Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tectyl behandling i OSLO


Anarkist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si JA. Såfremt at de har en godkjenning av f.eks. Tectyl! (Det må vel egentlig alle ha, som skal drive den type forretning.)

Men ja, jeg stoler på Trondheim Antirust her i Trondheim.

Du burde nok allikavel se de som driver sjappa nøye an, noen forretninger vet man bare at man bør styre unna.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg også har stilt meg samme spørsmål.

 

Folk som har vært der, burde kommentere dette...

 

Selv skal jeg understellsbehandle bilen min.

 

Enten skal jeg velge Tectyl eller Olje.. (www.antirust.no)

 

Jeg tror nok jeg skal velge tectyl i første omgang, for senere å velge olje.

 

 

....men gjør de en grundig nok jobb ?

Jeg har hørt at det fort kan være slurv i bransjen, grunnet i at det kommer nye biler på markedet - og at man må skru av f.eks. lykteglass for å komme til diverse hul-rom i bilen.

 

Kommentarer ?

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker dere den møkka? Tektylen legger seg jo som ull rundt rusten. Forutsetningen for at Tektylbehandling skal bli bra er at bilen er HELT ren og HELT tørr under UTEN rust. Legger du tektylen over får fuktigheten perfekte forhold for å lage rusthull osv.. Det verste er også at du ser ikke rusten før det er for sent. Hvis du har rust under bilen vil jeg påstå at det er best å la det være åpent (med mindre du vil kappe og sveise i nytt stål). Når det er åpent får det luft og vanskeligere forhold for å videreutvikle seg...

 

Jeg ville mye heller anbefalt Tuff Cote Dinol. En slags olje. Jeg har brukt en voksbasert sak på min bil. Spraya inni alle hulrom. Det blir som voks. Ikke noe hardt skall eller noe...

 

Dette innlegget er ikke ment for å provosere, men for å opplyse. Hvis noen jobber profesjonelt med dette og har en helt annen faglig oppfatning av det får vi diskutere det. Jeg har bare sett så mange skrekkeksempler på eldre biler som er tektylbehandlet. Pang! Der knakk ramam gitt...

 

Som skrevet tidligere KAN tektylbehandlig bli bra, men da må det virkelig gjøre skikkelig med ordentlig grunnarbeid...

Lenke til kommentar
*snip*

6937052[/snapback]

Men hallo, en forutsetning for at dette skal bli bra er jo at all rust fjernes før man har på tectylen?

Nytter ikke å skylde på produktet hvis man bruker det på feil måte.

Kjenner mange som har behandlet sin bil med Tectyl og de bilene er helt fine enda.

Selvsagt må det passes på, det slites jo vekk og går ned til stålet og da vil det jo ruste.

 

Tectyl er ingen rustfjerner, bare en masse for å beskytte mot at det skal gå ned til stålet, bruker man dette på feil måte så er det ikke så rart det ikke blir som det skal :roll:

Lite vits i å anbefale andre produkter, godt mulig det du nevner er bedre, men bruker man Tectyl riktig så skal det holde temmelig bra det også.

 

Tro bare ikke at rusten ikke dukker frem igjen selv om du har hatt på ett eller annet sånt stoff, for det vil den garantert gjøre før eller siden.

Ting må passes på, kort og godt ;)

Lenke til kommentar

Om man skal tectylbehandle bilen sin, kan ikke de på verkstedet fjerne all smussen og driten og la det tørke opp før de behandler da? Regner da med at de ikke sprøyter på tectyl så lenge det ligger møkk oppunder alle kriker og kroker.

 

Hvor mye koster det sånn ca å tectylbehandle bilen? Og er det lønnsomt å gjøre på en nesten helt ny bil? 2005 mod Skoda Fabia, kostet 200,000 ny.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Sjekk også ut Gjersjøen Antirust, de har også drevet på en stund og skal være veldig seriøse. Holder nå til på Rosenholm, så er lett å komme til uten bil (Skitoget stopper på Rosenholm).

 

Men det er altså slik at kun nye(-re) biler kan Tectylbehandles? Så hvis jeg har en ti år gammel bil med "normal rust" så lønner det seg ikke?

Og hva koster en Tectylbehandling, sånn ca?

Lenke til kommentar

Angående behandling med olje. Dette anbefales ikke pr. idag. Olje fungerte bra på eldre biler om man går tilbake til 1930, frem til 1990. Da blandet også oljen seg med støv fra veiene. Etter 1990 kom det nye karosserier og nye byggemåter av kjøretøy, som f.eks. galvaniserte biler Her har ikke olje noen hennsikt. Sveisemåten som blir gjort på biler idag er ikke den samme som før. Idag limes det, eller punktsveises. Oljen kan trenge igjennom skjøter og vil legge seg på div. el nett, som ikke tåler olje. Etter tid og stunder vil man få en korruksjon i ledningsnettet som medfører el. feil på bilene. Pr. idag anbefalses vannbassert eller oljebassert tectyl Her vil man også få et bevis + at det er 16 års garanti på kjøretøy, med etterbehandling hvert 3 år.

Lenke til kommentar

Tectylbehandling anbefales. En komplett behandling innebærer at hjul, inneskjermer demonteres og hele bilens understell rengjøres med høytrykksvasker. Tørkes og kontrolleres. Nødvendige hull bores etter anvisning. Bilens hulrom som bjelker, terskelkanaler, stolper, dører, forsterkninger i motorrom og bakluke behandles med tynnstoff. Dette er et tynt penetrerende Tectyl produkt som trenger inn og beskytter punktsveis, plateskjøter og innvendige kanaler. Understell, chassis, og hjulhus behandles med det samme tynnstoff. deretter legges et tykt, forseglende og slitesterkt Tectyl-produkt. Inneskjermer monteres og bilen vaskes og etterkontrolleres. En komplett Tectylbehandling vil ligge på en pris alt i fra 4000, 00 og opp til 6500,00 Det kommer ann på hvilke type kjøretøy du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...