Gå til innhold

Er dette et bra tilbud? (fra skolen)


Baba2

Anbefalte innlegg

Neste uke starter jeg på skole, og elevene har fått tilbud om å kjøpe en Hp nx6325

Vi får den for 5910kr noe som skal være omtrent 40% rabatt i følge skolen. Men det jeg er skeptisk til er at det er den versjonen uten to-kjerne prosessor altså AMD sempron, men den har 1gb minne. Og det er tre års garanti hvis det skjer noe galt med pc'en får vi en utlåns pc.

Er dette et bra tilbud eller burde jeg se på noen andre pc'er?

Har veldig lyst til å gå for denne maskinen men det som gjør at jeg tviler er den Amd Sempron prosessoren :hmm:

Endret av Baba2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vell ikke noe dårlig tilbud fra en skole det der..

etter som du sikkert får full service på skolen og programmer osv.

og at alle på en skole har samme maskin gjør det lettere for support..

med egen pc står du vell helt på dine egene bein og det er en rekke krav du må oppfylle for å få lov til å koble deg til skolens nettverk

du sparer 2500 også.

Lenke til kommentar

Har fått litt mer informasjon angående ordningen. Siden det er et spesial programvare på pc'ene så må vi betale 600kr hvergang vi reformatere datan fordi den må da sendes til et firma, som igjen må legge inn spesial programmvaren. Jeg har også sendt mail for å sjekke om det går ann å velge den med to-kjerner som et lite pris-tillegg. Fikk svar at de skulle sjekke med leverandøren.

Endret av Baba2
Lenke til kommentar

Oppdate:

Har nå fått vite mer om pc'en;

HP nx6325

 

AMD Sempron 3500+

Win XP Pro

1 GB RAM 667 MHz DDR2 1DM

80 GB HD

15" XGA

Combo DVD/CD-RW

WLAN 802.11 b/g

+ 3 års granti, samt får vi billigere ekstra komponenter som batteri, og forsikring.

Hvordan yter Amd sempron 3500+ i forhold til pentium m?

 

Vi får denne for ca. 5910kr.

Lenke til kommentar

Bruk ghost og lag et image av datan slik du får den levert så slipper du de kostnadene på et senere tidspunkt i hvert fall. Hvis alle får PC med lik programvare holder det at en person gjør det.

 

Spesialprogramvare som produsent må legge inn?? Sikkert word :lol:

 

Edit: Nettverksdelene er vel ganske like uansett hvilken pc han kjøper, å legge inn nødvendig programvare for eventuell ekstra verifisering for tilgang til nett pleier sjelden å være noe problem.

 

En kamerat av meg har PC med sempron prosessor, asus tror jeg, den bråker som et uvær.

 

Sjekk tilbudene hos dell vel.

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Her er litt info tatt fra hjemme siden til skolen;

"En viktig fordel ved å velge denne standardmodellen er at skolen vedlikeholder oppsettet av denne PCen slik at vi raskt kan reinstallere den kostnadsfritt hvis noe går galt. Hvis du er uheldig med PCen, hjelper skolen deg og med rask inn- og utlevering, og du kan låne en lik PC av skolen mens din egen er på service.

 

Dersom du allerede har en bærbar PC av nyere dato, eller hvis du ønsker å å kjøpe en annen modell, kan du gjøre dette, men du må regne med noen ekstrakostnader for å få tilpasset PCen til skolens systemer, og du må selv ta ansvar for vedlikehold og garantiordninger. Skolen har dessverre ingen mulighet til å drifte oppsett av mange ulike PCer selv. Dette er tjenester vi må kjøpe.

 

 

Det er disponible låsbare skap på skolen hvis du ikke ønsker å ta med deg maskinen hjem.

 

Konsekvenser ved å velge en annen modell enn skolens standard PC

 

Minimumskrav for PC og programvare

 

Dersom du velger en annen modell enn HP nx 6325 må den tilfredstille følgende minimumskrav:

 

Maskinvare

 

P4 prosessor eller tilsvarende

 

512 MB RAM eller bedre

 

20 GB ledig plass på harddisken

 

Skjerm og skjermkort med SVGA-oppløsning (1024 × 768) eller høyere

 

Lydkort

 

CD-ROM- eller DVD-stasjon

 

Nettverkskort, både til kabel- og trådløs-forbindelse.

 

Programvare

 

Windows XP Pro SP2 med serienr. - kreves for domenemedlemskap

 

Økonomi

 

Dersom du ønsker å bruke en annen PC blir regnestykket slik:

 

Skolen sponser deg med klargjørings- og servicetjenester med tilsvarende verdi som ved kjøp av HP nx6325 ? dvs kr.1875.

 

For denne summen får du klargjort PCen til bruk på skolen samt en reinstallasjon hvis noe skulle gå galt siden.

 

Etter dette må du regne med en kostnad på ca 600,- for hver gang PCen må reinstalleres.

 

Dersom du ikke har Windows XP Pro SP2 med serienummer må du kjøpe dette. Windows XP Home kan dessverre ikke brukes. Oppgradering til Win XP Pro vil koste fra ca kr 900,- (studentversjon)."

 

Edit: Det er ikke mulig å forandre maskinvare på pc'en.

Endret av Baba2
Lenke til kommentar

Noe som er interessant er at MPX oplyser at den modellen ikke lenger er å få tak i. Hvis det er sant, så er kanskje de maskinene skolen får inn reparerte utgaver som HP hadde fått i retur. Ellers må jeg lure på hvordan skolen kan få tak i noe som HP ikke lenger selger.

 

Bare noe å tenke på. ;)

Lenke til kommentar
fin pce ser det ut som  :)

men trur ikke det er 40% mindre pån da :)

6692250[/snapback]

 

Det er 40% av veiledningspris. Det er litt misvisende siden PC'en ikke har blitt solgt til den prisen på lenge. (kanskje ikke i det hele tatt?)

6692279[/snapback]

 

Hvis du følger denne linken så ser det ut som at AMD Sempron utgaven er utgått Her!

Utrlolig teit at skolen har valgt denne pc'en, men det er en bra service avtale. Så det utelukker å nesten velge en annen data fordi det blir såpass ekstra utgifter :mad:

 

Edit: Så ikke at joebush's innlegg.

Edit2: Tror faktisk at skolen har mpx som leverandør, fordi på nettstedet står det at de som får pc fra hjepemiddelsentralen skal kontakte Mpx. Så det kan hende at skolen får de pc'ene som mpx.no ikke fikk solgt?

Edit3: Lenken viste bare til hjemmesiden til mpx.no, nå er det rettet.

Endret av Baba2
Lenke til kommentar
Litt OT siden jeg ikke har noen kommentarer til selve maskinen, men hvilken skole på hvilket trinn er dette og hvilke spesialprogrammer er det som kreves?

6692656[/snapback]

Det er Sandvika Vidregående skole som er helt ny, Vg-1.

Skal bruke programm som heter NetUp school, vet ikke helt hva det går ut på. Også er det et spesielt domene innlogging, dette vet jeg også heller ikke noe spesielt mye om.

Standard programvare:(tatt fra skolens hjemme side)

 

Innmedling i domene

Norman antivirus

Kalkulator (programvare)

Open Office

Adobe Reader

Endret av Baba2
Lenke til kommentar

Sjekket akkurat forhandlerwebben til GNT (gamle SMG)

 

De har fortsatt HP nx 6325 inne, men som kampanjemodell. Dete betyr somregel at HP selger ut siste rest av lagrene for å kvitte seg med en utgående modell.

 

Veilendende pris per dags dato: ca. 9000

 

Edit: Sjekket spesifikasjonenen nærmere, dette er en Turion 64 X2 (dual core) prosessor

Endret av Sharkey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...