Gå til innhold

Mine første inntrykk av Canon 5D


Anbefalte innlegg

Mitt spørsmål er egentlig: Hvor kjøpte du det, og hvor mye måtte du ut med. Etter at Japan Photo ble tatt inn i varmen av Canon Norge, måtte de jo sette prisen opp også.

6580617[/snapback]

 

Kjøpte det på MPX for 23.995,- inkl et Sandisk 4GB Extreme III kort. Noen av pakkeløsningene med 17-40L eller 24-105L objektivene gjør at du kan få et av disse objektivene relativt "rimelig" sammenlignet med vanlig pris, men siden jeg allerede hadde et 24-105L var ikke dette aktuelt for meg. Nytt minnekort derimot det trengte jeg til de store RAW filene som 5D produserer.

6581175[/snapback]

 

 

Jeg har også 24-105, så den trenger jeg ikke. Totalprisen blir 500 kroner mer hos Japan. Skulle vel være mulig å få det i rabatt der? Sparer frakt også. Jeg må gå og kikke på mandag.

 

Og 5D har vel heller blitt dyrere enn billigere. De solgte det hos Japan Photo for 19 990,- ei stund...

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fullframe Nikon med D2x sine funksjoner (inkludert 1.5x crop-mode) og størrelse hadde fenga meg. Dette kommer vel også etterhvert. Når det skjer, får jeg sannsynligvis D2x'en til Douglas (arbeidsgiver) til spottpris <3

5D frister egentlig ikke så mye. Eneste virkelige positive der er søkeren. Full-frame er ikke så voldsomt viktig for meg.

Lenke til kommentar

Her et par bilder jeg tok i farten i dag. Er ikke akkurat den helt store utfordringen for kameraet dette, men synes allikvel det viser noe av potensialet som bor i kameraet. Ble desverre nødt til å holde meg hjemme i dag, så har ikke hatt flust av motiver å velge mellom. Men jeg kan jo nevne at jeg sikkert har tatt en ca 200 bilder av min snart 3 mnd gamle sønn, men de skal jeg spare dere for i denne omgang :p

 

Begge bildene er forøvrig tatt med 24-105L objektivet

 

NB! Det ene bildet er litt stort (ca 1 mb). Føler jeg har croppet bort hele bildet, men enda er det mye igjen av det, men hey det er FF....

 

Skal komme med bedre bilder etterhvert!

post-60476-1154212380_thumb.jpg

post-60476-1154212749_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt hus.

Jeg har hatt 350D, 20D og nå 5D...

Og de som sier det ikke er forskjell juger, jeg merker at det er stor forskjell.

Fokus fungerer så mye bedre på dette huset her en f.eks 350D.

 

Et EOS 5D bilde fra meg:

post-90178-1154215823_thumb.jpg

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Og de som sier det ikke er forskjell juger, jeg merker at det er stor forskjell.

Fokus fungerer så mye bedre på dette huset her en f.eks 350D.post-90178-1154215823_thumb.jpg

6581739[/snapback]

 

Hehe, ja, jeg også synes jeg merker betydelig forskjell allerede. Spesielt AF er utrolig mer presis enn på mitt 350D. Har flere ganger lurt på om det var noe feil med mitt 25-105L objektiv da ofte syntes fokus ble feil. AF på 350D er (hvertfall på en del eksemplarer) desverre noe svak. Flott bilde forresten!

Lenke til kommentar

Gratulerer med 5D!

Jeg har hatt kameraet en stund - kjøpte det som PC-utstyr i fjor mens den ordningen fremdeles gjaldt! - og er fremdeles kjempefornøyd.

Jeg var på en lengre rundreise i vinter, og 24-105 var på kameraet omtrent 95% av tiden.

200mm var kjekk å ha for å ta fuglebilder. 16-35 var fin i Peterskirken.

Mangelen på blitz er litt plagsom om du ønsker å ta ikke-planlagte portrettbilder i motsol - men hvor ofte skjer det? Til innendørsbilder blir resultatene mye bedre ved å bruke en ordentlig blitz - portrett - eller ved å bruke ordentlig optikk og høy ISO.

Som ... eh ... mumlemumle sa, ved å kroppe (! fint ord!) bilder i etterkant får man nesten samme forstørrelse som 'vanlige' kameraer.

 

Jeg skulle ønske at ISO var synlig i søkeren - det har skjedd litt for mange ganger at jeg har glemt å tilbakestille ISO etter innendørsskyting. Og sensoren er en ordentlig støvsuger. Jeg har også opplevd olje-på-søkeren-problemet som flere har rapportert.

 

- grå -

post-29052-1154287406_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk for det!

 

Enig med deg i det med blitzen. Har selv en 580EX, men skulle gjerne tenkt meg å ha en innebygd blitz. Ekstern blitz blir liksom litt mye å drasse med seg overalt.

 

Ser forresten av signaturen din at du blant annet har en 100mm f 2.8 Macro i koffereten din sammen med annen imponerende optikk. Regner med at dette er Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM (?). Hvor fornøyd er du med dette objektivet til 5D?

Lenke til kommentar
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Hvor fornøyd er du med dette objektivet til 5D?

6585566[/snapback]

For å være helt ærlig så tror jeg ikke at jeg har prøvd det på 5D ennå(!).

Jeg kan jo se om jeg lar meg inspirere i ettermiddag.

 

- grå -

EDIT:

Inspirere og inspirere; jeg klarte ihvertfall å finne noe glass. Motiv var det verre med.

Så jeg fant fram noen klokker og litt q-tips.

Det ene bildet viser at det faktisk er 1:1 macro (vel, nesten); de andre er klippet for å vise faktiske piksler. Alle lagret med veldig lav jpeg-kvalitet, men det er like bra - det vises tydelig at jeg må renske sensoren. Og at klokkene er overraskende skitne (ja, jeg vasket dem først!).

post-29052-1154375826_thumb.jpgpost-29052-1154375847_thumb.jpg

post-29052-1154375870_thumb.jpgpost-29052-1154375951_thumb.jpg

Endret av Gråskjegg
Lenke til kommentar

Har 5D selv og er meget fornøyd.

En liten digresjon, jeg sendte inn en del info til canon og fikk igjen 2600kr fra canon da de hadde en "cash back" ordning på 5D, dette samt et 512mb minnekort.

http://canon2006promotions.onlinerebates.com/

Da ble prisen 26900 inkl 1 stk 4 gb minnekort og 1stk 512minnekort og 24-105 linsa

Se om du kan benytte deg av samme tilbud.

Endret av fei
Lenke til kommentar

Takk for det Grå!

 

På tross av noe uinspirerte motiver virker det da som linsa trives greit på ditt 5D. Merket du noen "problemer" med vignettering?

 

En liten digresjon, jeg sendte inn en del info til canon og fikk igjen 2600kr fra canon da de hadde en "cash back" ordning på 5D, dette samt et 512mb minnekort.

http://canon2006promotions.onlinerebates.com/

Da ble prisen 26900 inkl 1 stk 4 gb minnekort og 1stk 512minnekort og 24-105 linsa

Se om du kan benytte deg av samme tilbud.

6590297[/snapback]

 

Tok en titt på dette. Det 512 mb CF kortet har jeg allerede "søkt" om, så det kommer nok i posten i løpet av "kort tid". Når det gjelder det andre tilbudet, så virker det som jeg må ha en eller voucher fra Canon for å ha krav på cash back. Fulgte det med en slik når du kjøpte ditt kamera? Kjøpte du det i Norge?

Lenke til kommentar

Du trenger ingen voucher. Jeg kjøpte kamera på fotovideo i oslo.

Se her

http://canoneos5dpromotion.onlinerebates.com/howtoclaim.aspx

Fyll/print ut dette her

http://canoneos5dpromotion.onlinerebates.com/main.aspx

Kjøp deg en konvolutt , klipp ut strek koden på eos 5d esken og send utskriften og strek koden til :

Canon EOS 5D Promotion Centre

P.O. Box TP 34,

Dept. # 53583,

Tipperary,

Ireland.

Vent en mnd og få 2500 kr rett inn på kontoen din.

Endret av fei
Lenke til kommentar
Merket du noen "problemer" med vignettering?

Nei, jeg har ikke merket noe vignettering.

Men nå tar jeg sjelden macrobilder på 2,8 (som nok er der det ville ha vært synlig); litt dybdeskarphet er jo gøy.

Dessuten kjører jeg alle bildene mine gjennom dxo, som automatisk fjerner slikt.

 

- grå -

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg testet et Canon 5D med 50mm1.8 i dag, og det var ganske bra!

Men jeg syntest byggekvaliteten var litt vel billig , D200 er en god del bedre på den delen.

 

Søkeren var fantastisk! Helt lys, svær og deilig, veldig bra. Men objektivet likte jeg ikke. Det hadde en elendig fokusring, og var alt for lite til det kamera. Tror nok 50mm 1.4 har en bedre størrelse.

 

Jeg liker Canon, spesielt med tanke på fokusmotor i objektivene. Omtrent uansett hvilket objektiv du kjøper, med eller uten USM er den langt mer stille enn alle Minolta objektiver jeg har testet.

Lenke til kommentar

Til dere som "klager på bare tre bilder i sekundet. Timing og trening er VEL SÅ VIKTIG som antall bilder i sekundet. Har skutt litt med 5D og 300 F2.8 IS og har ikke funnet disse tre bildene i sekunet for lite egentlig når det gjelder fart og action. 5D er overraskende svært i forhold til 350D og 20/30D, jeg trenger ikke grep i allefall. :)

Lenke til kommentar

jeg skal ikke gøre mig klog på 5D, men jeg savner lidt 5 billeder i sekundet på 350D

 

Jeg har konstateret at f.eks. en del rovfugle bevæger vingerne i en frekvens, der gør at med 3 billeder i sekundet passer det med at hvis vingerne skygge for hovedet påbillede 1, så gælder det samme for 2.3.4.5 osv. Derfor kunne jeg godt bruge 5 billeder i sekundet.

 

måske et lidt nørdet indlæg, men det er jo det jeg fotografererr :!:

Lenke til kommentar

Jeg har nå invistert i 5D etter å ha sett på bildeeksempler på nettet i 1 år. Hovedkonklusjonen min er at dette er et kamera som kan sammenlignes med mellomformat film, men med enda mindre støy og kanskje litt lavere oppløsning. Det er ganske så mange hestehoder bedre enn aps-c dSLR uansett oppløsning synes jeg.

Jeg pleier vanligvis ikke å bli voldsomt imponert over digital kameraer, men dette burde tilfredsstille selv de mest kresne av oss. Signal / støyegenskapene er de beste jeg har sett på noe digitalkamera uansett pris (bedre enn 1DSmkII). Oppløsningen bør holde til temmelig gigantiske kopier.

Jeg er redd / glad (?) for at Hasselbladen blir enda mindre brukt etter dette, da jeg også synes at DOF egenskapene (og bokeh) er svært bra iallefall med 50mm 1.4.

Imponerende :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...