Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

50m Kabel eller 20m Trådløs..?


Anbefalte innlegg

Når det er så gammelt så kan det være lurt å legge kabelen "åpent", altså over lister osv. Borring, løsning av lister osv kan bli problematisk siden så gamle hus bruker å være ganske så sprøe og vegger og treverk smuldrer lett om du er hardhent.

 

Pass på at du ikke drar hardt i kabelen eller bøyer den rundt skarpe hjørner. Det kan skade kabelen og enten ødelegge forbindelsen helt eller gjøre linja ustabil. Men klarer du å behandle kabelen pent så skal det ikke være noe problem å få 100 Mbit/s og svært god ping. Ytelsemessig er klart kabel å foretrekke.

 

Når du først har lagt kabelen over til andre siden av det store huset så kan du f.eks slenge på en trådløs router der for å gi god trådløs dekning fra to kanter av huset samt få noen ekstra porter for kabel så du kan koble opp mer enn én PC på andre siden av huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det er så gammelt så kan det være lurt å legge kabelen "åpent", altså over lister osv. Borring, løsning av lister osv kan bli problematisk siden så gamle hus bruker å være ganske så sprøe og vegger og treverk smuldrer lett om du er hardhent.

6580670[/snapback]

Huset er heldigvis i god stand, siden det er blitt brukt gode materialer gjennom årene og vi har merket det ved mange oppussingsanledninger. Så borring og løsning av lister blir helidigvis ikke noe problem :)

Pass på at du ikke drar hardt i kabelen eller bøyer den rundt skarpe hjørner. Det kan skade kabelen og enten ødelegge forbindelsen helt eller gjøre linja ustabil. Men klarer du å behandle kabelen pent så skal det ikke være noe problem å få 100 Mbit/s og svært god ping. Ytelsemessig er klart kabel å foretrekke.

6580670[/snapback]

Den overlever om jeg behandler den som en vanlig strømleding..? Jeg, dvs min far ( :!: ), har bytta ut flere ledninger i huset her som trengtes å byttes ut, og det gikk hvertfall fint. Planen er da:

1. først fra kontorbasen opp i takhøyde.

2. krysse et gangtak, men brede, hvite panel, som det også ligger en alarm kabel i.

3. opp langs taket i en trapp, som lenger ikke er i bruk

4. ned på gulvet igjen og følge en ledning som faktisk går fra der kabelen ville kommet inn i annen etasje, til mitt rom.

 

Denne strekningen er anslagvis rundt 50 meter.

Når du først har lagt kabelen over til andre siden av det store huset så kan du f.eks slenge på en trådløs router der for å gi god trådløs dekning fra to kanter av huset samt få noen ekstra porter for kabel så du kan koble opp mer enn én PC på andre siden av huset.

6580670[/snapback]

 

Dette har jeg lurt litt på. Men vil ikke hastigheten synke, siden jeg deler linjen igjen opp i fire..? Eller vil switsjen i routeren (mener at routeren har det) oppretteholde den samme makshastigheten på alle linjene som da er fra en router, koblet til en router..? :)

 

Takk for godt og fyldig svar simen1

Lenke til kommentar
Har selv 180m (via en router på 1/2 veien) og det fungerer fin..

Pingen er like bra den..

 

Men har du prøvd å bytte kanal på det tråløse??

 

Fyr opp netstumbler og se hva naboene bruker og legg deg på en ledig..

6580493[/snapback]

 

Sorry glemte vist å svare på den.

Tja, Naboer..? :whistle:

Hehe, dvs at her er det man kan kalle et åpent nabolag... :D

 

Jeg har ikke prøvd å bytte kanal, da jeg ikke vet hvordan jeg gjør det..? Har en Netgear WPN824 router, og en Belkin pci kort som jeg ikke husker serienavnet på..

Ser foresten at det skiftes kanal i ny og ne.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på forstyrrelser, imed at strømkabler ikke avgir noen form for stråling :)

6580901[/snapback]

 

 

Der tar du nok feil...

6580933[/snapback]

Jepp, det gjør du. Lederne i strømkabelen får et magnetfelt rundt seg som kan forstyrre/forringe andre signaler.

Lenke til kommentar
Når du først har lagt kabelen over til andre siden av det store huset så kan du f.eks slenge på en trådløs router der for å gi god trådløs dekning fra to kanter av huset samt få noen ekstra porter for kabel så du kan koble opp mer enn én PC på andre siden av huset.

6580670[/snapback]

Dette har jeg lurt litt på. Men vil ikke hastigheten synke, siden jeg deler linjen igjen opp i fire..? Eller vil switsjen i routeren (mener at routeren har det) oppretteholde den samme makshastigheten på alle linjene som da er fra en router, koblet til en router..? :)

6580738[/snapback]

Routere har innebygget switch ja. Hastigheten fordeles dynamisk etter behov. F.eks hvis en av uttakene etterspør 100Mbit/s samtidig som de andre uttakene ikke etterspør noe eller kun etterspør data fra hverandre så vil du få 100Mbit/s hastighet ja. Men hvis du har 2 PCer og de samtidig etterspør mye båndbredde fra andre siden av huset så vil linja bare overføre 100 Mbit/s og routeren fordeler dette mellom de to maskinene.

Lenke til kommentar
muligens litt OT;

-er det problemfritt å legge det langs med, kryssende med strømførende lendinger? tap, forstyrrelser, etc?

6580784[/snapback]

Så å legge nettverkskabel oppå en strømkabel er utelukket.?

6580966[/snapback]

Det skal ikke være noe problem av mange grunner: Strømledninger har begge fasene langs hverandre. Det gjør at magnetfeltene fra hver av disse langt på vei utslukker hverandre. I strømledninger for såkalt åpent anlegg er det en beskyttelsekappe av aluminium som skjermer ennå mer. Så har man det faktum at 230V vekselstrøm er 50Hz, altså svært lavfrekvente felter i forhold til det som er i nettverkskabelen. Deretter er nettverkskabler ofte skjermet og til slutt så er de lederene i nettverkskabelen som overfører signalet tvinnet rundt hverandre (twisated pair) for at forstyrrelser skal utslukke hverandre på samme måte som i strømledningen.

 

Når jeg jobbet som elektriker for noen år siden så la vi bunter av nettverkskabler langs kabelbroer med en drøss andre ledninger i strekninger på opp til ca 100 meter. Testing etterpå viste at det skjelden var noen problemer, og hvis det var noen problemer så skyldtes det som oftest at kabelen hadde fått seg en kraftig bøy eller hadde vært strukket for hardt gjennom f.eks trange hull i brannmurer (sånne fysiske av betong).

Lenke til kommentar
Så å legge nettverkskabel oppå en strømkabel er utelukket.?

6580966[/snapback]

 

Ikke helt..

 

Jeg har jobbet med å legge opp nettverkskabler i flere år, og selv om de har rett i at strømkabler skaper støy, så elimineres de i veldig stor grad ved bruk av skjermede nettverkskabler. (bare pass på å ikke koble til jord til selve pc'en).

 

Det finnes mange måter å løse problemet på.. noen er bare litt mer kostbare enn andre..

 

-blc

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem av mange grunner: Strømledninger har begge fasene langs hverandre. Det gjør at magnetfeltene fra hver av disse langt på vei utslukker hverandre. I strømledninger for såkalt åpent anlegg er det en beskyttelsekappe av aluminium som skjermer ennå mer. Så har man det faktum at 230V vekselstrøm er 50Hz, altså svært lavfrekvente felter i forhold til det som er i nettverkskabelen. Deretter er nettverkskabler ofte skjermet og til slutt så er de lederene i nettverkskabelen som overfører signalet tvinnet rundt hverandre (twisated pair) for at forstyrrelser skal utslukke hverandre på samme måte som i strømledningen.

 

Er ikke helt enig.. Jeg har opplevd at strømkabler innvirker på nettverkskabler.. og ja.. det var snakk om PR kabler som du beskriver der..

 

Når jeg jobbet som elektriker for noen år siden så la vi bunter av nettverkskabler langs kabelbroer med en drøss andre ledninger i strekninger på opp til ca 100 meter. Testing etterpå viste at det skjelden var noen problemer, og hvis det var noen problemer så skyldtes det som oftest at kabelen hadde fått seg en kraftig bøy eller hadde vært strukket for hardt gjennom f.eks trange hull i brannmurer (sånne fysiske av betong).

6581016[/snapback]

 

Når nettverket testes er ikke anlegget i fullt bruk.. dvs at belastningen på sterkstrømskablene ikke er en brøkdel av hva den blir etter at alt utstyr er installert.. hadde dere testet de samme kablene mens alt av elektrisk utstyr stod på, ville dere sett at det var mange kabler som ikke hadde blitt godkjent av DSP'en..

 

I realiteten er ikke de testene godkjent for "bruk under full belastning" men de brukes som dokumentasjon for å bevise at det ikke er feil i anlegget ved overlevering.

Lenke til kommentar
Men vil pingen få følger av dette?

Jeg har til nå opplevd god ping fra Telenor.

Noe jeg kan gjøre med kabelkvalitet og plassering fra strålende kabler?

6581011[/snapback]

Ping på interne trådete nettverk er så godt som aldri noe problem. Et strekk på bare 50m og en router øker neppe pingen med mer enn 0,1ms. Det er i hvertfall ekstremt lite i forhold til pingen mellom f.eks en maskin som står i Trondheim og gjennom hele nettverket nedover til serveren til VG som jeg antar står i oslo. 50m vs 500km er stor forskjell.

 

Kjøp skjermet nettverkskabel, cat5e eller bedre. Hvis du lager den selv, altså klipser på pluggene på hver side selv, så vær nøye med å bruke riktig rekkefølge på fargene. Det er veldig viktig for at de riktige trådparene skal få den rette utslukkende effekten på signalstøy.

 

mrblc: Intallasjonen av nettverkene jeg prater om ble ofte gjort i bygg som var i full drift. Blandt annet et sykehjem og noen andre offentlige bygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...