Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

50m Kabel eller 20m Trådløs..?


Anbefalte innlegg

Ikke helt..

 

Jeg har jobbet med å legge opp nettverkskabler i flere år, og selv om de har rett i at strømkabler skaper støy, så elimineres de i veldig stor grad ved bruk av skjermede nettverkskabler. (bare pass på å ikke koble til jord til selve pc'en).

 

Det finnes mange måter å løse problemet på.. noen er bare litt mer kostbare enn andre..

 

-blc

6581028[/snapback]

 

Så det finnes kabler som sterkere beskyttet mot elektronisk støy og signaler?

Er disse isåfall prisgunstige (da tenker jeg på at jeg likesågodt kan koste på meg noen meter til med kabel for å ungå forstyrrende kabler)..?

 

Jording av Pc..? Er ikke alle pc'er trefaset.?

 

Jeg har desverre ikke rukket å ta fagbrev i elektronikk :!:

Endret av jfw69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCer er enfaset, altså to ledninger som gir 230V spenning (den tredje lederen er jord).

 

Cat5e er prisgunstig og beregnet for opp til 1Gbit/s (husker ikke avstanden på denne hastigheten) Cat6 (også 1Gbit/s) er vel kanskje ikke så dyr lengre uten at jeg har fulgt med på prisen på lang tid.

Lenke til kommentar
PCer er enfaset, altså to ledninger som gir 230V spenning (den tredje lederen er jord).

6581104[/snapback]

Så hvorfor måtte jeg passe på å ikke jorde pc'n.? Har ikke hørt om før at dette er vanlig :dontgetit:

 

Cat5e er prisgunstig og beregnet for opp til 1Gbit/s (husker ikke avstanden på denne hastigheten) Cat6 (også 1Gbit/s) er vel kanskje ikke så dyr lengre uten at jeg har fulgt med på prisen på lang tid.

6581104[/snapback]

Disse kablene er med andre ord beskyttet mot forstyrrende signaler?

cat5e kabelen

Dem koster da litt :D

Lenke til kommentar

ok.. for å si det på en annen måte.. når du bruker skjermet kabel mellom 2 punkter, så terminerer du den i et vegguttak framfor direkte terminering i plugg..

 

Fra vegguttaket bruker du en patchesnor som er uskjermet til pc'en og en som er skjermet til switchen..

 

avstanden for gbps verifisert hastighet over cat5e/cat6 er den samme som for 100 mbps på cat5, dette fordi avstanden mellom punktene er kalkulert utifra hastigheten på elektronene sett i forhold til tidsluken per bit. siden den fysiske bitoverføringen er lik ved gigabit (bare annerledes koding, og bruk av alle parene i kabelen i motsetning til bare to) så er maksimalavstanden fra punkt a til punkt b ca 130 meter (jeg har ikke regnet dette ut, men husker det fra da jeg gjorde kakulasjoner på det.)

Lenke til kommentar

når jeg sier "ikke jord den til pc'en" så mener jeg nettverkskabelen...

pc'en i seg selv burde jordes.

grunnen til at du ikke skal jorde nettverkskabelen i maskinen har med at hvis det oppstår en jordfeil i en node i nettverket, så tar den ned alle komponentene, uansett hvilken kurs de står på.. mao.. ikke en smart løsning..

 

Derfor er det normalt å jorde switchene til de skjermede kablene, og bruke uskjermet på siste ledd..

Lenke til kommentar
ok.. for å si det på en annen måte.. når du bruker skjermet kabel mellom 2 punkter, så terminerer du den i et vegguttak framfor direkte terminering i plugg..

 

Fra vegguttaket bruker du en patchesnor som er uskjermet til pc'en og en som er skjermet til switchen..

 

6581150[/snapback]

 

Disse kablene som det er snakk om her, virker som er en siste løsning eller vil ha det proft. Jeg skal sjekke opp hvor mye stråling og støy strømkablene jeg vil komme borti utgir, og vil så vurdere om jeg vil bruke Cat kabel. Jeg vil også se på om jeg kan legge det litt unna strømkabler. Hvor mange cm skal til for å unngå strålefelt til en strømkabel, og er virkelig strålingen så forstyrrende og fryktelig som det høres ut som? :!:

 

Tusen takk for alle som har deltatt i denne tråden :love:

Lenke til kommentar
Disse kablene er med andre ord beskyttet mot forstyrrende signaler?

cat5e kabelen

Dem koster da litt :D

6581143[/snapback]

Den er bare 3 meter så den kan jo ikke brukes likevel. Prøv heller noe slikt:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119969

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100331

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118491

 

(Det er godt mulig du finner det billigere andre plasser)

Lenke til kommentar
Disse kablene er med andre ord beskyttet mot forstyrrende signaler?

cat5e kabelen

Dem koster da litt :D

6581143[/snapback]

Den er bare 3 meter så den kan jo ikke brukes likevel. Prøv heller noe slikt:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119969

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100331

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118491

 

(Det er godt mulig du finner det billigere andre plasser)

6581212[/snapback]

 

Opps.. :roll:

Tenkte metervis..

Lenke til kommentar

Nei, men fiber er jo svindyrt og tåler i hvertfall ikke knappe svinger. Ikke noe å satse på.

 

Hvor rask linje har du inn til huset? Kommer trafikken til å gå mye mellom maskinene i huset eller mye mellom huset og ut på nettet? Hva er det du skal overføre som trenger så voldsomt med båndbredde?

Lenke til kommentar

avstanden til en annen støyende kabel er proporsjonal med magnetfeltet rundt den... magnetfeltet rundt en strømkabel som opphever seg selv vil først bli merkbar ved høy belastning.. (f.eks 12-14 A i en 16 A kurs)

 

 

for å svare på dette med fiber.. med mindre du skal ha mer enn gigabit båndbredde er det ikke behov for fiber i infrastruktur.. (dvs internt i ditt nettverk)

alternativet er om det er plagsomt stor grad av stråling, men er det det burde du ikke bo der i utgangspunktet,.. ;)

Lenke til kommentar

Okey, skjønner poenget. ;)

Vel min hastighet er foreløpig ikke noe stort å skryte av (4000/360, dvs telenors 3000/350 pakke, men med litt for høy hastighet) Jeg tenkte da å utnytte kabelen til andre elektroniske artikler, men dette var bare en tanke.

Lenke til kommentar
avstanden til en annen støyende kabel er proporsjonal med magnetfeltet rundt den... magnetfeltet rundt en strømkabel som opphever seg selv vil først bli merkbar ved høy belastning.. (f.eks 12-14 A i en 16 A kurs)

6581282[/snapback]

50Hz er et helt annet frekvensområde enn det som brukes i nettverkskabler. Det vil ikke ha noen innvirkning og dermed spiller det heller ingen rolle om det er 0 eller 14A. Det som spiller noen rolle er høyfrekvens elektronisk støy som det ofte finnes en del av i strømnettet. F.eks gammeldagse hårfønere med tyristorstyrt varmeelement, gamle mikrobølgeovner som slår av og på magnetronen, kontaktorer som slår inn og ut, sveiseapparater med dårlige skilletrafoer osv. Det er slike ting som skaper elektronisk støy som er høyfrekvent nok til forstyrre nettverkstrafikk.

Lenke til kommentar
50Hz er et helt annet frekvensområde enn det som brukes i nettverkskabler. Det vil ikke ha noen innvirkning og dermed spiller det heller ingen rolle om det er 0 eller 14A. Det som spiller noen rolle er høyfrekvens elektronisk støy som det ofte finnes en del av i strømnettet. F.eks gammeldagse hårfønere med tyristorstyrt varmeelement, gamle mikrobølgeovner som slår av og på magnetronen, kontaktorer som slår inn og ut, sveiseapparater med dårlige skilletrafoer osv. Det er slike ting som skaper elektronisk støy som er høyfrekvent nok til forstyrre nettverkstrafikk.

6581360[/snapback]

 

50 Hz er et annet frekvensområde ja, men det du ikke tar med i beregningen er det faktum at det er ikke frekvensen som forstyrrer det.. det er styrken på magnetfeltet.. det er derfor det ikke merkes før kabelen oppnår en stor grad av belastning..

Lenke til kommentar

Jeg mener at støyen må ha både riktig frekvensområde og styrke for å forstyrre signalet. Hvis man bare har en av delene så vil det ikke påvirke signalet.

 

- Har støyen for lav styrke så påvirker det naturlig nok for lite til at det blir noen forstyrrelse.

- Har støyen har feil frekvens så blir det som å tro at den maritime nødkanalen, kanal 16 - 27155 kHz vil forstyrre NRK P2 på en vanlig radio.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem av mange grunner: Strømledninger har begge fasene langs hverandre. Det gjør at magnetfeltene fra hver av disse langt på vei utslukker hverandre. I strømledninger for såkalt åpent anlegg er det en beskyttelsekappe av aluminium som skjermer ennå mer. Så har man det faktum at 230V vekselstrøm er 50Hz, altså svært lavfrekvente felter i forhold til det som er i nettverkskabelen. Deretter er nettverkskabler ofte skjermet og til slutt så er de lederene i nettverkskabelen som overfører signalet tvinnet rundt hverandre (twisated pair) for at forstyrrelser skal utslukke hverandre på samme måte som i strømledningen.

 

Er ikke helt enig.. Jeg har opplevd at strømkabler innvirker på nettverkskabler.. og ja.. det var snakk om PR kabler som du beskriver der..

 

Når jeg jobbet som elektriker for noen år siden så la vi bunter av nettverkskabler langs kabelbroer med en drøss andre ledninger i strekninger på opp til ca 100 meter. Testing etterpå viste at det skjelden var noen problemer, og hvis det var noen problemer så skyldtes det som oftest at kabelen hadde fått seg en kraftig bøy eller hadde vært strukket for hardt gjennom f.eks trange hull i brannmurer (sånne fysiske av betong).

6581016[/snapback]

 

Når nettverket testes er ikke anlegget i fullt bruk.. dvs at belastningen på sterkstrømskablene ikke er en brøkdel av hva den blir etter at alt utstyr er installert.. hadde dere testet de samme kablene mens alt av elektrisk utstyr stod på, ville dere sett at det var mange kabler som ikke hadde blitt godkjent av DSP'en..

 

I realiteten er ikke de testene godkjent for "bruk under full belastning" men de brukes som dokumentasjon for å bevise at det ikke er feil i anlegget ved overlevering.

6581043[/snapback]

 

Vil ikke anbefale å legge nettverkskabelen over strømførende ledninger. Sjansen for støy er absoultt til stede. Tenk å ta risken, og ikke merke det før 50 meter er strukket.

 

Jeg la selv nettverkskabler i ett nybygg, og der fikk disse en egen bro i store deler av bygget. Med andre ord, mange timers slit for å unngå å krysse de strømførende ledningen.

Endret av christian1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...