Gå til innhold

Størrste fisken du har tatt?


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Ja skulle ha beskrevet utstyret bedre. Selv driver jeg å prøver å ta en 1kg+ ørret med 16" bambusstang i bekken på tomta.. Den er så forsiktig, at det blir vel samme følelese som å få opp en 10kg ørret med en nymfe tipper jeg..

 

Tror nok det river litt i stanga uansett jeg :love:

 

Poenget mitt var at det er mye enklere å dra en svær sjøfisk fra båt som veier like mye som en tynn tenåringsjente enn å dra en ørret på 4 kg på flue eller annet lett utstyr.

Snakker ikke om kampen å få den opp, men å faktisk få den på kroken. En dorsk torsk biter jo på det meste som blinker.. :roll:

 

Mitt forslag er da å sette opp en oversikt i førsteposten ala dette.

 

Bytt ut verdiene med sluk, flue, mark etc. Så har man en top 10 der de aller største fiskene skrives opp, uavhengig av utstyr. :)

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Skulle nesten lagt inn stangklasser/typer her..

En ørret på fire kg tatt på tørrflue kan jo ikke sammenlignes med en lange på 30 kg tatt fra båt med grovt utstyr..

 

eller..?

Har du prøvd å dra en kilos pilk opp fra 100 meter+? For der er hvor slike monstre holder til. Jeg så et slikt monster under Langesundsfestivalen for noen år siden og den var tatt på 150 meter. En utmattende sport spør du meg. La nå de skryte av fiskelykken sin uansett hvilken sportsfiske metode de har brukt.

 

- D.J.

 

Edit: forøvrig er ikke dette en konkurranse om største fisk, bare en skrytetråd.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Største er en laks på drøye 10 kilo tatt i Gaula. Ble tatt på lett ferskvanns slukstang klasse 2-15 g med wobler. Sinnsykt fett! Bare synd at jeg fiske ulovlig, ble tatt, og måtte levere fisken til eieren ! :p

 

Ellers så har jeg fått en ørret på 2,5 kg i Glomma like ved der jeg bor, pluss gjedde på 5,5 kg...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en relativt unik opplevelse for snaue 3 år siden...var ute på den faste plassen og fisket..ligger på en brygge hvor det er relativt gode forhold grunnet dybde på rundt 20M 3 meter ut fra bryggen...

Dagen var egentlig ikke så tilrettelagt siden det var fjære og grumsete vann, men ville alikevel sjanse på en ørret..

 

Setter på en sluk fra Jensen Toby, likt formet som møresilden, bare med røde prikker på den blanke flaten og en rød midtlinje..kaster ut, lar den synke ca 5 favner før jeg starter å sveive med en snelle type Mitchell cardinal Gold med 9 kulelager..

 

Det tar ca 10 sekunder, så står stangen i bue..rettere sagt, BOM fast..tenker først at jeg har satt meg fast i noe, men hadde problemer med å tro det siden den var såpass høyt oppe i flaten..

Før jeg rekker å si fiskekake rykker det til! Stangen glipper nesten ut av hendene på meg, griper fatt, og skrur bremsen på max..men alikevel...Linen går utover..sakte, men sikkert..starter å bli ganske desperat siden lina var av type trillene 0,5 mm max 4 kgs bruddpunkt..letter bremsen, og lar da det hittil ukjente monsteret dra linen ut..

 

Etter vel en halv time, var kampen over..armen føltes som den var amputert, men det i den andre enden gav etter, og dro seg sakte men sikkert mot land..

 

Ser så en gigantisk skygge som åpenbarer seg foran meg i vannet som var noe klarere nærmere land..og når det huet dukker opp, trodde jeg at jeg skulle daue :p

det var det største Torskehuet jeg NOENSINNE har sett!! og heldighvis satt det en sprell levende torsk fast i det huet :D

 

Torsken kommer vel opp på land, og nåla på vekten stoppet ikke før den hadde passert 11,3 kg!!

Desidert største fisken jeg har fått! huet alene veide 3 kg!

Om dagen var vellykket?? GJETT OM! :D

Lenke til kommentar
Skulle nesten lagt inn stangklasser/typer her..

En ørret på fire kg tatt på tørrflue kan jo ikke sammenlignes med en lange på 30 kg tatt fra båt med grovt utstyr..

 

eller..?

Har du prøvd å dra en kilos pilk opp fra 100 meter+? For der er hvor slike monstre holder til. Jeg så et slikt monster under Langesundsfestivalen for noen år siden og den var tatt på 150 meter. En utmattende sport spør du meg. La nå de skryte av fiskelykken sin uansett hvilken sportsfiske metode de har brukt.

 

- D.J.

 

Edit: forøvrig er ikke dette en konkurranse om største fisk, bare en skrytetråd.

 

har selv pilket på den dybden selv med en svenskepirk..Fikk ett eller annet på som jeg overhodet IKKE hadde sjans til å dra opp...den dro meg rett og slett nedover (satt i en robåt på utsiden av ytterøya i mosvik-nordtrøndelag)

Jeg og bestefar får omsider surret senen til åregaffelfestet ihåp om at den ville slite seg ut..men tvert i mot så blir vi dratt ganske så langt utover i fjorden..Brukte en sene som var 10mm tykk og stålfortom..

Men etter drøye 5 minutter, slipper den taket... :(

Vi drar opp pirken, og kunne bedrøvelig konstantere at Begge krokene på pirken var borte..De var rett og slett bitt av, eller blitt slitet ut..

 

Synd...for det ville nok sikkert blitt min største fangst! tenker nok det var en kveite, eller en lange....:p

Lenke til kommentar

Torsk mellom 20 og 30 kg og en sjø ørret på 8kg ;)

 

Torsken fikk jeg på en havfiske stang, mens ørreten fikk jeg på en stang med ambasadør snelle.

 

Ørreten var litt av en fighter:P

 

Når jeg først fikk den inn til båten og skulle høtte den (ja, hadde ikke håv:P) så var faen meg fremre del av høtten løs .. så den snurret bare rundt .. da stakk ørretten ut igjen og hoppet litt for å prøve å slå av sluken (kommer aldri til og glømme synet av at den kom opp 2 meter fra båten med blod spruten ut) fikk den oppi båten på forsøk nr. 2 med høtten :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Fiske i Nausta elva i Naustdal, ein plass i Sogn og Fjordane. Fiska både med vanlig fiskestang og fluestang. Fekk to laksar på begge 3 kg på to dagar, den eine var 69 cm og den andre var 68 cm :p Men uheldigvis var dei for store og måttte sleppe dei ut att i elva. :(

Fekk dei på flue; Laxefar sluk; Kleppesluken...Men i sjø er den største lyr på 2,1 kg, tatt på sølvkroken sluken Tobis...

Lenke til kommentar
oppunder 2 meter lang Bronze Whaler utenfor afrikakysten, tatt på havstang

noe i denne størrelsen:

 

101sm.jpg

 

Hai! :!: Denne type fiske har jeg sett på tv! utrolig mye styrke i denne faste og stramme fisken!

 

Var det tungt? Hvor lenge holdt du på? 1 time? 2? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...