Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljepumpe og feilsøking - passat 93


jzky

Anbefalte innlegg

Hei.

Har så å si samme feilen på min VW Passat 1.8GL 1993 som denne Golfen.

Olje lampa lyser og piper.

 

Hos meg skjedde dette etter at topp pakning var skiftet. Fikk "grøt" i lokket der man fyller på olje, så tok enda et olje skifte, men fortsatt piping når bilen blir varm og er under 3500 rpm. Har skiftet følere (to stk på oljefilteret - er vel ikke flere?), sjekket at dem har jording.

 

Så nå gjenstår det vel bare 1 ting. Bytte oljepumpa.

Noen som kan forklare meg om det er mye arbeid? Er det noe annet jeg kan se etter? Og til slutt. Hvordan er den enkelste måten å rense motoren for den "grøten" som jeg har?

 

Alle svar taes i mot me takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes egne bokser med oljerens.Alle bilverksteder har det.Putt på sammen med oljen og kjør motoren i ca 45 min og tapp oljen.Pumpe er selfølgelig ikke noe tema før rens og trykkmåling er utført.Du har sikkert sett at giverene er forskjellige og må på riktig plass.

Endret av Peter_B
Lenke til kommentar

Oljepumpen ryker nesten aldri på motorer. Det er en så mekanisk robust sak at enten så virker den eller så virker den ikke.

 

 

Siden feilen har oppstått i forbindelse med et topp-pakningbytte, så tror jeg at det er en dårlig kontakt et sted.

 

Mål oljetrykksbryteren/ oljetrykksbryterene på stedet med et multimeter. Hvis det er sånn at de virkelig slår ut, ville jeg gjort som mr.Peter_B og sjekke trykket med et trykkmanometer. Da må du selfølgelig finne ut hva trykket skal være.

 

 

Hvis du er litt harry, kan du jo kjøpe en Oljetrykksmåler.

 

Archive%5CProduct_images%5C32%5CLarge%5C32-202_l.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...