Gå til innhold

Ytelse på integrerte Raid-kontrollere?


Anbefalte innlegg

Hvordan er ytelsen på Raid-kontrollerne som er integrert på hovedkortene?

(i forhold til dedikerte kontrollerkort).

Har behov for mere lagringsplass, og ønsker denne gangen å gå for et system med Raid5.

Vurderer både eksterne system (nettverksbasert, f.eks Infrant ReadyNAS NV), eller interne basert på den integrerte raid-kontrolleren, eller med dedikert Raid diskkontroller.

 

Med den interne kontrolleren - lar det seg gjøre å koble diskarrayet inn i en annen maskin, og beholde arrayet intakt, eller må det gjenoppbygges på den nye maskinen?

Tenker da på evt havari av hovedkort el. Lar arrayet seg da gjennoppbygges uten tap av data?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer noe lignende selv. Er det Raid5 som fungerer som backup?

6559653[/snapback]

 

Alle raid nivå unntatt raid 0 fungerer som backup. Ordet "Raid" er derfor strengt talt feil om dette nivået. Da "R'en" betyr Redundancy. Det burde være "aid".

Raid 0 er alle diskene slått sammen, slik at operativsystemet ser dette som èn disk. Om èn av diskene feiler, så mister du alle data. Altså sjansen for at "disken" feiler, er større enn om du hadde èn stor disk i maskina.

Raid 1 er speiling av data på flere disker. Altså identiske data på to eller flere disker. Lagringskapasiteten på et raid 1 system er det samme som på èn av diskene.

Raid 5 er indeksering av data samt CRC. Her deles data opp og fordeles på flere disker. Ved diskkrasj (èn av diskene) så er all data intakt på de resterende diskene, men man har mistet sikkerheten. Når man bytter ut den skadede disken, så gjennopprettes sikkerheten igjen. Dersom to disker krasjer i et raid 5 system er all data tapt.

Lagrinskapasiteten på et raid 5 system er ca 66% av summen av alle diskene i systemet.

Lenke til kommentar

Av vanlige hovedkort for oss dødelige har som regel ikke de integrerte RAID-kontrollerne flere muligheter enn RAID 1, 0 JBOD, og kanskje 0+1 eller 10.

 

RAID 5 krever en god del prosessering, og nettopp derfor er hardwareakselererte RAID5-kort temmelig dyre.

 

RAID5 oppnår 66% av total kapasitet ved bruk av tre disker. Ved 4 disker oppnår man 75% osv, altså en n-del.

 

RAID 0 og 1 krever ikke så veldig mye av hardware, og itegrerte løsninger bør være greie nok. Noe du skal være obs på, er om den integrerte RAID-kontrolleren eller hele hovedkortet ryker om et par år. Får du da tak i hovedkort med akkurat samme RAID-kontroller? Ved å ha et eget RAID-kort er det bare dette som må skiftes, og da burde det være mulig å få tak i samme modell, med mindre man kjøpte en utgått modell.

 

RAID 5 kan også settes opp i software, uavhengig av kontroller. Skriveytelsen blir da neppe særlig god, ut fra de tilbakemeldinger jeg har sett.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg et RAID5-kort fra Highpoint, modell 2310. Dette skal brukes med 4 250GB SATA300-disker. Skal se om jeg får skrevet noen brukertest på det når jeg får tid, men foreløpig er det litt ferie først.

Lenke til kommentar

RAID1 er en billig og enkel forsikring så billige som disker er i dag. Men du kan fortsatt risikere at hele arrayet tryner, eller kontrolleren går fyken, og om en disk ryker må man fortsatt ha samme RAID-kontroller for å få opp dataene på den disken som virker.

 

Moralen er å alltid ta ekstra backup, selv om man ikke gidder.

Lenke til kommentar
Av vanlige hovedkort for oss dødelige har som regel ikke de integrerte RAID-kontrollerne flere muligheter enn RAID 1, 0 JBOD, og kanskje 0+1 eller 10.

 

RAID 5 krever en god del prosessering, og nettopp derfor er hardwareakselererte RAID5-kort temmelig dyre.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg et RAID5-kort fra Highpoint, modell 2310. Dette skal brukes med 4 250GB SATA300-disker. Skal se om jeg får skrevet noen brukertest på det når jeg får tid, men foreløpig er det litt ferie først.

6560082[/snapback]

 

Det stemmer ikke at raid 5 ikke er for oss dødelige. De aller fleste nye hovedkort støtter Raid 5. Selv kort til 900kr har dette.

Det var derimot dette som var gunnen til mitt første spørsmål: Hvordan er disse kontrollerne i forhold til f.eks det Highpoint-kortet du nevnte?

Lenke til kommentar
Alle raid nivå unntatt raid 0 fungerer som backup.

 

Dette utsagnet er vel ikke helt riktig. INGEN Raid nivåer fungerer som backup.

 

Brenner huset ned eller PC'en blir stjålet hjelper det svært lite uansett hvilket Raid oppsett du kjører.

 

Det er å forhinde slike tilfeller vi har backup. Og da mener jeg "ekte" backup i form av kopi av dataene på en annen fysisk lokalitet i form av f.eks. tape, disk etc.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar
Alle raid nivå unntatt raid 0 fungerer som backup.

 

Dette utsagnet er vel ikke helt riktig. INGEN Raid nivåer fungerer som backup.

 

Brenner huset ned eller PC'en blir stjålet hjelper det svært lite uansett hvilket Raid oppsett du kjører.

 

Det er å forhinde slike tilfeller vi har backup. Og da mener jeg "ekte" backup i form av kopi av dataene på en annen fysisk lokalitet i form av f.eks. tape, disk etc.

6560601[/snapback]

 

Selvfølgelig er raid backup. Det ligger jo i begrepet raid, redundant array of inexpensive disks. Det er ikke backup mot alle former for datatap, som brann og tjuveri, men det ER backup mot diskkrasj.

Lenke til kommentar
Intrigert raid kontroller bruker cpun til å forvalte dataen. En ekster raid kontroller(pci eller pci-e) har egen prosessor som gjør dette.

6560651[/snapback]

 

Det er dette jeg ønsker å vite mere om. Hvor mye belaster en intern raid controller prosessoren i et raid5 oppsett. Med dagens kraftige cpu'er, feks AMD AthlonX2 5000 burde ha plenty krefter til CRC beregning samtidig som den skal gjøre noe annet. Og denne koster ikke mere enn hva et eksternt raid kontroller kort koster.

 

Hardware.no - Hva med en test som viser dette?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er raid backup. Det ligger jo i begrepet raid, redundant array of inexpensive disks. Det er ikke backup mot alle former for datatap, som brann og tjuveri, men det ER backup mot diskkrasj.

6560805[/snapback]

 

Fremdeles ikke enig. Raid gir som du sier økt sikkerhet ved enkelte former for datatap, men det er fremdeles ingen fullgod backup.

 

Mulig du ser på dette som en backup, men som som it-ansvarlig i en mellomstor bedrift er det noe helt annet jeg legger i begrepet backup.

Lenke til kommentar

Redundans og backup er nok to forskjellige begreper ja. Backup er x antall frittstående kopier av materiale på et fysisk annet medium enn originalen. En backup blir ikke påvirket av at originalmediumet går ned.

 

Redundans, for eksempel i RAID1 sikrer en viss "backup" ved at samme data er på to disker. Men om en av de går ned, blir den andre single point of failure, og hele RAID-settet ditt er kritisk til du får gjenopprettet til en ny disk.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er raid backup. Det ligger jo i begrepet raid, redundant array of inexpensive disks. Det er ikke backup mot alle former for datatap, som brann og tjuveri, men det ER backup mot diskkrasj.

6560805[/snapback]

 

Fremdeles ikke enig. Raid gir som du sier økt sikkerhet ved enkelte former for datatap, men det er fremdeles ingen fullgod backup.

 

Mulig du ser på dette som en backup, men som som it-ansvarlig i en mellomstor bedrift er det noe helt annet jeg legger i begrepet backup.

6560915[/snapback]

Har aldri sagt det er en fullgod løsning mot alle former for datatap. Raid er en del av den totale backup-løsningen. Uten en raid-løsning så er heller ikke backup på tape/lagring på et annen fysisk adresse en fullgod backup løsning. Da er det bare data før forrige tape som er sikret. Ikke data som ble lagt inn mellom siste tape og neste.

Jeg holder på mitt. Raid er i aller høyeste grad backup for enkelte hendelser.

 

Edit: Ser at Playmofetish la inn en god forklaring like før meg, og denne kan jeg si meg helt enig i. Det er nok begrepsforvirring fra min side.

Endret av ChallengerV8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...