Gå til innhold

Må jeg på sesjon, eller?


dabear

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ingenting i mot å gå på sesjon, men det hadde seg altså sånn at jeg fikk inkalling samme dag som jeg hadde eksamen, den 20. juni. Allerede 8. Juni sendte jeg inn et spørsmål til mil.no om hva jeg skulle gjøre. Jeg har verken fått svar på den mailen eller fått ny innkalling.

 

Det har nå gått over én måned sia jeg originalt skulle på sesjon. Kommer nyinnkalling snart, eller må jeg foreta meg noe?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt møtte han ikke opp på sesjon. Han hadde eksamen den dagen. Møter man ikke på eksamen så stryker man. Du har prioritert helt korrekt, men jeg syns det fortsatt er merkelig at du ikke har hørt noe mer. Men tror ikke du trenger å tenke så mye på det. Du får nok ny innkallelse dersom de trenger deg. Og får du ikke det, men likevel vil, så får du bare ta en telefon. :)

Lenke til kommentar

Det norske militæret er en vits, for å sette det litt på spissen. Du har sagt fra om at du ikke kunne møte, du har ditt på det tørre. Ellers så er jeg enig med Nevnarion.

 

Merkelig at du ikke ble etterlyst, har hørt om historier om folk som har blitt hentet fordi de hadde glemt det av/eller bare fant ut at de ikke gadd å møte.

Lenke til kommentar

Du skal møte opp, eller si ifra at du ikke klare å komme.

 

Du er lovpålagt å møte opp faktisk, om du ikke gjør det kan det hende du må i fengsel.

 

Det var noe av det første vi fik høre på sesjon. Nå er det der sikkert en SMULE overdrevet.

 

Jeg klarte ikke å møte opp til dagen jeg ble innkalt, jeg ringte å sa ifra å fikk ny dato. Enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Du er lovpålagt å møte opp faktisk, om du ikke gjør det kan det hende du må i fengsel.

... jeg hadde en gyldig grunn som sagt..

 

Jeg klarte ikke å møte opp til dagen jeg ble innkalt, jeg ringte å sa ifra å fikk ny dato. Enkelt og greit!

6546059[/snapback]

Ok, men jeg gidder ikke ringe om jeg får ny innkalling. Jeg trur jeg venter noen dager før jeg ringer tilbake.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Førstegangstjeneste ble dømt til å være dårlig betalt tvangsarbeid i høyesterett for ikke så lenge siden, så bare slapp av. :wee:

Finn deg en advokat og du slipper alt som heter militæret.  :cool:

6547091[/snapback]

 

hmm kansje det. vil værtfall ikke i militæret, har på følelsen jeg blir kalt inn

Lenke til kommentar

Det er liten vits i å sende mail til mil.no om det er noe man vil ha avklart, over en periode på ett år sendte jeg selv inn totalt tre mail med forskjellige emner, og ikke en eneste ble besvart. Det virker som om forsvaret behandler hver sak ang. uteblivelse fra oppmøte ganske så individuelt, så om jeg var deg ville jeg ha tatt vare på en bekreftelse på at du faktisk har prøvd å si fra til dem, pluss en bekreftelse på at du hadde eksamen den gjeldende dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det du burde ha gjort er å ha ringt det sesjonskontoret du fikk innkallelse fra (Harstad/Trondheim/Hamar/Oslo/Bergen/Kristiansand). Etter rutinene skulle du eller foreldrene dine fått telefon fra ditt sesjonskontor innen et par dager etter sesjonsdagen, men siden det allerede har gått en måned og det er sommerferie vil du få ny innkalling, som blir til høsten eller evt. til neste år hvis du bor på et spesielt sted.

 

http://www.vpv.mil.no/start/innrulleringog...gtilsesjon/nar/

 

Det å sende e-post til Forsvaret er nytteløst. Det er som å sende e-post til Nextgentel ...

 

Historier om å bli hentet av (militær)politiet er sanne, iallfall noen av dem, men det er ikke slik det blir gjort lenger. MP har ikke myndighet til å anholde eller bruke fysisk makt på sivile, kun militære.

 

Møter du ikke opp på sesjon ringer det noen fra sesjonskontoret du er tilknyttet og spør hvorfor du ikke møtte opp og gir deg en ny dato du må møte opp (som regel dagen etter telefonsamtalen). Møter du ikke opp neste gang heller er det din siste sjanse. Møt opp neste gang eller få politiet på døra (ja, det forekommer). Får ikke politiet tak i deg og får deg på sesjon kan det bli rettsak og du kan få opptil 5 år fengsel i følge loven. Soner du den straffen må du fortsatt møte opp på sesjon når du kommer ut. ;)

Endret av Capo Crimini
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...