Gå til innhold

Queensrÿche - en albumguide


Benbjo

Anbefalte innlegg

Queensrÿche

 

Queensryche2005.jpg

 

Queensrÿche ble opprettet tidlig på 80-tallet og covret for det meste heavy metal sanger under navnet Cross+Fire. De skiftet navn til Queensrÿche etter å ha spilt in sin aller første sang "Queen of the Reich". Bandet er mest kjent for å startet Prog-Metal sjangeren med debut albumet The Warning.

 

Medlemmer:

Geoff Tate: Vokal [1983 -]

Michael Wilton: Gitar [1983 -]

Mike Stone: Gitar [2003 -]

Eddie Jackson: Bass [1983 -]

Scott Rockenfield: Trommer [1983-]

Chris DeGarmo: Gitar [1983-1997]

Kelly Gray: Gitar (1998-2001)

 

Vurderer å ta med samlealbum. Gi tilbakemelding om dette er ønskelig, men for nå tar jeg bare studioalbumene.

 

Diskografi:

  • 1983 - Queensrÿche
    1984 - The Warning
    1986 - Rage for Order
    1988 - Operation: Mindcrime
    1990 - Empire
    1994 - The Promised Land
    1997 - Hear in the New frontier
    1999 - Q2K
    2003 - Tribe
    2006 - Operation: Mindcrime II

Queenrÿche

1983

 

Queensryche_album_cover.jpg

 

Dette albumet er egentlig en EP på fire sanger, men er essensiell for utviklingen og eksistensen til Queensrÿche. EPen ble spilt inn i 1983 og gitt ut under et uavhengig plateselskap. Platen solgte bra og på grunn av dette så signet bandet under for EMI samme året. EPen ble utgitt igjen i 1989 med et bonusspor.

 

Denne EPen er en refleksjon av Queenrÿches store musikalske innflytelser, Iron Maiden og Judas priest. Allikevel så hører man at dette er Queensrÿche. Platen starter med Queen of the Reich som er en typisk Heavy-Metal sang med et fengende riff og som alltid fantastisk vokal av Goeff Tate. Etter denne kommer Nightrider og Blinded som er mer typiske metall sanger og ikke like minneverdige. Albumet avsluttes med The Lady Wore Black som er blitt en klassiker etterhvert. Dette er muligens det beste heavy metal balladen som er laget.

Sporliste:

 

 

1. Queen of the Reich

2. Nightrider

3. Blinded

4. The Lady Wore Black

 

 

Sjanger: Progressiv Metall

Høydepunkt: Queen of the Reich, The Lady Wore Black

Karakter: 7/10

 

The Warning

1984

 

The_warning_album_cover.jpg

 

The Warning er Queenrÿches første komplette studioalbum. Stilen ligger fortsatt i gate med Iron Maiden og lignende Heavy-Metal band, men tekstene mer sosialistisk bevisst. Bandet tar opp blant annet farer med komputerteknologi og futuristiske spådommer og tanker.

 

De tre første sporene på albumet begynner der det forrige albumet slapp. Warning er en mid-tempo sang hvor trommene og bassen står i fokus. Scott Rockenfield viser allerde nå tedenser på en trommis i verdensklasse. En Force og Deliverance er ikke bandets beste verk og er typiske metall-låter. Med No Santuary viser gutta at de ikke er noen dårlige Maiden Etterlignere, og plata begynner å ta seg kraftig opp. Dette er en ballade hvor alle instrumentene fungerer perfekt sammen og ikke minst Tates fantastiske stemme som virkelig skinner gjennom på denne sangen. En av mine favoritter.

 

NM 156 følger som et av albumets aller sterkeste og progressive sanger. Låtas frantiske tempo og mekaniske vokalstil er rett og slett gripende for start til slutt. Lyrisk sett er denne sangen forut for sin tid og tar opp hvordan mennesket vil bli til maskiner. En imponerende sang rett og slett. Til dags dato er Take Hold of the Flame en klassiker. Nok en gang av albumets aller beste sanger. Må rett og slett høres. Before the Storm og Child of Fire er gjennomsnittelige sanger på dette albumet og er "fillere", men også disse her sine stunder med fortreffelighet. Albumet avlsuttes med Roads to Madness som er albummets mest progressive sang sammen med NM 156. Sangen er mer enn 9 minutter lang og er en slags mini metall opera. Instrumentalt er sangen i sin originale innspilling ikke perfekt, men vokalmessig og tekstmessig er denne sanger en vinner. Sanger tar opp Goeff Tate sine personlige erfaringer med mental sykdom og med gode tilrettelagte deler som: "Most of this is memory now/I've gone too far to turn back around/I'm not quite what I thought I was/But then again.. I'm maybe more" og "I'm a fool in search of wisdom/And I'm on the road to madness". Også en sang som må høres!

 

Til debutalbum å være så er The Warning særdels god. Albumet er solid på det værste og kreativt og inspirerende på det beste. Dette er det aller første Prog-Metall albumet som ble gitt ut og er på grunn av dette verdt en plass i enhver samling.

Sporliste:

 

 

1. Warning

2. En Force

3. Deliverance

4. No Sanctuary

5. NM 156

6. Take Hold of the Flame

7. Before the Storm

8. Child of Fire

9. Roads to Madness

 

 

Sjanger: Progressiv Metall

Høydepunkt: NM 156, Take Hold of the Flame, Roads to Madness

Karakter: 8/10

 

Rage for Order

1984

 

Rage_for_order.jpg

 

Mange synes at Rage for Order er det beste albumet til Queensrÿche. Jeg er uenig og synes at en del av albummet er unspirerende og kjedelig. Siden The Warning så har stilen forandret seg fra å være gitar orientert til mere synth og keyboard orientert.. I tillegg er låtene mer komplekse og tar i bruk aukustisk gitar i noen deler. Albumet tar for seg, i følge Queensrÿche selv, kjærlighet, politikk og teknologi.

 

Albumet begynner glimrende medWalk in the Shadows som er i retning Judas Priest/Maiden. En ganske kul låt med tøff vokal og glimrende gitarriff. Selv om bandet har endret litt stil har de fortsatt ikke glemt sine metallrøtter. I Dream in Infrared kan klassifiseres som en ballade uten at tempoet i låta er lavt. Låta tar i bruk keyboard på en god måte og trommingen er enkel, men effektiv. Også dette er en god låt. Neste låt er en av albumets aller beste. The Whisper er en mid-tempo metall-låt som har spennende vokalbruk, samt dobble gitarharmonier.

 

Så begynner albumet å bli kjedelig. Gonna get Close to You har en interessant rytme, men du verden så kjedelig. Låta har lavt tempo og bruker både synth og keyboard. Låta er forøverig også en coverlåt. The Killing Words er nok en ballade. Typisk komersiell og 80-talls egentlig. Selve verset er bra, men refregnet er kjedelig og låte som en helhet blir ikke noe spektakulært. Akompenementet med aukustisk gitar er dog bra. Surgical Strike lider litt av dårlig produksjon, men er en god låt alt i alt. Nok en gang en Maiden-inspirert låt og har et kult riff og ikke minst solo midt i låta.

 

Neue Regel er albumets mest spennende og beste låt. Den tar i bruk alt som er: Keyboards, synth, akustiske gitarer, elektriske gitarer, catchy refreng, og førsteklasses vokal som er digitalisert i starten. Alt dette fungerer glimrende sammen og herligheten varer i 4 minutter og 55 sekunder.

 

De to neste sangene trekker litt ned igjen. Chemical Youth og London er to forskjellige typer låter, der den første er en mid-tempo rocker og den andre er en slags ballade. Begge er like lite spennende i mine ører og er to jeg glatt skipper når jeg hører gjennom albumet.

 

Albumet avlsuttes i samme stil som det begynte, fantastisk bra. Screaming in Digital er en vanvittig kul sang som kan minne mye om låte fra forrige album, NM 156. I Will Remember er en god ballade som er på mage måter forløperen til Silent Lucidity som finnes på Empire skiva. Alt stemmer på denne låta, veldig bra.

 

Sounden har endret seg en del siden sist, hvor noe blir veldsig bra og annet ikke fullt så bra. Som sagt, ikke mitt favoritt album, men det har sine godlåter. Kanskje det vokser på med eller kommer med alderen. Høydepunktene fra denne skiva er låter som må høres.

 

Sporliste:

 

 

1. Walk in the Shadows

2. Dream in Infrared

3. The Whisper

4. Gonna Get Close to You

5. The Killing Words

6. Surgical Strike

7. Neue Regel

8. Chemical Youth (We are Rebellion)

9. London

10. Screaming in Digital

11. I Will Remember

 

 

Sjanger: Progressiv Metall

Høydepunkt: The Whisper, Neue Regel, Screaming in Digital, I Will Remember

Karakter: 6/10

 

Operation: Mindcrime

1988

 

Queensryche-Operation_Mindcrime.jpg

Operation: Mindcrime er Queensrÿches aller mest kjente album og det er ikke uten grunn. Albumet er rett og slett storslått og er en milepæl innenfor sjangeren. Uten Operation: Mindcrime ville Queensrÿche antageligvis ikke vært kjent i dag.

 

Alumbet er en konseptalbum, altså forteller det en historie. Historien handler om Nikki, en heroinjunkie som leiemorder for en undergrunnsgruppe. Hans oppdrag går ut på å drepe blant annet politikere i høye stillinger. Som betaling får han det han trenger, nemlig heroin. Mary er en prostituert som blir "reddet" av en prest, Father William, men blir brukt av ham ("He takes her once a week on the altar like a sacrifice"). Doctor X er den onde lederen for denne undergrunnsgruppa. Dette er det grunnleggende. Hør på albumet, det unner du deg selv. Nå over til selve sangene:

 

I Remember Now: Setter stemningen for albumet. Nikki ligger på sykehuset og blir dopet ned av en sykesøster. Han begynner å huske sin fortid.

 

Anarchy X: En kort instrumental låt. Man kan høre en gruppe mennesker rope etter revolusjon i bakgrunnen.

 

Revolution Calling: Albumets første virkelige sang og som resten av albumet en særdeles god en. Teksten er dypt sosiologisk og tankevekkende. Goeff, tross sin enda unge alder, er helt fantastisk fra ende til annen. Rockenfield gjør trommejobben særdeles bra her. En klassiker!

 

Operation: Mindcrime: Ikke må å si her, som i den forrige sangen er alt nærmest perfekt. Sangen forteller om Nikkis bakgrunn og hvordan han ble involvert med Doctor X.

 

Speak: Åpningsriffet til denne sangen er fantastisk. Nok en gang en sosialistisk sang som tar for seg budskapet til en sosialistisk gruppe. Ikke min favoritt på albumet, men er for all del en sterk låt.

 

Spreading the Disease: Enda et fantastisk gitarriff på denne låta og ikke minst soloen midt i. Tate er nok en gang fantastisk og jeg finner det untrolig hvordan han treffer noen av notene på denne sangen. Låta forteller bakgrunnshistorien til Mary og hvordan hun blir "reddet" av en prest.

 

The Mission: Et progressivt mesterstykke! En av Queensrÿches aller beste verk. Nuff said i grunn.

 

Suite Sister Mary: En episk sang rett og slett. 10 minutter og 39 sekunder med fantastisk vokal, tromme, bass og dual-gitar arbeid. Tar pusten fra deg rett og slett. Jeg får frysninger hver gang jeg hører denne sangen. Sangen har i tillegg til fantastisk tekst og musikk et kirkekor i bakgrunnen som er fantastisk for stemningen. Om Tate har vært god før overgår han om mulig seg selv her. Gjestevokalisten Pamela Moore gjør det fantastisk som Mary. Nok et progressivt mesterstykke!

 

The Needle Lies: Etter den litt mer rolige Suite Mister Mary blir vi kastet inn i The Needle Lies som har høyt tempo, et rått riff. Det som bærer sangen, bortsett fra stemmen til Tate, er trommingen. To tomler opp for Rockefield!

 

Electric Requiem: En atmosfærisk intrumentallåt med noe vokal som setter stemningen for de to neste låtene.

 

Breaking the Silence: Bassen skiller seg ut her. Nok en catchy sang og er solid på alle områder. Låta har også en god solo mot slutten.

 

I Don't Believe in Love: Nok en klassisk Queensrÿche låt. Sangen er en bedrøvet stemning og handler om hvordan man ser på livet etter at man har tapt en stor kjærlighet. Gitararbeidet er nok en gang utmerket og DeGarmo drar en real solo uten at det blir "over the top".

 

Waiting for 22: Nok en intrumentallåt. Kan oppsummeres med fire ord: mørk, skummel, emosjonell og vakker!

 

Empty Room: I samme gate som Electric Requiem, bygger opp mot den siste låten på plata. Klokkerytmen her er interessant om ikke annet.

 

Eyes of a Stranger: Nok et mesterverk! Rett og slett et genialt stykke musikk. Det er ikke til å unngå å få frysninger av også denne låta. Så dem live på Rockerfeller og da de spilte Eyes of a Stranger var det en utrolig stemning. En låt som må høres!

 

Sporliste:

 

 

1. I Remember now

2. Anarchy-X

3. Revolution Calling

4. Operation: Mindcrime

5. Speak

6. Spreading the Disease

7. The Mission

8. Suite Sister Mary

9. The Needle lies

10. Electric Requiem

11. Breaking the Silence

12. I don't believe in Love

13. Waiting for 22

14. Empty Room

15. Eyes of a Stranger.

 

 

Sjanger: Progressiv Metall

Høydepunkt: Hele albumet er et mesterverkrett og slett.

Karakter: 10/10

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veit, stemmen hans er helt utrolig og den har holdt seg godt også. Han er vel 50 snart?

 

Empire guide kommer snart, etter Mindcrime ;) Begge skiver er toppklasse indeed :)

6622592[/snapback]

 

Forresten, Tate OG Dio har veldig gode stemmer tross alderen:P Men Dio kan ikke måle seg!!

Har du sett/hørt we're stars-hear n aid? Der har Tate en del av sangen....genial synging ;)

 

Der har vi hear n' aid sangen jeg snakket om (legg spesielt merke til quiet riot vokalisten i rosa :p )

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Har ikke vært borti den der før nei, kul låt :)

 

Oppdatert med en noe lang Mindcrime guide. Ønsker du forøverig å vite mer om historien kan du skjekke ut denne linken: http://www.users.totalise.co.uk/~bigoleg/q...s/om_inhis.html

6645812[/snapback]

 

genial side...hehe... snakk om å ha dyp mening bak sangene sine da:P

 

btw, vet noen hva de sier midt i "Empire" sangen??(rett før soloen)

Han sier noe om national defence osv... hva babler han egentlig om? klarer ikke helt å tyde hva han sier, men virker intresant... :hmm:

Lenke til kommentar

Fant ikke teksten du ber om og synes selv dette er interessant, så jeg prøvde å høre etter hva som faktisk blir sagt. Ta forbehold om at dette jeg skriver nå ikke nødvendigvis er riktig:

 

"In fiscal year 1986 to 87 the local states and federal government spent a combined total of 60.6 million dollars on law enforcement. The federal lawenforcement expeditures ranked last in absolute dollars and accounted for only 6% of all federal spendings. By way of comparison the federal goverment spent 24 million more on space exploration and 43 times more on national defense and international relations than on law enforcement".

Lenke til kommentar

genialt da! ganske syke tall de der amerikanerne legger opp til... hehe :p

MEn den sangen er vel en av de få sangen jeg faktisk bryr meg mest om teksten... det får en til å tenke på en del problemer i samfunnet faktisk...

 

take hold of the flame eller hva den heter er også ganske real sang ja... hehe.

Har du noen oversikt over cdene til queensryche??

Lenke til kommentar

1983 - Queensrÿche

1984 - The Warning

1986 - Rage for Order

1988 - Operation: Mindcrime

1990 - Empire

1994 - The Promised Land

1997 - Hear in the New frontier

1999 - Q2K

2003 - Tribe

2006 - Operation: Mindcrime II

 

Står i topicet :p Eller mener du samle cd'er, live cd'er også?

Lenke til kommentar

Enig med vurderingene og karaktersettingen. Operation: Mindcrime er intet mer enn et mesterverk, og har ikke et kjedelig øyeblikk. Jeg har også snakka med folk som synes Rage For Order er blant bandets bedre, men jeg er enig i at de roter seg litt bort, med "Gonna Get Close To You" og andre mindre spennende låter. Synd bandet mistet litt fokus utover på nittitallet, men jeg synes comebacket med Mindcrime II står til mer enn godkjent!

Lenke til kommentar

har ikke hørt den nye cden deres jeg... er for trangsynt til å ha troen på et godt 80 talls band som kommer med nytt materiale :p

Ingen band har klart det så langt jeg har merket(maiden, mettalica, motley crue, guns n roses, bon jovi osv. ingen har greid det :p)

 

Men ja, jeg skal prøve å få sjekket den ut...noen sanger på mindcrime 2 som er verdt å høre??

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
The Chase og Re-arrenge you er absolutt noen godlåter. Albumet er helt greit, men ikke tenk på at dette skal være et nytt Mindcrime for det har det ikke, men har noen gode øyeblikk hvertfall. Beste albumet siden Promised Land by far.

6666461[/snapback]

 

Jeg ble utrolig skuffet over II. Og jeg har alt de har laget.

*mumle mumle* alt var bedre før.... ;)

Lenke til kommentar
Det gjør jeg :) Har lett etter et nytt band lenge nå!

7157399[/snapback]

 

 

Kanskje ikke helt i sammen gaten, men de to første platene til Extreme er også å anbefale.

 

Ellers hører jeg på Steve Vai, Joe Satriani, Steve Stevens, Michael Lee Firkins, Patrick Rondat, Eric Johnson, Dream Theater, Thin Lizzy, Rammstein, Pink Floyd, MSG, Tommy Emmanuel.... etc etc

 

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...