Gå til innhold

VIA C3 DivX oppdatering


Howard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-20 14:40, skrev MailMan13:

Dere kunne jo ha prøvd å dytte en liten linux med mplayer eller xine evt
hvis man vil trekke det helt ut.


Jeg hadde ikke spandert windows på en boks som bare skal stå som divx/dvd/mp3 spiller.


 

Denne artikkelen er kun ment som en undersøkelse rundt de store forskjellene i folks erfaringer med C3. Tiden og ressursene tilgjengelig under denne testen var langt mer begrenset enn vanlig og vi hadde derfor ikke mulighet til å undersøke ting nærmere.

Lenke til kommentar

har aldri forstått det tullet med at C3 spiler video i lav kvalitet ...

 

har datamaskin i bilen C3 (933), og den har alltid spilt med glimrende kvalitet (både på monitor hjemme og LCD i bilen)

 

har derimot funnet fort ut at ATI Rage Pro 128 ikke holdt , måtte bruke GF2 MX 440 , - så æ ser heller ingen problem med Nvidia kort.

 

ellers er win2k som kjører på den meget modifisert , og alt av unødvendige services og komponenter fjernet for hyperrash hibernate/resume.

 

testet hillil til -7grader celsius , og disken lever helt fint fortsatt (lufttett mil. kasse md trykkutjevningsventil og passiv avfukting.)

Lenke til kommentar

Til dere med Nvidia kort... det må da være bedre å slenge inn et ATI radeon 9000! Det er jo uten vifte. Da har man faktisk et lydløst system!!! (bare pass på å ha en _stille_ psu vifte da.

 

Fint at hw.no hører på leserne og ser på saken en gang til!! Kjempebra!!!

 

kult at Via ser på saken oxo da :smile:

Lenke til kommentar

jeg heller har ikke helt fått taket på hvorfor C3'n skal vere så fryktelig mye dårligere på og spille av divx, prosessoren kjører jo på 933mhz og det burde holde lenge det selv om den mangler et par multimedia instruksjoner.

jeg har selv spilt av divx4 på en P200 (ikke MMX) på fullskjerm 800x600x24 på et urgammelt Hercules Stingray 128 8mb med en 4mb 3DFX voodoo add'on. nå hadde ikke maskinen ikke lydkort, men filmen gikk perfekt uten tegn til hakk med perfekt bilde. har en P2-350 også uten lyd og den spiller av divx5 feilfritt i 1024x768x32 på ett gammelt Matrox Millenium II kort så hvorfor en C3 på 933 skal ha problemer skjønner ikke jeg..

Lenke til kommentar

Suverent at HW.no tok inn over seg kritikken fra forrige gang. Likevel har jeg et par kommentarer.. :smile:

 

testoppsett... Windows XP? Hva i all verden skal du med det hvis maskinen kun skal brukes til avspillling av divx? OS'et trekker alt for mye ressurser fra en stakkars C3 prosessor.

 

Grafikkkort... Etter min erfaring har det (nesten) ingenting å si. Tidligere benyttet jeg en P3 500 med et ekstremt gammelt ATI 2MB kort med tv ut. Bildet var perfekt.

 

Min nåværende maskin (Shuttle SV24)har kjørt både C3 866 og 933, og benytter onboard S3 grafikkkort (som ikke er spesiellt bra) uten noem problemer med avspilling. Maskinen er også så og si lydløs, noe som er et must for en "stuemaskin". Leve C3!

 

- Ole Kristian

Lenke til kommentar

Soyo 7VDA Socket 370 Motherboard w/ VIA 650 MHz Price$59.99

 

MBM-7VDA-650.jpg

 

Soyo 7VEM Socket 370 Barebone w/ Via-C3 650MHz Processor & 128MB Memory Price$89.99

 

s450-3013.jpg

 

Soyo 7VEM Socket 370 Barebone w/ Via-C3 650MHz Processor / 20GB Hard Drive / 128MB Memory & More Price$159.99

 

s450-3014.jpg

 

TigerDirect VIA 650,7VEM MB,128MB,20GB,40x18x48 & More

Price$239.99*

 

TC1-C3-VALUE.jpg

 

Så for

455.50,- NOK

683,- NOK

1214.50,- NOK

1822,- NOK

 

får du disse maskinene, som tydelig vis kan spille mpeg4 filmer uten kvalitets tap. Hvis 650 Mhz er for lite, så koster en VIA-C3 900Mhz / 100FSB / FCPGA / .13 Micron / Processor $59.99, som blir 455.50,- (Valuta kurser fra 17.10.02, hvor 1 U.S. Dollar USD var 7.59190 NOK)

 

Det frister med en komplett maskin med alt dette for bare 1800,-

 

- Soyo 7VEM Socket 370 ATX Motherboard

- VIA-Cyrix 650MHz/100FSB CPU (FCPGA)

- Speeze Socket 7/370 Cooling Fan & A for Duron

- SimpleTech 128MB PC133 SDRAM 16x64 168 Pin

- Maxtor 20.4GB EIDE HD 5400/2MB

- Benq 40x12x48x Internal EIDE CDRW Drive

- 1.44 MB Floppy Disk Drive

- Cyber Acoustics CA-3080 3-pc.

- Windows 2000 Keyboard with 115 keys

- Internet Wheel mouse PS/2, 3 Buttons

Lenke til kommentar

har aldri forstått det tullet med at C3 spiler video i lav kvalitet ...

 

har datamaskin i bilen C3 (933), og den har alltid spilt med glimrende kvalitet (både på monitor hjemme og LCD i bilen)

 

har derimot funnet fort ut at ATI Rage Pro 128 ikke holdt , måtte bruke GF2 MX 440 , - så æ ser heller ingen problem med Nvidia kort.

 

ellers er win2k som kjører på den meget modifisert , og alt av unødvendige services og komponenter fjernet for hyperrash hibernate/resume.

 

testet hillil til -7grader celsius , og disken lever helt fint fortsatt (lufttett mil. kasse md trykkutjevningsventil og passiv avfukting.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-21 19:17, skrev culexus:

Jeg har ikke VIA C3 enda, men lurer på om det er mulig å kjøre den i dual? er det noen som har prøvd?


Noen som vet om det i det hele tatt har noe for seg?

Det hadde jo vore en rolig og fet maskin. :wink:


 

Jeg lekte med denne tanken og kontaktet VIA angående dette. De fortalte at det ikke er mulig med C3, men det er mulig kan fungere med den nye serien. Vi får se.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-21 01:28, skrev Ole Kristian:

Suverent at HW.no tok inn over seg kritikken fra forrige gang. Likevel har jeg et par kommentarer.. :smile:


testoppsett... Windows XP? Hva i all verden skal du med det hvis maskinen kun skal brukes til avspillling av divx? OS'et trekker alt for mye ressurser fra en stakkars C3 prosessor.


Grafikkkort... Etter min erfaring har det (nesten) ingenting å si. Tidligere benyttet jeg en P3 500 med et ekstremt gammelt ATI 2MB kort med tv ut. Bildet var perfekt.


Min nåværende maskin (Shuttle SV24)har kjørt både C3 866 og 933, og benytter onboard S3 grafikkkort (som ikke er spesiellt bra) uten noem problemer med avspilling. Maskinen er også så og si lydløs, noe som er et must for en "stuemaskin". Leve C3!


- Ole Kristian




 

Hvem har sagt at maskinen kun skal brukes til DivX? Dette er bare en test som sjekker ut egenskapen til maskinen.

 

Det med grafikk-kort er snodig. Som jeg skrev tidligere hadde vi ekstremt dårlig tid med denne testen og fikk bare testet ting i overflaten (vi snakker ca tre timer til å montere, installere og teste).

 

Når det gjelder C3 er det mange som får spilt av DivX med noe mer kvalitetstap enn vanlig, noen kjører det perfekt og noen får nesten ikke sett på det. Variasjonene er store. Nå har vi kjørt praktisk talt samme testoppsett (forskjellig skjermkort og hovedkort, dog med identisk chipsett) og fått to vidt forskjellige resultater, ett perfekt og ett helt forferdelig. Har snakket med VIA om det, og de skulle se nærmere på saken, og har før sagt at de er klar over problemet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-21 22:29, skrev desertglow:

Quote:


Den 2002-10-21 19:17, skrev culexus:

Jeg har ikke VIA C3 enda, men lurer på om det er mulig å kjøre den i dual? er det noen som har prøvd?


Noen som vet om det i det hele tatt har noe for seg?

Det hadde jo vore en rolig og fet maskin. :wink:


 

Jeg lekte med denne tanken og kontaktet VIA angående dette. De fortalte at det ikke er mulig med C3, men det er mulig kan fungere med den nye serien. Vi får se.

Har du noen info om den nye serien de kommer med? Er den fortsatt basert på FCPGA, blir den å gå på Socket 478 eller hva?

Lenke til kommentar

Jeg har også en VIA C3 CPU.. har ikke hatt noe problem i det hele tatt. Min hardware er

VIA C3 CPU 800Mhz

Shuttle FV25

GF4MX440 PCI(!)

WD 30GB 7200 HDD

 

Spiller både tunge DivX'er med høy bitrate, Mpeg og DVD. Ingen problemer i det hele tatt. Noe kvalitet tap har jeg heller ikke sett snurten av, i forhold til min AMD 1400.

 

Denne testen med VIA forstår jeg meg ikke helt på...

 

[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...