Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk død, dusør utloves til god hjelper!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har vært så dum/hatt så uflaks at jeg ikke har backup av en del data som ligger på en harddisk jeg har som nå plutselig har sluttet å virke. Det er private bilder av min sønns første leveår som ligger på disken, så det er på en måte litt krise hvis dette skulle forsvinne for alltid.

 

Disken er av type Seagate Barracuda 7200.8 250 GB. (Se bildevedleggg) Jeg kjøpte den i september 2005 på Datakjeden i Oslo. Nå denne uken så plutselig starten den ikke. Den spinner ikke opp i det hele tatt, helt død. Har prøvd å sette den i andre maskiner også uten hell. Hos Datakjeden sier de at de vil kun gi meg en ny disk uten å forsøke å reparere den. Alternativt kunne de sende den til et firma som driver med rekonstruksjon av data, men det er svært dyrt (størrelsesorden 8-10.000)

 

Jeg er er rimelig sikker på at dataene er inntakt og at det er noe galt med det lille kontrollkortet (grønn printplate) som er skrudd fast på disken. Denne er svært enkel å bytte uten å bryte garantiforseilingen på disken. Her er en link til en som har gjort nettop dette : http://www.deadharddrive.com/

Og her er metoden for å sjekke at kontrollerkortet er det samme: http://www.data-recovery-hub.com/library/Seagate-PCB.pdf

 

Så da lurer jeg på om det kanskje er noen her på forumet som har en identisk disk (Firmware 3.03, Model: ST3250823AS) som fungerer. Her kommer dusøren inn i bildet. Jeg er villig til å kjøpe/betale for en ny disk (tilsvarende modell/størrelse, evt større f.eks 400GB hvis ønskelig) til den som evt har en slik disk. Selvfølgelig betaler jeg også frakt på din gamle disk til meg hvis dette er nødvendig.

 

På denne måten er det mulig at jeg klarer å redde bildene av guttungen vår ved å flytte over kontrollkortet fra disken som fungerer.

 

Jeg har prøvd å få kjøpt disken på nett, men siden den er over et halvt år gammel (som er kjempelenge når det kommer til datautstyr) så er ikke denne modellen med denne firmwaren mulig å få kjøpt lenger.

 

Håper at en av dere har mulighet for å hjelpe meg.

 

Mvh. fortvilet pappa (som burde tatt skikkelig backup)

 

post-105453-1154611168_thumb.jpg

post-105453-1154611180_thumb.jpg

Endret av mekk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takk for tipset, men har allerede undersøkt. Diskene har kommet med ny firmware (etter v. 3.03) slik at kontrollerkortet oppfører seg annerledes på de diskene du får kjøpt nå. Da er kjangsen for at data går tapt stor hvis en bytter kontrollerkort. Tror eneste mulighet jeg har er hvis noen sitter med en tilsvarende disk med samme firmware. (dusør)

 

Jarl-Ivar (mekk)

Lenke til kommentar

:hmm::hmm:

 

Takk for tipset, men har allerede undersøkt. Diskene har kommet med ny firmware (etter v. 3.03) slik at kontrollerkortet oppfører seg annerledes på de diskene du får kjøpt nå. Da er kjangsen for at data går tapt stor hvis en bytter kontrollerkort. Tror eneste mulighet jeg har er hvis noen sitter med en tilsvarende disk med samme firmware. (dusør)

 

Jarl-Ivar (mekk)

6608872[/snapback]

:hmm:

 

 

har et forslag som du bør prøve har testet det på et par disker som tok kvelden ... virker veldig bra !

LEGG DISKEN i fryseboksen minst en halv time

last ned GETDATABACK : http://www.runtime.org/

 

pass på riktig versjon NTFS eller FAT 32 filsystem

 

lykke til :thumbup:

Juveng

Lenke til kommentar
:hmm:  :hmm:

 

Takk for tipset, men har allerede undersøkt. Diskene har kommet med ny firmware (etter v. 3.03) slik at kontrollerkortet oppfører seg annerledes på de diskene du får kjøpt nå. Da er kjangsen for at data går tapt stor hvis en bytter kontrollerkort. Tror eneste mulighet jeg har er hvis noen sitter med en tilsvarende disk med samme firmware. (dusør)

 

Jarl-Ivar (mekk)

6608872[/snapback]

:hmm:

 

 

har et forslag som du bør prøve har testet det på et par disker som tok kvelden ... virker veldig bra !

LEGG DISKEN i fryseboksen minst en halv time

last ned GETDATABACK : http://www.runtime.org/

 

pass på riktig versjon NTFS eller FAT 32 filsystem

 

lykke til :thumbup:

Juveng

6609894[/snapback]

 

Problemet er at disken ikke starter i det hele tatt (motoren går ikke rundt). Selv ikke etter en halv time i fryseren ( takk for tipset, har hørt at det har fungert for andre). Derfor tror jeg det er kretskortet på hardisken som er synderen og trenger en erstatning.

Lenke til kommentar

Hei. Ser utsom jeg har den disken med samme firmware som det du er på jakt etter. Har kun sjekket i Windows System-egenskapene. Men kan sjekke fysisk i morgen. Jeg får snart en ekstern HD som jeg kan ta backup til så det betyr at hvis du fortsatt er interessert så kan disken sendes til deg..

Jeg har selv en sønn på et halvt år og jeg tror min kone ville ha kjølhalt meg hvis bildene av ham ble tapt.. ..og det er derfor jeg har kjøpt ekstern HD.. ;)

 

Jeg gir beskjed imorgen..

Lenke til kommentar
Hei. Ser utsom jeg har den disken med samme firmware som det du er på jakt etter. Har kun sjekket i Windows System-egenskapene. Men kan sjekke fysisk i morgen. Jeg får snart en ekstern HD som jeg kan ta backup til så det betyr at hvis du fortsatt er interessert så kan disken sendes til deg..

Jeg har selv en sønn på et halvt år og jeg tror min kone ville ha kjølhalt meg hvis bildene av ham ble tapt.. ..og det er derfor jeg har kjøpt ekstern HD..  ;)

 

Jeg gir beskjed imorgen..

6610100[/snapback]

 

 

KJEMPEMESSIG !! Nå ble jeg glad!

Hadde en skikkelig runde med samboeren istad ja. Uansett utfallet av dette så blir det nok noen endringer i rutinene fremover :)

Lenke til kommentar
Hei. Ser utsom jeg har den disken med samme firmware som det du er på jakt etter. Har kun sjekket i Windows System-egenskapene. Men kan sjekke fysisk i morgen. Jeg får snart en ekstern HD som jeg kan ta backup til så det betyr at hvis du fortsatt er interessert så kan disken sendes til deg..

Jeg har selv en sønn på et halvt år og jeg tror min kone ville ha kjølhalt meg hvis bildene av ham ble tapt.. ..og det er derfor jeg har kjøpt ekstern HD..  ;)

 

Jeg gir beskjed imorgen..

6610100[/snapback]

 

Dette har jeg strengt tatt ikke noe med, og er vel igrunn ganske så off topic i tillegg, men det er godt å se at det finnes mennesker som deg. Jeg følte godt med trådstarters fortvilelse her.

 

Ville bare få sagt det. :)

Lenke til kommentar

Her er noen bilder jeg tok nå nettop av HD'en, klikk for større utgave:

 

PICT3833t.JPG

 

PICT3836t.JPG

 

PICT3837t.JPG

 

 

- Hvis du trenger grundigere bilder - si ifra..

 

- Jeg håper min nye eksterne HD kommer ikveld, så kan jeg begynne på arbeidet i helgen. Er litt som må gjøres, men ikke vær redd, mesteparten av arbeidet hadde jeg likevel tenkt å gjøre uansett ;) (Kjøpt meg nytt HK+CPU også :D )

Lenke til kommentar
Her er noen bilder jeg tok nå nettop av HD'en, klikk for større utgave:

 

 

- Hvis du trenger grundigere bilder - si ifra..

 

- Jeg håper min nye eksterne HD kommer ikveld, så kan jeg begynne på arbeidet i helgen. Er litt som må gjøres, men ikke vær redd, mesteparten av arbeidet hadde jeg likevel tenkt å gjøre uansett ;) (Kjøpt meg nytt HK+CPU også :D )

6612059[/snapback]

 

Hei!

Det er i hvert fall samme produktnr og firmware. Noen av tallene på IC'ene på printkortet er forskjellig, men håper dette ikke spiller noen rolle :ermm:

 

Tusen takk for at du tar deg tid til dette. Setter virkelig pris på det!!

 

Du må gjerne maile meg...

 

Jarl-Ivar

Endret av mekk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei =) etter kjøpsloven så er butikken pliktet til å sørge for at du får igjen ALL dataen din :) disken til en kompis ble ødelagt (akkurat som din) jeg var sikker på at å åpne den og flytte over platene i en ny disk ville funke, men tok meg en tur til NetshopOslo hvor jeg kjøpte disken og der gjørde de det for meg/han :D Var bare møkk på disken hans men er kjipt å miste 300gig med ting du ikke vil miste... 1år med baby bilder er jo u-erstattelig ;)

LykkeTil :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hvordan gikk dette?jeg føler med deg og håper det retta seg.har en datter selv og jeg hadde nok blitt halshugd hvis det hadde skjedd her i huset..

6693562[/snapback]

 

Fikk desverre ikke liv i disken. Men har tatt vare på den, og den jeg fikk av JrRRr, i tilfelle firmaer som IBAS skulle finne på å skru ned prisen etter hvert. Har lett igjennom andre disker/cd'er/DVD'er/mail/websider etc og funnet endel av bildene heldigvis, men håper jeg tilslutt får frem igjen alle orginalene.

 

Takk for støtten :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

"jeg var sikker på at å åpne den og flytte over platene i en ny disk ville funke, men tok meg en tur til NetshopOslo hvor jeg kjøpte disken og der gjørde de det for meg"

 

Med all respekt, hvordan går det an å si noe slikt? Dette har jo ikke forbindelse med virkeligheten. En ting er å tro at det er bare å åpne et slikt drev sånn uten videre, men det blir jo værre straks man påstår de bare flyttet over plater på en helt random webshop. Det er jo helt vanlig at slike virksomheter har partikkelfri lab på bakrommet.

 

Det er ikke bare å åpne disker og bytte plater. I vanlige omgivelser med hudavfall, tøyfibre (klær/møbler) osv så er det store mengder støv. En eneste støvpartikkel på en plate, skaper problemer. En støvpartikkel som regel er større enn avstanden mellom plate og lesehode. Vel, man vil ikke ha støvpartikler på en slik plate uansett størrelse på partikkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...