Gå til innhold

Forbrukerombudet og iTunes uenige


Anbefalte innlegg

hrmf, jeg ser visse her sier at en bare kan knekke kopisperren uansett.

og gjøre seg til lovbryter i samme slengen? for jeg tror de nye kopiloven (om ikke like streng som dmca borti usa) har visse restriksjoner på dette området.

 

det kan ikke være nødvendig for en vanlig bruker å måtte knekke kopisperrer på produkter dem har lovlig kjøpt bare fordi dem skal skifte avspillingsutstyr. om dette blir standard så er det noe virkelig galt med verden!

 

nåja, det flyter vel rundt en klausul om relevant utstyr. men det uttrykket er så vagt at det er direkte bortkastet. relevant utstyr for en musikkselger vil være noe som størrer drmen dem bruker, for ola nordmann vil det være enhver gjenstand som kan spille av musikk...

 

helvet heller, første søstra mi gjorde med noen nyinnkjøpte cder var å spille dem over på kasett for å kunne høre på musikken i bilen (jepp, den har fortsatt kasettspiller, og hun har ikke noe problem med det så hvorfor bytte). om ting hadde vært digitalt hadde platebransjen fått panikk av samme typen oppførsel...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OK, jeg forstår at dette er ett tolkningsspørsmål(alt etter hvilken konspirasjonsteori man tror på), men vi er hvertfall enige om at hensikten er å få flest mulig til å betale for musikken, slik jeg tolker svaret ditt.

6613335[/snapback]

Det som er så sykt med DRM er at det rammer vanlige brukere som allerede har betalt for musikken (merk allerede). Hvorfor skal det være DRM på dette? De har jo som sagt allerede betalt, så argumentet med å få flest mulig til å betale kjøper jeg ikke.

De som ønsker å distribuere musikken videre på internett finner en måte for dette uansett, så det at det har med piratkopiering å gjøre har jeg lite tro på.

 

DRM gjør at du i mange tilfeller vil slite med å spille av musikken som du har kjøpt og betalt, er dette riktig?

Slik jeg ser det, så har DRM absolutt en rett til å leve, men da heller som en del av demo-låter til fri nedlastning, f.eks ved å sette at musikken kun kan bli avspillt et visst antall ganger. DRM har ingen ting i kjøpt musikk å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...