Gå til innhold

SLI med XFX GeForce 7800GT 256MB


Anbefalte innlegg

Hei Sann!

 

Hovedkortet mitt er et:

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

 

Skjermkort:

XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 eXtreme

 

Nå er jeg kommet inn på tanken å kjøpe meg enda et skjermkort og sette dette opp i SLI. Har hørt at det da skal være best å ha 2 helt identiske kort.

 

Har problem med å finne dette kortet nå, finner bare 7900. :cry:

 

Hva skjer om jeg setter i f.eks et 7900 kort, eller et 7800 bare laget av noen andre(om jeg finner det)

 

Hvor mye bedre blir det egentilg med SLI, har hørt noe sånn som 60% bedre?? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Sann!

 

Hovedkortet mitt er et:

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

 

Skjermkort:

XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 eXtreme

 

Nå er jeg kommet inn på tanken å kjøpe meg enda et skjermkort og sette dette opp i SLI. Har hørt at det da skal være best å ha 2 helt identiske kort.

 

Har problem med å finne dette kortet nå, finner bare 7900. :cry:

 

Hva skjer om jeg setter i f.eks et 7900 kort, eller et 7800 bare laget av noen andre(om jeg finner det)

 

Hvor mye bedre blir det egentilg med SLI, har hørt noe sånn som 60% bedre?? :hmm:

6646031[/snapback]

hvis man skal kjøre sli så må det være samme kort type dvs 7800gt i ditt tilfelle men det har ingenting å si hvilken produsent de 2 kortene er fra kan være 2 forskjellige med forskjellige hastigheter og driverene klokker bare ned det raskeste ned til det "tregeste"

etter en liten tur på google fant jeg denne.

Endret av Toddb
Lenke til kommentar
Hei sann!

 

Takker for svar. peiling på hvor mye bedre det blir med to skjermkort i forhold til 1??

6646415[/snapback]

 

Jeg har 2 stk. 7800GT i SLI. Jeg kjører samme bios på begge. Selv om det var 1 XFX og 1 Club3D. Begge følger referansedesignet. Jeg har også moddet de via nibitor til 1.5 Volt. Og kjører de på 490/1200 GPU/Mem.

 

Ytelsen blir mye, mye bedre med SLI. Man kan f.eks makse ut F.E.A.R med 4x AA på 1280x1024. Det kunne jeg ikke med 1. Og Oblivion går mye glattere.

Lenke til kommentar

Det skal gå an å kjøre sli uten den broen, man mister bare litt av ytelsen. Noe som ikke vil være merkbart under spilling. 7800gt sli er morsom å leke med, men da tenker jeg først og fremst på 3dmark benching. Enkelte spill får veldig mye boost, mens andre spill er ikke så glad i sli.

 

Når det gjelder kjøling så vil jeg anbefale zalman sine gpu kjøler. De er laget av kobber og kjøler bedre enn de andre viftene der ute. Zalman vf-900 er en ganske ny kjøler på markedet. Den skal være stille og kjøle veldig bra. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=564616

Ta en titt på denne tråden.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

arctic cooling nvidia silencer 5 rev.3 denne bruker jeg på mitt 7800gt funker helt fint,

det fine med denne er at den blåser luften ut av kabinettet . mitt kort ligger på ca 40-45 grader på idle avhengig av tempen inne. og fra 40- max 65 på load. veldig fornøyd med den stille er den og. kan være du kan få problemer med den når du kjører sli siden den er så stor så det vet jeg ikke om går har ikke sli hovedkort så kan ikke se om den krysser den andre pci-e slotten. sikkert noen andre som har erfaringer med dette som kan svare deg på det.

Endret av Toddb
Lenke til kommentar
Her er noen eksempler..Jeg har 7800GT kjørende i SLi,og i i fks 3Dmark 05 så får jeg ca 7500 med 1 kort. i SLi får jeg i overkant av 12000 3DMark.

I 3DMark 06 er det mindre forskjell igjen,3700 mot 6200 i Sli.

6646583[/snapback]

Dersom ikke jeg har glemt all %-regningen min, så er den prosentvise forskjellen er faktisk noe større i 06 enn 05 :)

 

Dette var vel fordelen med ATI sin løsning, dvs at man kan kjøre to forskjellige kort? Vet ikke om det funker i praksis da?

Lenke til kommentar
Tror det skal gå bra med den AC kjøleren, ivertfall med trådstarters HK,

der er det to små PCI-E (2x & 4x) porter imellom PCI-E sporene.

 

http://www.asus.com.tw/999/images/products/539/539_l.jpg

6647448[/snapback]

Hmmm.. tror det skal gå an da jeg så nærmere på det bildet. Men det kommer til å bli trangt. Også må man ofre 2 av de nederste pci sporene også.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

7800GT SLI oppsett er en meget kraftig og velfungerende løsning. Spes. om man har overklokket begge kortene. Jeg bruker mine på et Abit KN8-SLI hovedkort. Her er det lite plass mellom slottene, så jeg nøyer meg med å kjøre en VF-700Cu på det nederste kortet. Dette kortet hadde uansett et problem med at originalvifta ikke ville reguleres.

 

Løsningen med 2 stk. 7800GT i SLI er faktisk så kraftig at man vil bli litt CPU limitert. Dermed vil ikke 2 stk. 7900GT i SLI være så mye kjappere. Dessuten er det alt for stor feilprosent på 7900GT serien. Så det er vanskelig å få 2 kort som fungerer over tid. Etter hva jeg har lest. Og har hatt erfaring med 1 7900GT selv som døde. Så jeg synes igrunn 2 stk 7800GT i SLI og overklokket er noe av fineste oppsettet man får tak i. Tenker på stabilitet og ytelse. Man trenger ikke bekymre seg for om det ene kortet vil ryke iløpet av kort tid. Og med en X2 3800+ overklokket til 2600MHz så har man bra med CPU kraft.

 

Jeg fikk vel ca. 7500 i 3DMark06 med dette oppsettet. Og nesten 13000 i 3DMark05 om jeg ikke husker feil.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...