Gå til innhold

Formatere ny harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny harddisk, og lurer på en ting eller to.. På den harddisken jeg bruker nå, så har jeg en del viktige ting som jeg vil beholde. Hvordan kan jeg opprette to partisjoner på den nye harddisken, slik jeg kan overføre det nødvendige på den ene partisjonen og etterpå innstalere windows på den andre?

 

Håper det var forståelig :)

 

Mvh Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat kjøpt meg en ny harddisk, og lurer på en ting eller to.. På den harddisken jeg bruker nå, så har jeg en del viktige ting som jeg vil beholde. Hvordan kan jeg opprette to partisjoner på den nye harddisken, slik jeg kan overføre det nødvendige på den ene partisjonen og etterpå innstalere windows på den andre?

 

Håper det var forståelig :)

 

Mvh Ole

6618260[/snapback]

 

Du har flere muligheter. Bruker du XP Pro har du noe som heter Computer Managment. Der kan du initialisere og partisjonere nye disker. Ellers kan du partisjonere i installasjonsrutinene til XP. Det finnes også flere uavhengige programmer som kan brukes til partisjonering. Partition Magic er eksempel på ett av disse. Bare å google litt ;)

Lenke til kommentar

Jeg og har noen spørsmål ang. formatering. Tar dei med det samme her :)

 

1. Hva kan skje viss du skrur av PC'en mens du formaterer?

2. Etter at du har formatert, og installert Windows, så husker jeg godt at nå skal du konfigurere Windows'en. Viss du trenger hjelp der, så kan du trykke på den blåe "vennen" nede i høgre hjørnet der. Du skrur av PC'en når du har komt så langt, vil du da komme nøyaktig til den samme plassen når du starter den opp igjen?

3. Start -> Kjør -> cmd -> Format C: -> J/N? Hva skjer viss du velger ja? Vil virkelig C: bli formatert mens den er i bruk?

 

Mvh

MacGyver007 :cool:

 

Edit: Ja, glemte et spørsmål. Hva er forskjellen på Hurtig formatering og Vanlig Formatering? Hurtig er nok hurtigere ja, men gjør den jobben sin like godt som Vanlig?

Endret av MacGyver007
Lenke til kommentar

Har du en helt tom harddisk som aldri har vært i bruk før, så kan du trygt ta Hurtigformatering. Det gjorde jeg på mine 6 nye disker som aldri har vært i bruk før, er ikke noe problem med det iallefall.

Det som vel kan skje om du kutter strømmen, mens du formaterer er vel at C: kan forsvinne i værste fall, men den oppretter du jo på nytt igjen isåfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...