Gå til innhold

Guide til norsktv scriptet. (Samurize)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Siden mange her inne spør om Samurize, og da spesielt etter hvordan de skal få til norsktv scriptet, tenkte jeg å lage en lite guide til dette.

Denne guiden vil kun forklare hvordan man setter opp norsktv, er det noe annet dere lurer på er det bare å spørre. :)

Samurize er gratis og finnes her

Norsktv scriptet finner du her.

Jeg vil vise dette utifra min egen config, som er den originale norsktv configen bare med nytt utseende.

Det vil derfor være forskjell på hvordan min config ser ut i forhold til den man laster ned.

Here it goes:

Last ned norsktv1.1.sam fra linken ovenfor. Bruk WinRar til å åpne med. Kopier alle mappene inn i Samurize mappa. Som regel C:/Programfiler/Samurize.

Høyreklikk på Samurize ikonet på oppgavelinjen og velg norsktv.ini fra listen som ligger under select config file.

Dersom du vil forandre på noe i configen høyreklikker du på Samurize ikonet på ogggavelinjen og velger edit config file.

Du vil da se noe alla dette:

post-41752-1155483703_thumb.jpg

3. Dersom man f.eks vil forandre skrifttype eller farger er det bare å klikke på den linjen man vil forandre og velge en annen farge eller skrifttype. Dette finnes under tools and settings på høyresiden, og under display forander man på utseende.

Eksempel:

post-41752-1155483746_thumb.jpg

Dersom programmene ikke vil oppdatere seg, må du slette norsktv.lat som ligger under C:/Programfiler/Samurize/Skins.

Dette er det som skal til for å få det til å fungere. Dersom du vil legge til andre kanaler enn de som er der kan du lese videre, hvis du er fornøyd med de som er der, kan du stoppe her. :)

For å legge til nye kanaler gjør du følgende:

Gå inn i Samurize og høyreklikk. Velg add textfile i menyen som kommer opp.

Kikk bort på tools and settings, og under source fanen velger du norsktv.txt. Denne filen lages av scriptet og finnes under C:\Programfiler\Samurize\norsktv.txt

Rett under der du velger hvilken tekstfil den skal lese fra står det read line og number of lines. Read line angir hvilken linje i norsktv.txt Samurize skal lese fra, mens number of lines bestemmer hvor mange linjer den skal lese. Logisk ikke sant? :p Number of lines skal stå på 1.

Du må lage totalt fire linjer for hver kanal. Ett for hvert program. (scriptet viser 3 av gangen.) Og en for progressbar.

Finn ut hvilken linje i norsktv.txt ditt program har. (Det du vil legge til)

La oss si at du vil legge til SVT 2. Det er da linje nr 37 som angir det programmet som går akkurat nå. Jeg skriver da inn linje 37 under read line og får opp dette:

post-41752-1155483774_thumb.jpg

Gjenta dette til du har alle programlinjene. Du skal som sagt bruke linje 37 for å vise det programmet som går nå. Linjen under som kun er et tall, er antall prosent programmet har kommet. (det kommer jeg tilbake til) De to linjene under dette tallet er neste program og neste etter det igjen.

Linjene for programmene blir da 37, 39 og 40. Dersom du nå lager tre linjer og skriver inn disse tallene vil det se sånn ut:

post-41752-1155483802_thumb.jpg

Det neste blir nå å lage progressbar for å kunne se sånn ca hvor langt programmet har kommet. Man gjør da på samme måte som over, men under tools and settings/general står det draw type. Denne forandres fra text til progressbar. For SVT 2 blir det linje nr 38 man må sette inn under read line.

Går man til display fanen kan man her forandre utseende til denne også.

Vi har da alle 3 programmene og progressbar, og det eneste som mangler da er ikonet til kanalen og litt mer orden på sysakene. for å legge til ikonet går du til tools and settings og under edith graphics velger du add background object og så add image.

Under image filename kan du gjette hva du må gjøre. Nettopp, finne det bildet du skal ha. :p

Ikoner til prgrammene finner du her.

Etter litt "modding" kan det f.eks se slik ut:

post-41752-1155484376_thumb.jpg

Det er nå bare å flytte rundt på ting, bytte farger og herje vilt helt til man får det slik man vil.

Håper denne guiden var til nytte! :thumbup:

Endret av King-Nothing
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Har sett gjennom det som er av tråder om dette temaet, men finner ingen løsning på "Ingen programmer før imorgen"-problemet... Se vedlegg. Noen som vet hvordan jeg får dette til å fungere skikkelig?

Sinclair

post-59774-1155566402_thumb.jpg

Skrevet

Ja, jeg har flere ganger forsøkt å slette norsktv.lat. Når jeg så velger "Reload config" i Samurize, står det "File not found" i et par sekunder før teksten igjen endrer seg til "Ingen programmer før imorgen".

Mener jeg har fulgt installasjonsveiledningen til punkt og prikke, men det kan jo være at jeg har bommet et sted. Noen som har en idé?

Sinclair

Skrevet
Hmm...har du sjekket at norsktv.txt faktisk ligger der den skal. (og at du har riktig adresse til den i Samurize) Virker som om den ikke leser fra riktig sted.

6673656[/snapback]

Norsktv.txt ligger i Samurize-mappa, og i gjeldende versjon av NorskTV-skriptet skal det ikke være nødvendig å skrive hele filstien. Inne i selve norsktv.txt står det også "Ingen programmer før imorgen" på alle kanalene, så det er vel liten tvil om at skriptet leser fra riktig sted. Det synes mer som om det er noe krøll i forhold til oppdateringen fra tv-sidene på sol.no. Hvis du ser øverst i bildevedlegget mitt (se tidligere innlegg), ser du at den henter klokkeslett men ikke dato - der står det bare N/A...

Prøv å avslutte Samurize og start programmet opp igjen, se om det hjelper, jeg hadde problemer med at det ikke oppdaterte seg.

6674938[/snapback]

Hjelper dessverre ikke...

Sinclair

Skrevet

Man trenger ikke bruke winrar for å pakke ut sam filen, du kan bruke ImportExportTool og dermed prøve å legge det inn på nytt og se om det hjelper. Da bli filene importert til der de skal.

Skrevet (endret)

Er i ferd med å gi opp hele Samurize nå...

Jeg har forsøkt det meste: fjernet og reinstallert norsktv-skriptet både manuelt og med ImportExportTool, fjernet og reinstallert Samurize, testet med og uten brannmur, slettet norsktv.txt omatt og omattatt... Skriptet fungerte bare den første halvtimen ved aller første installasjon. Siden har det bare stått "Ingen programmer før imorgen". Æsj!

Håper noen med skikkelig peiling på skripting kan gjøre noe radikalt med norsktv-skriptet, slik at det faktisk går an å bruke.

Sinclair

Endret av Sinclair
Skrevet
Er i ferd med å gi opp hele Samurize nå...

Jeg har forsøkt det meste: fjernet og reinstallert norsktv-skriptet både manuelt og med ImportExportTool, fjernet og reinstallert Samurize, testet med og uten brannmur, slettet norsktv.txt omatt og omattatt... Skriptet fungerte bare den første halvtimen ved aller første installasjon. Siden har det bare stått "Ingen programmer før imorgen". Æsj!

Håper noen med skikkelig peiling på skripting kan gjøre noe radikalt med norsktv-skriptet, slik at det faktisk går an å bruke.

Sinclair

6697540[/snapback]

Da er det nok noe annet galt hos deg enn samurize. Men hvorfor sletter du norsktv.txt? Det er norsktv.lat du skal slette. Dersom du sletter norsktv.txt er det ikke rart at det ikke fungerer...Det er jo der Samurize henter informasjon fra.

Jeg bruker det hele tia, og det fungerer perfekt. Bortsett fra når Sol sin tv guide (som norsktv henter info fra) ikke fungerer. Men det er jo ikke Samurize sin feil.

Skrevet

Da er det nok noe annet galt hos deg enn samurize. Men hvorfor sletter du norsktv.txt? Det er norsktv.lat du skal slette. Dersom du sletter norsktv.txt er det ikke rart at det ikke fungerer...Det er jo der Samurize henter informasjon fra.

6697675[/snapback]

Jeg har ingen fil som heter norsktv.lat. :hmm: Trodde norsktv.txt hadde samme funksjon. Jeg har lest et sted at norsktv.lat skal ligge i skins-mappa, men den finnes altså verken der eller noe annet sted - selv etter nyinstallasjon av skriptet.

For øvrig ser jeg også i andre tråder at flere har "Ingen programmer før imorgen"-problemet, uten at noen noen gang har kommet med en løsning.

Sinclair

Skrevet

Da har dere som sagt noe annet galt enn Samurize. Hvorfor fungerer det fint hos de aller fleste av oss? Har du lagt inn på nytt, og fulgt guiden til punkt og prikke? Jeg fulgte den selv her om dagen, og det funket fint.

Skrevet (endret)

Jeg bruker ett annet script, som automatisk ordner alt..Nesten.

legger til showtime@true@true f.eks, så lager jeg nye tabs, voilä :p

edit: ligger i en av de gamle trådene om samurize..

Endret av Bundy
Skrevet
Jeg bruker ett annet script, som automatisk ordner alt..Nesten.

legger til showtime@true@true f.eks, så lager jeg nye tabs, voilä :p

6698207[/snapback]

Har du lyst til å fortelle hvilket skript og hvor det finnes? Norsktv funker av en eller annen grunn ikke hos meg.

Sinclair

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...