Gå til innhold

Mine første inntrykk av Canon 5D


Anbefalte innlegg

Jeg har nå invistert i 5D etter å ha sett på bildeeksempler på nettet i 1 år. Hovedkonklusjonen min er at dette er et kamera som kan sammenlignes med mellomformat film, men med enda mindre støy og kanskje litt lavere oppløsning. Det er ganske så mange hestehoder bedre enn aps-c dSLR uansett oppløsning synes jeg.

Jeg pleier vanligvis ikke å bli voldsomt imponert over digital kameraer, men dette burde tilfredsstille selv de mest kresne av oss. Signal / støyegenskapene er de beste jeg har sett på noe digitalkamera uansett pris (bedre enn 1DSmkII). Oppløsningen bør holde til temmelig gigantiske kopier.

Jeg er redd / glad (?) for at Hasselbladen blir enda mindre brukt etter dette, da jeg også synes at DOF egenskapene (og bokeh) er svært bra iallefall med 50mm 1.4.

Imponerende  :w00t:

6848160[/snapback]

Jeg må bare spørre: Har du en digital eller en analog Hasselblad? Og hvilken modell?

*sikle*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herr Brun, jeg har en analog Hasselblad 503 silver blue. Det er en ganske sjelden sak med mørk blått skinn fra tidlig 1990 tall. Den er forøvrig ikke til salgs. Er fremdeles et meget godt kamera både bildekvalitetsmessig og byggkvalitetsmessig.

Jeg samler på kameraer, så 5D vil ikke "skrote" bladen, men den kan overta en del av jobben tror jeg. Totalt sett foretrekker jeg likevel den oppløsningen og bokeh'en jeg får med Hasselbladen, men er som sagt mektig imponert over bildekvaliteten 5D kan klare.

 

MVH :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...