Gå til innhold

Lese S.M.A.R.T.-info fra eksterne harddisker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ekstern harddisk av typen Icybox med PATA internt og USB2.0 mellom den og PCen. Hvordan får jeg lest av S.M.A.R.T.-dataene fra disken på en enkel måte? Jeg finner ikke disken i noen av programmene jeg bruker nå (Dtemp og HDD Health).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror den eksterne boksen i dette tilfellet icybox må støtte S.M.A.R.T intern og så sende dataen over usb til maskinen din igjen.

Dette virker det ikke som om det er noen eksterne harddisk kabinetter som gjør etter som jeg finner ivertfall.

Det beste vil være hvis du har behov for disse dataene å bruke ekstern SATA eller å sette disken i internt i maskinen :p

Skrevet (endret)

Dette er ikke en nativ del av USB-mass-storage så det går ikke.

Disken leses om SCSI, men SMART er en del av ATA mener jeg.

Det koker ned til firmwaren på kontrolleren i det eksternekabinettet og om denne støtter passthrough. Jeg har aldri prøvd dette i praksis, dog. Og jeg tror det involverer langt mer innsats enn det er verdt.

Endret av tyldum
Skrevet

OK, men da ser det ut til å ikke være noen vei utenom å plassere disken internt i maskina.

For jeg vil sjekke SMART. Så kan jeg i samme slengen kjøre en grundig test i Seatools for å være sikker på at den er i orden.

Skrevet

Jeg har ikke fått til SMART-avlesning gjennom USB/Firewire, og heller ikke gjennom RAID-kontrollere, selv om den kontrolleren jeg har nå har egen avlesning. For at DTemp og HDD Health skal lese av, må nok kontrolleren være temmelig native i brikkesett.

Skrevet

Avlesning av S.M.A.R.T data støttes kun igjennom en SATA/PATA

kontroller, så du må nok ta ut disken av Icyboxen og koble den

direkte til hovedkortet om du skal få gjort, tungvint ja men er

ikke noen annen måte å gjøre det på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...