Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en venneside hvor vennene mine logger seg inn med brukernavn og passord. Dette systemet laget jeg med microsoft frontpage 2003. Jeg vil gjerne ha en topp ti liste hvor det står hvem som logger seg mest inn og hvem som logger seg minst inn Eks:

 

Navn Antall ganger

Per 12

Lise 8

Hans 3

 

Kan noen hjelpe en kode for dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang til en database på serveren? Du trenger strengt tatt ikke dette, men det lettgjør sakene litt. PHP (evt et annet serverside språk) trenger du uansett.

 

Så, for at noen skal kunne hjelpe deg noe særlig, må du nok lange over en link til den aktuelle siden eller forklare litt om hvordan koden din for innlogging fungerer. :-)

Lenke til kommentar
Har du tilgang til en database på serveren? Du trenger strengt tatt ikke dette, men det lettgjør sakene litt. PHP (evt et annet serverside språk) trenger du uansett.

 

Så, for at noen skal kunne hjelpe deg noe særlig, må du nok lange over en link til den aktuelle siden eller forklare litt om hvordan koden din for innlogging fungerer. :-)

6612537[/snapback]

 

Jeg bruker Start sine gratis hjemmesider. De har php, men ikke sql eller annen database. Foreløpig så bruker jeg frontpages egene funksjon til å ha brukere. Men jeg kan gjerne bytte innloggingssystem til php/html, men da trenger jeg hjelp. Hvis vi bytter til innlogging via kode hadde det vært ganske fint å ha noe sikkert.

 

Adressen er denne: http://home.no.net/munth/user

Brukernavn/passord: gjest

Endret av mariusmk
Lenke til kommentar

Så lenge du har tilgang til PHP, men ønsker å la http-innloggingen stå som den gjør nå, kan du vel sette en session-variabel første gang index-siden lastes.

 

I samme slengen skrive til en tekstfil eller noe, at brukeren gjest har logget inn enda en gang. Hver gang index-siden lastes, sjekker du om denne variabelen finnes. Hvis den gjør det, ignorerer du "innloggingen". Det bør fungere relativt greit, siden man må avslutte nettleseren for å logge ut - og dermed også mister alle session-variabler.

 

Hørtes det helt fjernt ut, eller er vi sånn ca. på bølgelengde?

 

Det er dog viktig at PHP har mulighet til å skrive til filer, men det kan du nok ordne vha å opprette filene gjennom ftp eller noe og sette rettigheter der.

Lenke til kommentar
Så lenge du har tilgang til PHP, men ønsker å la http-innloggingen stå som den gjør nå, kan du vel sette en session-variabel første gang index-siden lastes.

 

I samme slengen skrive til en tekstfil eller noe, at brukeren gjest har logget inn enda en gang. Hver gang index-siden lastes, sjekker du om denne variabelen finnes. Hvis den gjør det, ignorerer du "innloggingen". Det bør fungere relativt greit, siden man må avslutte nettleseren for å logge ut - og dermed også mister alle session-variabler.

 

Hørtes det helt fjernt ut, eller er vi sånn ca. på bølgelengde?

 

Det er dog viktig at PHP har mulighet til å skrive til filer, men det kan du nok ordne vha å opprette filene gjennom ftp eller noe og sette rettigheter der.

6612670[/snapback]

 

Jeg er desverre litt nybegynner og har ikke brukt php før, men jeg skjønner litt av det du mener. Men kan ikke du forklare hva session-variabel er. :innocent:

Lenke til kommentar

Hey, det er lov det. Får ikke tid til å hjelpe deg noe særlig med kode i dag, men du er da litt på vei i allefall :)

 

Du kan tenke på session som et array du kan lagre informasjon i. Dette arrayet er unikt for hver nettleser som er innom siden din, og du kan derfor bruke det som en måte å midlertidig lagre småtteri om hver av brukerne dine.

 

All session-data blir kastet av serveren etter hvert, men som regel holder det i massevis til et enkelt system som dette. Neste gang nettleseren blir restarta og kobler opp mot samme server igjen, vil nettleseren identifisere seg med en annen id - og derfor ikke kunne bruke samme session-data på ny.

 

(Det er sikkert masse tekniske ting som jeg har forklart litt feil her, men i bunn og grunn gir det vel et ålreit overblikk over hva som skjer.)

 

Så, det du trenger å sjekke ut (på php.net) er vel:

- Session

- fopen/fgets/fwrite/fclose + evt. andre fil-funksjoner du vil bruke

Lenke til kommentar
Hey, det er lov det. Får ikke tid til å hjelpe deg noe særlig med kode i dag, men du er da litt på vei i allefall :)

 

Du kan tenke på session som et array du kan lagre informasjon i. Dette arrayet er unikt for hver nettleser som er innom siden din, og du kan derfor bruke det som en måte å midlertidig lagre småtteri om hver av brukerne dine.

 

All session-data blir kastet av serveren etter hvert, men som regel holder det i massevis til et enkelt system som dette. Neste gang nettleseren blir restarta og kobler opp mot samme server igjen, vil nettleseren identifisere seg med en annen id - og derfor ikke kunne bruke samme session-data på ny.

 

(Det er sikkert masse tekniske ting som jeg har forklart litt feil her, men i bunn og grunn gir det vel et ålreit overblikk over hva som skjer.)

 

Så, det du trenger å sjekke ut (på php.net) er vel:

- Session

- fopen/fgets/fwrite/fclose + evt. andre fil-funksjoner du vil bruke

6612754[/snapback]

 

Takk! Skjønte nok ikke så alt for mye, men kan lese der og se om jeg skjønner det.

Lenke til kommentar
Takk! Skjønte nok ikke så alt for mye, men kan lese der og se om jeg skjønner det.

6612772[/snapback]

 

Haha, tar på meg skylden for det. Skal gi deg en bedre innføring en vakker dag, hvis ingen kommer meg i forkjøpet (noe de er hjertlig velkomne til å gjøre, dog).

 

Lykke til! Google kan vel også hjelpe deg med det meste, skulle du stå fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...