Gå til innhold

Mine første inntrykk av Canon 5D


Anbefalte innlegg

Fikk for noen dager siden en økonomisk mulighet til å oppgradere fra Canon 350D til Canon 5D. Nå er kameraet endelig i hus og jeg var som en liten unge når jeg forsiktig pakket opp esken.

 

Det første som slår meg når jeg pakker ut kameraet er at det er betydelig større enn mitt 350D, men allikvel ikke veldig stort. Det er vel litt større enn 20D/30D. Jeg har tidligere brukt batterigrep på mitt 350D for å få et bedre grep på kameraet. Det trenger jeg ikke på 5D da grepet passer mine hender mye bedre. Eneste grunnen til å evnt kjøpe et batterigrep en gang i fremtiden blir for å få et bedre vertikalgrep.

 

Med stor forsiktighet setter jeg på mitt 24-105 L IS USM. Frykten for å få støv på den store sensoren med en gang var overdrevent stor. Men alt går greit. Når jeg titter gjennom søkeren for første gang tenker jeg bare "wow!". Søkeren er enorm sammenlignet med søkeren på 350D. I tillegg gir fraværet av crop faktor en mye bedre vidvinkel enn hva jeg hadde med det samme objektivet på 350D. Vidvinkelen man får med 24mm på FF virker for meg sålangt å være mer enn nok i de fleste tilfeller.

 

Har ikke rukket å ta så mange kvalitetsbilder med kameraet enda da jeg har et større prosjekt gående hjemme, men noen bilder har det allerede blitt. Mulig det er tilfeldig, men bildekvalitet virker betydelig bedre enn på mitt 350D. Skal kjøre noen tester senere for å sammenligne. Autofokusen virker også betydelig mer presis enn på 350D.

 

Oi som jeg gleder meg til å ta flere bilder med dette kameraet!

 

Edit: Leif

Endret av FaMe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med et fantastisk kamera. Står nok høy på min ønskeliste (høyest) pt, men det får vente en stund til.

Godt du hadde passende kvalitetsoptikk fra før. Hadde vært litt kjipt å bare ha en 50mm, selv om jeg hadde vært fornøyd med det også. Hvor langt må du blende ned før vignetteringen slutter å gjøre seg gjeldende?

Lenke til kommentar

Grattis ja!

Canon 5D med 24-105mm må jo være drømmepakka ;)

tror det er den kombinasjonen som står øverst på ønskelista mi, men det må nok bli noen år til.

Det er jo en ulempe med fullformat sensor, og den kommer når man kommer til teleenden av objektivet. Ett kamera med crop faktor på 1.6 gir jo betydelig lenger brennvidde på 200mm enn en fullformatsensor. Noe som vil si at man må ha 320mm for å få samme brennvidden.. Det gjør slike hus "ubrukelige", for å sette ting på spissen, under fotballkamper hvis man ikke kjøper lenge objektiver..

Lenke til kommentar

Gratulerer med et fantastisk kamera! Kom deg ut og nyt dagene med kamera i hånden og la oss gjerne få se noen av godbitene fremover. Kan garantere deg at du vil se forskjell på bildene dine sammenlignet med 350D og 20D og 30D...

 

Står nok høy på min ønskeliste (høyest) pt, men det får vente en stund til.

6578608[/snapback]

 

Det er ikke meningen å være bare "litt" ertekrok nå PM, men har hørt deg snakke så varmt om dette huset så lenge at det er på tide å gjøre noe med det, dvs. at du gjør noe med det. Sitter selv litt for mye foran PC-en og leker om dagen til at jeg får brukt utstyret slik det fortjener, så dersom du har lyst til å låne det noen dager, så er det bare å gi beskjed. Antar at du ikke vil bli noe mindre "lysten" etter noen dagers prøvetur, men den risikoen får du leve med... :innocent:

 

Kanskje du kan lære meg litt om fotografering til gjengjeld. Gudene skal vite at jeg trenger det... :whistle: E-post adressen ligger inne på PM-en, mener jeg.

Lenke til kommentar

Kan bli aktuellt det, så det skal du ikke se bort fra. Jeg vet jeg taler varmt om FF, men min økonomi tillater ikke slike krumspring de nærmeste årene. Her må det hele tiden spares til reiser, evt utvikling av plot'et i Uganda.

Jeg fotograferer egentlig lykkelig med det jeg har. Synes jeg har en fin ballanse mellom produksjon og investeringer, noe som burde gå litt i produksjonens fordel. Enkelt ustyr gir meg anledning til å tenke mer på produksjone enn hva jeg burde brukt til produksjonen. Aller øverst på ønskelisten står jo en Mamiya ZD, men jeg bør kanskje kjøpe bil og hus i Norge først, he he.

Gir deg beskjed når jeg evt kan finne tid til en slik test. Det hadde vært utrolig artig å få testet det, og jeg skal nok klare å levere det tilbake igjen. Har fått teste mye overlegent utstyr i mitt liv, men følesen av en M3 med 50mm har jeg aldri glemt. Mulig dette blir et slikt tilfelle, etter å ha knotet med dSLR i godt over et år nå.

Lenke til kommentar

Takk for alle gratulasjoner og tilbakemeldinger. Ser at det ikke bare er jeg som har drømt om å ta steget opp til FF.

 

Hvor langt må du blende ned før vignetteringen slutter å gjøre seg gjeldende?

6578608[/snapback]

 

Har ikke fått testet skikkelig enda, men jeg ser helt klart noe vignettering på full blender på mitt objektiv (4.0). På blender 5,6 ser hvertfall ikke jeg noe spor av vignettering. Har tatt nok bilder enda til å si noe om blenertrinnene mellom der, men mener å ha lest at vignettering av betydning er borte på blender 5.0 med dette objektivet.

 

Utfordringen på utstyrsfronten fremover er nok å anskaffe et lyssterkt kvalitetsobjektiv hvor vignetteringen blir ubetydelig hvertfall på nest laveste blendertrinn. Dette må nok bli et fastopptik. Desverre koster jo disse kvalitetsobjektivene en formue, så foreløpig skal jeg klare meg godt med det utstyret jeg allerede har. Hvis det er noen som vet om "billig" fastopptikk (gjerne en 35mm) som er FF verdig, så nøl ikke med å si fra.

Lenke til kommentar
Takk for alle gratulasjoner og tilbakemeldinger. Ser at det ikke bare er jeg som har drømt om å ta steget opp til FF.

 

Hvor langt må du blende ned før vignetteringen slutter å gjøre seg gjeldende?

6578608[/snapback]

 

Har ikke fått testet skikkelig enda, men jeg ser helt klart noe vignettering på full blender på mitt objektiv (4.0). På blender 5,6 ser hvertfall ikke jeg noe spor av vignettering. Har tatt nok bilder enda til å si noe om blenertrinnene mellom der, men mener å ha lest at vignettering av betydning er borte på blender 5.0 med dette objektivet.

 

Utfordringen på utstyrsfronten fremover er nok å anskaffe et lyssterkt kvalitetsobjektiv hvor vignetteringen blir ubetydelig hvertfall på nest laveste blendertrinn. Dette må nok bli et fastopptik. Desverre koster jo disse kvalitetsobjektivene en formue, så forelpig skal jeg klare meg godt med det utstyret jeg allerede har. Hvis det er noen som vet om "billig" fastopptikk (gjerne en 35mm) som er FF verdig, så nøl ikke med å si fra.

6579434[/snapback]

50mm F/1.8 er bra, 1.4 er enda bedre.

28mm F/2.8 er visstnok et utrolig bra objektiv til FF, iallfall hvis man skal tro PMnormal :wee:

Lenke til kommentar
Gir deg beskjed når jeg evt kan finne tid til en slik test. Det hadde vært utrolig artig å få testet det...

6579056[/snapback]

 

Var vel mer meningen at du skulle få leke deg litt mer enn at du skulle teste det, i alle fall for min egen del... Hadde vært artig for meg som er ferieknipser og glad-dags fotrograf å se hva du kan få til. Prøver virkelig å lokke deg utpå nå... :!:

 

Ellers tydelig vignettering også på min 24mm 1.4 fra 1.4 og et stykke videre. Kan jo enkelt rettes i CS2 så...

Lenke til kommentar

5D er et knallkamera ja som absolutt fristet. FF er nok endestasjonen for min del, men kommer nok til å vente på 2.generasjons '5D', siden det har noen ankepunkt som gjør at jeg velger å sitte på gjerdet. Nå har jeg nylig byttet ut min 10D med en bruktimportert 20D som absolutt gjør nytten - og vil bli beholdt ved en evt oppgradering. Forøvrig har jeg så langt det lar seg gjøre kjøpt optikk som vil være FF verdig (med unntak av EF-S 10-22).

 

Lykke til med kamera!! Statser på flotte FF-teasers fra FaMe i tiden fremover :)

 

Ang 35mm skal EF 35 f/2.0 absolutt være verd en titt (ref. diskusjonsider foto.no f.eks)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Gratulerer!

 

Jeg sugler selv på et slikt hus. Jeg har en del optikk som passer godt, men i tillegg har jeg EF-S 10-22 og EF-S 60mm makro, så evntuelt måtte jeg beholdt 20d-en også. I tillegg er den jo grei i teleenden også, som noen har nevnt. Når det er sagt, veier jo antall piksler litt opp for dette i og med at du kan beskjære deg til litt ekstra zoom og fremdeles ha 8 millioner punkter igjen som 20d har.

 

Mitt spørsmål er egentlig: Hvor kjøpte du det, og hvor mye måtte du ut med. Etter at Japan Photo ble tatt inn i varmen av Canon Norge, måtte de jo sette prisen opp også.

 

 

Tor

Endret av eitp
Lenke til kommentar
enig med ragamuffin, men en ting som holder meg tilbake er 3 bilder i sek, i motsetning til mine 5 bilder på 20D. Det er ikke alltid like viktig, men jeg tror jeg hadde savna det.

6580758[/snapback]

 

Ja hastigheten er en ting, 5/sek hadde vært nice, men jeg ser jo at 3 i sekundet holder til i prakis alt jeg driver med. Buffer er viktig og det er bra på 5D.

Det som holder meg tilbake er byggkvaliteten (inkludert støv/vannsikring). En FF med 1D byggkvalitet og fokushastighet i 5Ds størrelse. Da har de fanget meg.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Mitt spørsmål er egentlig: Hvor kjøpte du det, og hvor mye måtte du ut med. Etter at Japan Photo ble tatt inn i varmen av Canon Norge, måtte de jo sette prisen opp også.

6580617[/snapback]

 

Kjøpte det på MPX for 23.995,- inkl et Sandisk 4GB Extreme III kort. Noen av pakkeløsningene med 17-40L eller 24-105L objektivene gjør at du kan få et av disse objektivene relativt "rimelig" sammenlignet med vanlig pris, men siden jeg allerede hadde et 24-105L var ikke dette aktuelt for meg. Nytt minnekort derimot det trengte jeg til de store RAW filene som 5D produserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...