Gå til innhold

Vill ha minusgrader på cpu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det bare å sette igang med å plukke ifra hverandre kjøleskapet til ho mor eller fryseren til han far... Tror dette blir det beste systemet hvis du vil kjøle rammen, skjermkort osv. Da kan du oppnå minusgrader på alt det der. Eneste problemet blir vel kansje å komprimere alt sammen til å passe inne i kabinettet... Peltier kjøling fungerer dårlig på amd i voltmoddet og overklokket verson da denne ikke klarer å transportere nok varme videre til vannavkjøling. Da må du isåfall montere flere ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar

som blakice sier, her må du til med litt freon!

Min løsning er enkel og billig, og utrolig effektiv.

Kjøp en liten fryseboks på Elkjøp, disse for du for 1795,- Brukt, kanskje fra 200 - 500,-

Sørg for at boksen er helt tett innvendig. Den består som regel av tynne aluplater, men det må brukes en god fugemasse i alle skjøter. Den beste løsningen er kanskje og lage en ekstra tank som er like stor som fryseboksen. Fyll hele boksen opp med en god frostveskeblanding, og hiv et par slanger oppi og en god pumpe. Sett boksen på maks, og vips så har du fort 20-30 minus på CPU. Husk god isolering!

Lenke til kommentar

jeg har en veldig bra kjøle ide, finn fram litt tørris lag en fin tett boks runt cpu'en fyll inn med tørris (husk på og holde den under -75 celsius ellers vil den bare bli til co2 og da vil du ikke få noe kjøling fordi det bare er gass)

 

hardware:

celeron 566 @ 850 (helt vanlig vifte, standard)

320 mb sdram

geforce 256 pro 120/300 @ 150/380

sb live 5.1

52x creative cdrom

12/40x memorex dvd

24x plextor brenner

abit vh6

trur det var alt da

 

en fin ide som helt sikkert vil virke!!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-12 00:18, Maroder_S skrev:

Jeg er litt interessert i løsningen din, Arctic, da jeg tenker på noe av det samme. Men problemet blir isoleringen. Har du noen bilder eller noe info om hvordan du har gjort det, temperaturer eller noe?


 

Jeg har dessverre ingen personlige erfaringer med dette. Men jeg vet det går, og det er definitivt mye enklere og rimelige en og lage en vapochill (eller hva det nå heter) med innebygget kompressor og et direkte kjølesystem med freon rett på CPU.

 

Ulempen med fryseboksopplegget slik jeg ser det er utseende.(+ den naturlige kondensfaren du for på slike temperaturer) det ser ikke jævla proft ut med en fryseboks på datarommet, med mindre du modder litt :grin:

 

Når det gjelder isolering av vannslangene, så holder det nok med limte polytylenskum-skåler utenfor PC-en. Inni, så for du se litt hva "peltierfolket" har brukt.

Jeg tror dog du kan råke på et lite problem, nemmelig pumpa. Jeg ville nok ikke brukt noen akvariepumpe til og pumpe isvann!

Men det finnes løsninger for dette og. Man må bare lete litt.

Ideen til dette er selvfølgelig ikke min. Jeg så noen bilder på nett en gang, men jeg har selvfølgelig rotet bort linken...

Forresten, du trenger ikke fylle opp hele fryseboksen, det holder med 3/4. Uansett så blir det endel frostveske som må innkjøpes!

Her er vel "problem nr 2", og få fatt i 30-40 liter frostveske uten og bli mistenkt for bruk på noe annet en PC-en... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-11 22:42, Arctic skrev:

som blakice sier, her må du til med litt freon!

Min løsning er enkel og billig, og utrolig effektiv.

Kjøp en liten fryseboks på Elkjøp, disse for du for 1795,- Brukt, kanskje fra 200 - 500,-

Sørg for at boksen er helt tett innvendig. Den består som regel av tynne aluplater, men det må brukes en god fugemasse i alle skjøter. Den beste løsningen er kanskje og lage en ekstra tank som er like stor som fryseboksen. Fyll hele boksen opp med en god frostveskeblanding, og hiv et par slanger oppi og en god pumpe. Sett boksen på maks, og vips så har du fort 20-30 minus på CPU. Husk god isolering!


 

Du trenger en god del forbedringer på frysern da.

 

1. Sag frysern i

 

2. Legg på nye gummilister osv. for å ikke ødlegge isoleringa.

 

2. monter et gammelt kabinett i frysern, slik du får montert ide enheter hovedkort ol.

 

3. Legg Neonlys langs kantene.

 

4. Få en takk i noe plexiglass, så tykt som mulig, monter hengler på en(Må jo få komt inn til PC-en en gang i blandt.) Legg silikon rundt der du lager hengslene.

 

5. Få tak i noe gummi som tetter mellom plexiglasset og frysern. Dette for at det skal være tett. Må jo ikke komme varm luft inn. Skal være av samme type som det som lokket på frysern bruker for å være tett.

 

6. Spraylakke "tingen" svart eller.no, bor et hull slik at du får lakt inn stømledning, tett hullet med silikon.

 

Beddre kjølesystem skal du leite lenge etter. Kan jo også legge ei plexiglass plate på toppen av frysern der lokket er, skru det fast og legge silikonfuge langs kanten. Garantert en høydare på LAN ol.(Vist du kommer inn, det er jo ikke lov til å ta med frysere :razz: ).

 

Vist noen har forbedringer, post det.

 

[ Denne Melding var redigert av: rippye på 2001-12-13 02:06 ]

Lenke til kommentar

Hmm... denne tråden begynner å få meg til å tenke på et lite prosjekt selv... =)

 

Tenkte jeg skulle begynne med å kjøpe et Chieftech kabinett, et sånt svart med dør. Så prøve å skaffe et kjøleskap/fryseboks med en radiator som er ca like stor som den ene sideplaten i kabinettet. Så fester jeg radiatoren på høyre side (sett forfra seff) og legger kompressoren inni kabinettet. Legger kondensatoren (evt bytter ut kondensatoren med et kobberrør i spiral) oppi reservoaret, og kobler på vannkjølesystemet som jeg allerede har, og *tada* så har jeg minus-grader på cpu, skjermkort og chipsett...

 

Regner selvfølgelig med å støte på problemer underveis, det kan umulig være så enkelt... derfor spør jeg dere glupe folk her på forumet... Hvis jeg lager en kobberspiral istedenfor kondensatoren, eller jeg må gjøre noe modifikasjoner på rørsystemet så forsvinner jo gassen... Jeg vet det finnes steder som kan fylle på slik gass, men hvor?? Og jeg regner med at jeg må ha en slags ventil ellerno for å få fyllt, eller?? Trenger kompressoren kjøling? Kan jeg pakke den inn i et isoporhus for å hindre vibrasjoner/støy, eller blir den altfor varm da?

 

Noen folk med erfaring/kunnskaper der ute??

Lenke til kommentar

Quote:

Dere er jo helt steike crazy ! hohoho

Nei.....drus på flytende nitrogen i en beholder som du setter på CPU ! Og så fyller du bare på den når du føler for det !


Det hadde vært saker ! :smile:
:)
:)
:)
:)
:)
:)
:)
:)
:)
:)
:)


 

Nja, man kan få problemer med superleding når man gjør dette, men jeg har sett noen som har fått det til - med hell :grin:

 

Quote:

SLENG PC-en UTTI ET BADE BASSENG

HVEM BRYR SEG -10 GRADR GÅ Å LEGG DEG DIN DUST


 

Vel, de fleste her inne vet nok at dessto lavere temperatur cpu får, dessto bedre yter den... faktisk har de dobbel effektivitet ved -120C :cool:

Lenke til kommentar

Quote:



Nja, man kan få problemer med superleding når man gjør dette, men jeg har sett noen som har fått det til - med hell
:grin:



 

Den artikkelen tror eg har sett...(husker ik sida dessverre:( ) Men der var d noen EKSTREME overklokkere som tok en Pentium 4 1,7Ghz lagde til en løsning med fl.nitrogen... og vips så hadde de en 1,7Ghz opp i 2,8Ghz d e greier d! Alt er mulig...nesten... :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...