Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygging av båndpasskasse... Firma? Privat? Selv?


eJoJ

Anbefalte innlegg

Hadde da tenkt meg en båndpasskasse til 2 stk 12" Men har liten/ingen peppling på dette, noen her som sitter med erfaringer rundt bygging av kasse selv? da dette er valget jeg helst vil ta pga økonomi, har en del 19mm MDF plater her og litt plexiglass+lister eller så blir det alternativet under...

 

Noen som veit om firma/privatpersoner som bygger slikt og kan det? vil gjerne ha tilpasset til bilen, for tiden en pug 405 og hva slikt har kostet for dere andre og hva slags erfaringer dere har av diverse firmaer som tilbyr kassebygging

 

Andre tips motas med stor takk

 

edit: la til bilde

Tanken er at det skal se ut ca slik

dualbpass3cham.gif

En annen mulighet, er i grunn bare en annen variant av den over bpass3cham.gif

Endret av eJoJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den stakkars fysjomen din vil for det første riste i filler med en slik løsning. :!:

 

Personlig vil jeg ikke bygd bandpasskasse. Noen grunn til at du vil det?

Det jeg har desidert best erfaring med er enkle trykkammer kasser. Gjern bygd av et grovt rør.

 

Fordelen med bandkasser er at du får høy følsomhet og dyp bass. Ulempen er smalt frekvensområde og det er veldig vanskelig å oppnå noe særlig godt resultat med tanke på presis og snerten bass. Det krever bra midbass i tillegg. Kassen blir også stor i for hold til to trykkammerkasser. Gir 24dB/okt i avrulling nedover i bassen.

 

En "okt" eller oktav er dobling eller halvering av frekvens

 

Fordelen med trykkammer er at kassene blir relativt små, elementene tåler mer effekt, du får stram presis og kraftig fin bass. Bassen går også mer enn dypt nok om du får en system-Q på rundt 1,2. Gir 12dB/okt avrulling nedover i bassen, noe som passer veldig bra i en bilkupè med tanke på dens akustiske egenskaper. En bilkupè(eller annet lite rom) forsterker bassfrekvensene mer og mer jo lavere frekvens. Ca med 12dB/okt.

 

Dvs. at du med bilkupeèns forsterkning og trykkammerets avrulling, tilsammen vil få en ganske flat frekvenskurve ned til 20-25Hz. Bassen under det kjenner du bare i magen.

 

Etter min mening det nærmeste man kommer HIFI bass i en bil. Sikkert mange som er uenig.

 

 

Edit: tegnsetting

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
Aldeles enig Trainman ;)

 

@eJoJ

Ser du for eg å bygge dem inn i hattehylla kan dette bli en megt god løsning. Mål opp, kapp blikk, sveis inn ramme, bygg i MDF med dobbel baffel

6559551[/snapback]

og resultatet burde bli meget bra!! :)

 

Har selv hatt to Seas 10"(H308-04) i hattehylla, med ca 15l trykkammer til hvert element. Du verden for en fin og fyldig bass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...