Gå til innhold

Noen som vannkjøler harddisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange her som vannkjøler harddiskene sine?

Det er skuffende med vannblokker å få kjøpt til dette. Ihvertfall i norge.

Jeg har lyst til å vannkjøle diskene å så dekke de med asfaltmatter eller noe annet dempemateriale. De bråker...

Jeg trenger 1/2" tilkoblinger så koolance er ikke aktuellt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper MP etterhvert får inn Innovatek HD-O-Matic.

Men denne bruker heller ikke 3/8 eller 1/2 tilkoblinger, ergo må du uansett bruke overganger - noe MP har de fleste av. Tror det er 1/4 -> 1/2 du trenger for å bruke Koolance' HD blokk.

Skrevet

Vet at jeg kan bruke overganger men det vil jo bli en flaskehals i systemet med 1/4" HDD kjøler når resten av systemet er 1/2".

Dessuten så synest jeg ikke det er noe fint med for mange overganger/kobliner. Ser så rotete ut.

Skrevet

Er det ikke mulig å bytte ut koblingene på Innovatek HD-O-Matic da? Slik det bel gjort på en test av en eller annen Innovatek kjøleblokk her på ok.n0?

Skrevet

Ja jeg har sett på den og har lyst på den men...

Koolance bruker en slags masse som de fyller ned på harddisken slik at det dekker chip'er og hele kretskortet under. Trenger jeg noe sånt om jeg skal bruke den kjøleren fra waterheads? Eller er det nok at blokka ligger nedpå chip'ene?

Skrevet

Jeg bruker koolance sitt miditowersystem og har vannblokk på raidet mitt, det er veldig bra, diskene er "kalde" etter hard bruk.

Du bruker noe silikon lignende greier for og få en kontaktflate mellom kjøleblokk og harddisker

Skrevet

Er ikke chipene som du skal kjøle!! Det er motoren som lager varmen. Hvis du ser under hardisken så ser du noe rundt som stikker litt ned det er denne du skal kjøle. Blokken skal stå på denne! Gjærne med litt as mellom men det ser du selv.

Skrevet

Quote:

Den 2002-10-22 19:11, skrev sub1343:

Du bruker noe silikon lignende greier for og få en kontaktflate mellom kjøleblokk og harddisker

Ja, men er dette et must? Funker det uten denne massen?

Skrevet

mellom motoren og kjøle blokken er det nok ikke 100% kontakt flate. Så jeg vil anbefale litt pasta imellom for å få best varmeoverføring. Kan jo prøve å planslipe harddisken?? not..

Skrevet

På mine wd 80gb er det en slags ring som stikker litt ut av motoren så uten pasta ville det blit meget dårlig varmeoverføring. Ringen stikker ca 0,5mm ut fra resten av motoren. Jeg fylte opp inni ringen og i yter kant av ringen. Vet ikke om det er standar med denne ringen??

Skrevet

Kan hende det er overkill med as og shin etsu på dette området men hvorfor ikke bruke det visst man har en tube? Det er jo ikke mye en trenger for hver gang man skifter kjøler på prosessor.

Skrevet

Det beste er å kjøle HDene fra siden, slik som Innovatek gjør med sin blokk. Det er best pga. at man får direkte kontakt med rammen til HDen som leder varme bedre enn noe kretskort.

Skrevet

Er jo best å ta varmen der den oppstår. Varmen blir produsert av motoren og går deretter i hardisk chasie. Det beste er jo å kjøle ned motoren!!!

Skrevet

Seff er det best å kjøle direkte på varmekilden.

Men på HDer er det ofte mye plast og kretskort imellom, så det blir mer effektivt å gjøre det via metallchassiet fra siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...