Gå til innhold

Hvordan lage windows som passer på 1GB.


Anbefalte innlegg

Heisann.

Driver å planlegger Media pc'en, og går med tanker om å bruk compact flash til disk, men så vil jeg jo kjøre Mediaportal på den.

Det krever XP med SP2, (ivertfall det som står på siden deres) og XP med SP2 er veldig stort, spesielt når jeg vil kjøre det på ett minnekort med kun 1GB plass.

 

Hvordan kan jeg krympe windows slik at det passer på minnekortet?

Må jeg ha ett spesielt windows, eller fungerer det viss jeg bare kjøper XP med SP2 ?

Det ligger vel slike krympede versjoner på torrentsider, kan jeg laste en slik å bruke den lovlig viss jeg kjøper XP med lisens ?

Og kan man tvinge windows til read only ?

 

:)

Endret av Freeky2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
med helt standard Windows XP skal vel en ren innstallasjon ta rundt 1.5 GB mener jeg å så en gang.

6553945[/snapback]

 

Hmm, viss det gjør det så skal det jo passe.

Men siden det er en mediapc så tror jeg at jeg fjerner mye av driten.

Er det noen som har tweak triks for raskere boot å slikt ? :)

Lenke til kommentar

Fjern alle lyder, Visuelle effekter, fjern diverse tjenester under oppstart og fjern programmer du ikke trenger under oppstart.

Bruk Nlite som Endre nevnte, så blir det nok bra.

Har aldri kjørt Windows Media Center selv. Har bare sett litt på det så jeg vet ikke om den har noe media center ting som starter samtidig som Windows?

Lenke til kommentar
Fjern alle lyder, Visuelle effekter, fjern diverse tjenester under oppstart og fjern programmer du ikke trenger under oppstart.

Bruk Nlite som Endre nevnte, så blir det nok bra.

Har aldri kjørt Windows Media Center selv. Har bare sett litt på det så jeg vet ikke om den har noe media center ting som starter samtidig som Windows?

6554611[/snapback]

 

Windows Media Senter er bare ett program som legger seg oppå XP, men jeg skal ikke bruke det, jeg skal bruke ett tillegsprogram som heter MediaPortal, men det fungerer på en lignende måte. :)

 

Skal se sjekke om eg får til triksene dine. ;)

__________________________________

Fant dessuten noen nyttige tråder/poster;

Guide for å gjøre Windows XP raskere

Den store XP Performance Guiden

 

Så skal gjøre det som står der ivertfall.

______________________________

Men hva skal jeg gjøre med Pagefile ?

Har kun 1GB ram i mediapc'en og det er vel for lite til å fjerne pagefile helt ?

Skal ikke kjøre noe som helst i bakgrunnen, kun mediaportal og der blir det nok avspilling av Video, Radio, Musikk, TV via Tvkort og littegrann spilling (er begrenset til 6200 128MB så)

 

Det eg kan gjøre er å legge pagefile på serveren, men vil ikke det vere veldig tregt, selv med Gbit lan og Cat6 kabel?

Lenke til kommentar
Du bør prøve å kjøre uten pagefile for å teste hvordan det går før du prøver andre ting. Hvis det blir rompetreigt, så er det bare til å stille tilbake igjen. CF er heller ikke spesielt egnet til pagefile pga at de egentlig bare tåler et visst antall lesinger og skrivinger.

6557945[/snapback]

 

Ja, blir vel å teste det.

Viss jeg får problemer med det, og jeg ikke klarer å løse det på en fornuftig måte blir det vel til at jeg handler mer RAM.

Lenke til kommentar
Kjør heller systemet på en harddisk, da vil alt gå betydelig raskere, samt at man ikke har begrenset med levetid.

 

Hvis du er ute etter stillegående disker er 2,5" en mulighet.

6561903[/snapback]

 

Hmm, det er ivertfall litt seint nå, siden pakken er på vei.

Uansett så har harddisker langt fra ubegrenset levetid.

Blir å teste om det fungerer tilfredstillende, viss ikke blir det 2,5" HDD.

Det er da fine access tider på minnekort ?

Lenke til kommentar
nå skal det sies at 2.5 tommers disker også kan bråke litt da. Mine 3.5 Tommers Harddisker er faktisk stillere enn 2.5 tommers disken som står i laptopen min. Tro det eller ei.

6562188[/snapback]

 

Slikt har vel kanskje vet hvilket merke de er av og modell ?

Men nå har ikke jeg noen erfaringer med 2,5" disker da. :)

Lenke til kommentar
nå skal det sies at 2.5 tommers disker også kan bråke litt da. Mine 3.5 Tommers Harddisker er faktisk stillere enn 2.5 tommers disken som står i laptopen min. Tro det eller ei.

6562188[/snapback]

 

Hvis det er leselyden du snakker om så hører man den oftest pågrunn av vibrasjonen som forplanter seg i plastikk/metall-kabinettet, men det er også korrekt at noen disker støyer litt mer enn andre.

 

Vil anbefale http://www.silentpcreview.com/ for erfaringer og tips fra folk som ergrer seg over støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...