Gå til innhold

Flytter til Trondheim, noen som har erfaringer?


Anbefalte innlegg

Skal ta samfunnsøkonomi på NTNU til våren, og flytter fra Bergen med madammen. Har aldri vært i byen før, og i den sammenheng har jeg noen spørsmål:

 

[*]Hvordan er prisnivået på leiligheter? Har vært på finn.no og andre nettsteder og sett litt rundt, men tatt i betrakning at jeg ikke vet hvor ting ligger, hvor det er fancy å bo og denslags, aner jeg ikke om ting er billig eller dyrt.

[*]Hvor i Trondheim (bydeler, adresser i sentrum o.l.) bør vi se etter leilighet? Begge skal gå ved samfunnsvitenskaplig fakultet.

[*]Noen som vil ansette meg...? Gjør det meste, men kan ingenting... :grin:

[*]Kort og godt, er det noen som har noen "retningslinjer" det er lurt å forholde seg til?

 

mvh

 

Endre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:


Den 2002-10-21 16:58, skrev bergangster:


[*]Hvordan er prisnivået på leiligheter? Har vært på finn.no og andre nettsteder og sett litt rundt, men tatt i betrakning at jeg ikke vet hvor ting ligger, hvor det er fancy å bo og denslags, aner jeg ikke om ting er billig eller dyrt.


Det er generelt billegare enn i Oslo (Bergen kjenner eg ikkje til), og det skal vere mogleg å finne noko til fornuftig pris dersom ein ikkje på død og liv må bu på Nedre Elvehavn (Trondheims Aker brygge). Ellers er det ganske stor andel einebustader i Trondheim, og derfor kanskje ikkje det heilt store utvalet av leiligheter.



[*]Hvor i Trondheim (bydeler, adresser i sentrum o.l.) bør vi se etter leilighet? Begge skal gå ved samfunnsvitenskaplig fakultet.


Vel, SVT held jo til på Dragvoll, som slik sett ikkje har noko med Trondheim å gjere, men ligg midt ute på eit jorde oppe i skogkanten, på utsida av bomringen. Så bil eller buss er nødvendig uansett (med mindre du er hardcore vintersyklist). Men om ein vil bo i nærleiken av skulen er vel områder som Moholt, Nardo, Strinda, (Bergheim terrasse?)

Styr unna adresser som Byåsen, Tiller og Heimdal. Om ein vil bo i sentrum så er det ein del leiligheter langs Elgesetergate sørover frå byen, men ver obs på at dette er et veldig forurensa område på vinteren (svevestøv). Det same gjeld Innherredsveien (Lademoen, mot Lade), mange leiligheter men ein del støv og dritt frå vegen. Pass iallfall på at det ligg i ei sidegate eller parallellgate.

Ila kan vere ok, men bitte litt upraktisk i forhold til Dragvoll.

Ellers har ein jo sjølve sentrum og den nye bydelen Nedre Elvehavn, men da kryp prisen snart litt oppover.


[*]Noen som vil ansette meg...? Gjør det meste, men kan ingenting...
:grin:

Nei (bor ikkje der lenger)




Lenke til kommentar

Hei!

 

Prisene på leiligheter i Trondheim har økt med i størrelsesorden 100% på 4 år, men de er, etter det jeg kan se, stabile nå. Markedet har nådd sitt metningspunkt for hvor mye folk er villige til å betale for leiligheter. Prisnivået i Trondheim avhenger selvfølgelig etter hvor du skal bo. Ser jo at du skal på samfunnsvitenskapelig fakultet som er lokalisert på Dragvoll. Dragvoll ligger jo mot Jonsvannet og utenfor bomringen. De nærmeste leilighetene for boligbyggelag blir da faktisk Teglverkstunet (Moholt), Moholt og Brundalen (utenfor bomringen). Prismessig er jeg ganske sikker på at en treromsleilighet ligger på i overkant en million, kanskje helt opp mot 1,2 millioner. Litt mindre for toromsleiligheter selvfølgelig. Sykkelavstand her.

 

Når det gjelder Nardo-området, som også er av akseptabel avstand til Dragvoll, så er jeg ikke helt sikker på prisene. Bakdelen her er at det ligger utenfor bomringen. De nærmeste leilighetene ligger i sykkelavstand her.

 

Som forrige innsender sa:

Styr unna Heimdal, Kattem og Byåsen, dette blir for langt hvis dere ikke kjører bil (OBS! bomring, dette blir dyrt). Prisene er relativt høye her også, med et mulig unntak av Kattem, men det er laaangt fra Kattem til Dragvoll.

 

Ellers så kan du jo finne leiligheter nede i Lerkendalområdet til en litt lavere pris. Har en kamerat som har sett på dette, og prisantydningen var i området 650 000-700 000. Husker dessverre ikke om dette var 2 eller 3-roms. Det blir et stykke til Dragvoll, men dere kan vel kjøpe der hver deres scooter eller lignende, da er det gratis gjennom bomringen.

 

 

Forøvrig så har studentsamskipsnaden studentboliger for både enslige og samboere osv. Linker:

http://www.sit.no/

http://www.sit.no/Intramax/SiT/SiTKonsern/Internett/

http://www.student.no/SilverPortal/student...p?locationID=26

 

Klikk deg inn her, og du har en del informasjon som er grei. Hvis jeg var deg så ville jeg absolutt sett på studentbyen som går under navnet "Karinelund", se siste link. Her tror jeg dere ville trivdes. Kjente et par som bodde der for noen år siden, koselig område.

 

 

 

Trondheim har vært, og er en studentby med sjel. En sjel som f.eks. Oslo ikke er i nærheten av å ha. Sentrum er kompakt og livlig, og kriminaliteten har vært fraværende. Dette har vært normen til det siste. Men, dessverre så har Trondheim fått en del av kulturen som er i Oslo, der innvandrergjenger kommer i flokk, og som er bevæpnet med kniver. Hold deg unna dette avskummet!

 

 

Når det gjelder arbeid, så får du bare søke. Tror at hvis du gidder å ta i et tak så har du en god sjanse.

 

 

 

tommelomsk

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-21 16:58, skrev bergangster:

Hvordan er prisnivået på leiligheter?


 

Fullstendig avhengig av standard, beliggenhet og størrelse.

 

Jeg bor på et 12m^2 rom i en ~ 130m^2 leilighet på Bakklandet i et murhus fra før krigen (like langt fra byen som fra Gløshaugen - 10min gange, 5min gange fra Samfundet) sammen med to jenter, to gutter og en katt. Betaler 2150 uten strøm.

 

Quote:


Hvor i Trondheim (bydeler, adresser i sentrum o.l.) bør vi se etter leilighet? Begge skal gå ved samfunnsvitenskaplig fakultet.


 

Da er det vel Dragvoll du skal gå på, men det er SVT-folk her på Gløshaugen også.

Men hvor du vil bo kommer helt an på hvilke preferanser du har.

Vil du bo nærme byen (les: gangavstand), må du bo langt fra skolen.

Er buss + evt trikk hver dag akseptabelt? Osv, osv.

 

Et godt tips hvis man har litt ekstra cash, er å finne en plass å bo allerede i juni. Da skal folk flytte, og det er liten pågang etter leiligheter. I juli/august blir ting hektisk.

 

Quote:


Kort og godt, er det noen som har noen "retningslinjer" det er lurt å forholde seg til?


 

Eh?

Lenke til kommentar

Har intrykk at dersom vi bor et sted mellom Dragvoll og sentrum er det ikke særlig LANGT å gå uansett, og jeg regner med at det er et noenlunde kollektiv-tilbud... I første rekke er det snakk om å leie, og det er en prisantydning på max 6000 som er ønsket, er dette i det hele tatt aktuelt? Hvor langt vekk fra sentrum må jeg da?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-23 19:42, skrev bergangster:

Har intrykk at dersom vi bor et sted mellom Dragvoll og sentrum er det ikke særlig LANGT å gå uansett,


 

Å jo. Det er dritlangt fra Dragvoll til byen. Bor du midt mellom (ca Moholt), blir det dritlangt/2 til skole og byen. Ikke helt optimalt. :smile:

 

Quote:


og jeg regner med at det er et noenlunde kollektiv-tilbud...


 

Ja, det er det.

 

Quote:


I første rekke er det snakk om å leie, og det er en prisantydning på max 6000 som er ønsket, er dette i det hele tatt aktuelt? Hvor langt vekk fra sentrum må jeg da?


 

Maks 6000 er veldig bra. Du får prima kåk for 6000, dog litt avhengig av om du kun vil bo med dama, eller om du tolererer flere mennesker. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-23 20:57, skrev LarsC:


Å jo. Det er dritlangt fra Dragvoll til byen. Bor du midt mellom (ca Moholt), blir det dritlangt/2 til skole og byen. Ikke helt optimalt. :smile:


 

Stemmer.

Du (bergangster og dama) bør nok ha god kondis hvis dere vil inn til byen ifra Moholt uten å bruke buss/bil. Er ikke så langt ifra Dragvoll da.

 

Men som de andre har sagt: hold deg langt unna Heimdal, Byåsen, Jakobsli og Ranheim.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-23 21:34, skrev bergangster:

Jaja, har vært på finn.no, tinde ++ , tilogmed kjøpt adresseavisa, nå prøver jeg hw.no: er det noen som vet om en ok leilighet som blir ledig rundt årsskiftet?


 

Det er mange 5.årsstudenter som flytter ut til jul, og mange som flytter generelt, så det som er smart er å henge opp lapper på skolene, samt sjekke lappene som henger oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...