlig skru av alt?

 

Er det virkelig så høyeffekt stråling at det kan påvirke kablene som ligger i "veggene" på flyet?

 

Styring går via hydrolikk, så eneste er vel kommunikasjon som kan bli forstyrret.

 

At styring på fly går via hydraulikk var kanskje sant for noen år siden. Men nå vet jeg ikke hvilke fly Norwegian bruker, så det er mulig du har rett.

Lenke til kommentar
Hvorfor må man egentlig skru av alt?

 

Er det virkelig så høyeffekt stråling at det kan påvirke kablene som ligger i "veggene" på flyet?

 

Styring går via hydrolikk, så eneste er vel kommunikasjon som kan bli forstyrret.

 

At styring på fly går via hydraulikk var kanskje sant for noen år siden. Men nå vet jeg ikke hvilke fly Norwegian bruker, så det er mulig du har rett.

6680645[/snapback]

 

Norwegian sine fly er fra 70-80 tallet, så de er ikke de mest moderne, det samme gjelder de fleste flyene til lavprisselskapene.

Man flyr billig, og kan ikke forvente all mulig luksus... Men uansett tilatter Norwegian flymodus så det er ikke noe problem :thumbup:

Lenke til kommentar

Reiste med SAS til Kroatia for en mnd siden. Etter at lyset med fest setebeltet var slukket, spurte jeg for sikkerhetsskyld flyvertinnen om jeg kunne ha min Nokia N80 på med Flymodus. "Det går helt utmerket" var svaret.

 

2min etterpå var flyvertinnen igang med å hjelpe en dame lengre bak i flyet å få satt telefonen sin i flymodus slik at hun kunne kose seg med musikken sin.

 

Under takeoff og landing kom det den vanlige meldingen over høytaleren om at "Alt elektronisk utstyr må slåes av".

 

Funker da helt glimrende dette. 3 timers flytur unnagjort på "no-time" med noen gode filmer på tlf.... :-)

Lenke til kommentar

Slik er det når jeg flyr BA også. Det har aldri vært noe problem med mobiltelefon, bare den står på flymodus.

Fløy også til Amerika i sommer med Virgin Atlantic, der kunne man bruke telefonen, pluss at man kunne koble seg til internett via flyets satelitt mottagning.

Norwegian har noe eldre fly, men det burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Det finnes en million andre løsninger enn å måtte ha mobiltelefon.Dette blir for dumt.HØRSELVERN KANSKJE!

 

Jepp, walkman eller CD-spiller forsempel, men de er visst ikke lovlige de heller. Hørselsvern ser jeg for meg at funker dårlig, men jeg har jo alltids alternativet å stikke fingrene i ørene, mens jeg laller ivei, da kommer minimalt med lyd inn. Men kan jeg slippe å fremstå som mer gal enn det jeg er, så tar jeg gjerne imot den anledningen.

 

Diskusjonen her, er jo som et utall andre har sagt, om det er grunnlag for å si nei til elektronisk utstyr under ulike faser av flyvingene. Du har kanskje ikke behov for det, men om andre har det , så er det vel greit at vi diskuterer det? Synes du forresten at det er like teit å diskutere mobilforbud på sykehus?

 

Du er en forfedrelig bastant person, er du sånn i RL også? Må i tilfelle være plagsomt for dine omgivelser.

Lenke til kommentar
Hvorfor har vi ikke styrtet når jeg har brukt telefon og kamera under flytur, take off og landing?

 

Lucky shot?

6680677[/snapback]

 

Før man vet om det er trygt, hvorfor gjør du og dere andre som har mobilen på under flyturen det? Greit nok at dere tar sjanser i sitasjoner hvor det dere gjør kun går ut over dere selv, men dere har da ikke rett til å ta sjanser på andres vegne!

Lenke til kommentar
Det finnes en million andre løsninger enn å måtte ha mobiltelefon.Dette blir for dumt.HØRSELVERN KANSKJE!

 

Jepp, walkman eller CD-spiller forsempel, men de er visst ikke lovlige de heller. Hørselsvern ser jeg for meg at funker dårlig, men jeg har jo alltids alternativet å stikke fingrene i ørene, mens jeg laller ivei, da kommer minimalt med lyd inn. Men kan jeg slippe å fremstå som mer gal enn det jeg er, så tar jeg gjerne imot den anledningen.

 

Diskusjonen her, er jo som et utall andre har sagt, om det er grunnlag for å si nei til elektronisk utstyr under ulike faser av flyvingene. Du har kanskje ikke behov for det, men om andre har det , så er det vel greit at vi diskuterer det? Synes du forresten at det er like teit å diskutere mobilforbud på sykehus?

 

Du er en forfedrelig bastant person, er du sånn i RL også? Må i tilfelle være plagsomt for dine omgivelser.

6686007[/snapback]

Ingen har behov for å bruke "mobilen" i flyet,du må jaggu være en viktigPer.Lover og regler er helt uinteressant å diskutere her,da må du heller bli politiker slik at du kan påvirke lovene som er satt.
Lenke til kommentar
Hvorfor har vi ikke styrtet når jeg har brukt telefon og kamera under flytur, take off og landing?

 

Lucky shot?

6680677[/snapback]

Du er bra barnslig!!

6686060[/snapback]

Herregud, skjerp deg :realmad:

OG BRUK REDIGER KNAPPEN!

 

And i quote:

I've flown in the cargo bays of many a C-130 and C-5 military transport and pretty much as long as you don't touch any of the knobs/dials/switches on the inside walls of the aircraft, the Air Force crew doesn't give a damn WHAT you use.

And those planes were made by the lowest bidder...

Wrong. Go look at how planes are built and the wiring shielded.

Simple 802.11 wi-fi and even cell phones will NOT mess with the plane at all.

It's an old fear perpetuated by the airlines as an ass-covering policy.

 

Fra en annen tråd i ett annet forum :)

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke får bruke elektronisk utstyr som mp3-spillere, pc'er osv. under take-off og landing er rett og slett at man vil ha din oppmerksomhet under det som er den mest kritsike fasen av flyturen. Det eneste de virker forstyrrende på er din oppmerksomhet og forstyrrer ikke noen instrumenter som helst. Duppedingser som mp3-spillere, pc'er og mobiler i flymodus gir fra seg veldig lite elektromagnetisk støy under bruk. Mobiler derimot gir fra seg såpass sterke em-bølger at de KAN påvirke instrumenter ombord. Nå er det også slik at forsking ikke har påvist at mobiler forstyrrer instrumenter, men heller ikke. I tillegg har det vært noen episoder hvor man tror mobiler kan ha påvirket instrumenter.. så da tar man det usikre for det sikre og forbyr bruk av mobil i fly.

Et annet aspekt med mobil i fly er at et fly ikke er helt støyfritt, man sitter tett i tett og utifra hensyn til medpassasjerer (vil jeg si) at det heller ikke er ønskelig med at man får bruke mobil på fly...

Endret av frankma
Lenke til kommentar

GSM og andre traadloese signaler _kan_ i teorien forstyrre flyets instrumenter, som vist paa Mythbusters for de som saa den episoden. Men jeg maa dog faa lov til og si at det vil skje i _svaert_ faa tilfeller, spesielt siden personer med mobiler sjelden sitter rett ved siden av instrumentene (slik de foroevrig gjorde i nevnte episode av Mythbusters).

 

Jeg tilbrakte tre aar hos Braathens Tekniske Avdeling paa Sola og reparerte alt fra instrumenter til maalere til forskjellige datasystemer. Hver dag med en mobil i lomma, og ikke saa rent sjelden mobilen paa bordet ved siden av hva jeg reparerte/testet. Ikke en eneste gang har jeg sett at instrumentet/datasystemet/indikatoren har blitt paavirket av mobilen enten sittende vanlig, eller dersom den har ringt.

 

Dog er det som det har blitt nevnt tidligere, grunnen til at man ikke kan bruke mobil ombord i fly er ikke fordi man vet at det kan vaere farlig. Det er fordi man heller vil foere var en etter snar.

 

Naar det gjelder elektronikk generelt om bord i fly (cd-spillere, laptoper, etc) saa skal disse alltid vaere slaatt av naar fest-setebeltet-lyset er paa, som tidligere nevnt i traaden. Dette er dog _ikke_ fordi flyelektronikk er sensitiv og alle elektriske dippedutter sender ut radioboelger (som tidligere nevnt i traaden), men fordi setebelte lyset er alltid paa under de mest kritiske fasene av en flytur. Takeoff, landing og turbulens.

 

Dette er for deres egen sikkerhet!

 

Grunnen er rett og slett at flypersonellet vil vaere sikker paa at de har passasjerenes fulle og hele oppmerksomhet _dersom_ noe uventet skulle skje. Tenk om man er midt i en innflyvning og plutselig finner ut at det ene landingshjulet ikke er nede. Flypersonellet advarer alle og ber dem og og innta de noedvendige posisjoner (dette var foeroevrig testet i en annen episode av Mythbusters), mens Apple Ståle sitter i sin egen verden og hoerer paa MP3 og tar bilder av vingen, og deretter knekker nesa mot stolsetet foran seg naar flyet treffer bakken fordi han var for opptatt med og hoere paa ABBA Teens enn aa hoere paa flypersonellet.

 

Flyving er statistisk mer sikkert en aa kjoere bil, men naar det foerst gaar ille da gaar det riktig ille. Derfor er sikkerhet alltid nummer 1.

 

Edit: frankma var kjappere og skrive en meg ja... Saann gaar det naar det tar 15 minutter og skrive en post :roll:

Endret av frodeaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...