Gå til innhold

INfo om wakeboard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.wakenweave.no er en bra side for utstyr.

 

For å begynne med Wakeboarding bør du ha en båt med en rask motor og med fester for vannski/wakeboarding. Minimum er vel 40hk men anbefaler 50hk egentlig . Nyere motorer med E-Tec er geniale siden de akselerer raskere enn normalt ergo du kommer deg opp fortere fra vannet :)

 

Ellers så betyr fart alt for å komme deg opp fra vannet . Dette er den største nybegynner feilen at sjåføren er altfor forsiktig. Det er bare å gi full klem til båten planer og så roe ned igjen.

 

Sist men ikke minst så er Wakeboarding noe av det råeste du kan drive på med. Jeg begynnte i år og er helt hekta. Jeg wakeboarder omtrent hver helg og har våtdrakt så jeg kan wakeboarde selv om det er full storm :)

Det tar på VELDIG på rygg og armer første gangene men du får muskler fort :)

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke helt skjønne at det går. Jeg har en båt lagd for vannsport og en splitter ny 50hk Evinrude E-Tec motor, og jeg kjenner at båten har det tungt. Jeg må gi full gass for å få båten i plan . Annet problem med mindre motorer er altfor lav fart . Hvis du går innom en butikk som driver med vannsport vil de si minimum 40 hestekrefter. 20 Hestekrefter på en 17fots båt høres helt sykt ut . Sikker på at de ikke lyver ? Du kjenner mange også ? Tviler de båtene greier å dra wakeboard gitt.

Lenke til kommentar

Kjenner mange som har hunget bak de to båtene jeg vet har 20 hesters motor, inkludert meg selv. Dette går helt fint, men man må nok ha litt mer kontroll på beina enn om man henger etter en fartsbåt med større motor, da det blir enklere å holde kontrollen med større fart. Riktignok ikke i svinger og slikt, men på rette strekk vil jeg tro det er enklere. Som sagt, dette er noe jeg TROR, da jeg kun har stått på wakeboard etter de to båtene jeg har nevnt, 17-fot's med 20hk.

Endret av christer-R
Lenke til kommentar
Hvilke tricks drar dere da? Selv har jeg ikke stått så mye, rundt to år siden. FS og BS 180 var vel det eneste jeg greide.

6552743[/snapback]

 

Akkurat samme triksene jeg også klarer hehe. Siden jeg ikke har noe vannbane å leke meg på så må jeg bruke bølgene fra båten så det er ikke så lett. Vi bruker å ta en 180 med båten for deretter å kjøre mot bølgene fra båten. Da hopper vi over 2 meter opp i lufta.

Men det er ganske så nervepirrende >_<

Lenke til kommentar
http://www.wakenweave.no er en bra side for utstyr.

 

For å begynne med Wakeboarding bør du ha en båt med en rask motor og med fester for vannski/wakeboarding. Minimum er vel 40hk men anbefaler 50hk egentlig . Nyere motorer med E-Tec er geniale siden de akselerer raskere enn normalt ergo du kommer deg opp fortere fra vannet :)

 

Ellers så betyr fart alt for å komme deg opp fra vannet . Dette er den største nybegynner feilen at sjåføren er altfor forsiktig. Det er bare å gi full klem til båten planer og så roe ned igjen.

 

Sist men ikke minst så er Wakeboarding noe av det råeste du kan drive på med. Jeg begynnte i år og er helt hekta. Jeg wakeboarder omtrent hver helg og har våtdrakt så jeg kan wakeboarde selv om det er full storm :)

Det tar på VELDIG på rygg og armer første gangene men du får muskler fort :)

6542008[/snapback]

 

40hk holder massevis,du trenger ikke så mye en gang,viss du ikke veger over 100kg.

Har lyst å lære meg å stå på wakeboard,men alle som eg kjenner gidder ikke en dritt..

Late folk,klikker snart av kjedsomhet!! :ermm:

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Wakeboard er så sykt fett at det ikke går ann. Skal gjøre det snart, husker fra Alex Rider boken, det er så sykt rått. Tror dette er mer spennende enn fallskjerm!

6615459[/snapback]

 

Har du prøvd før? Det er fanden meg vanskelig! Herregud greier 50 meter så tryner med en gang.

 

Vannski derimot!

6615525[/snapback]

 

Jeg har stått litt på snowboard, og har dermed ikke hatt noen som helst vanskeligheter med å ta wakeboard. Første gang jeg prøvde så tok det et par forsøk før jeg var oppe, men når jeg først hadde kommet opp én gang, så har jeg siden aldri falt av i starten. Å stå i kjølvannet bak båten mens man svinger litt fram og tilbake har heller aldri vært noe problem.

Det som jeg synes er vanskelig er å ta triks. Kan så vidt 180, men har tryna utallige ganger på magen og ansiktet når brettkanten fester seg i vannet foran brettet. Det smeller i hele kroppen :).

Totalt har jeg vel stått på wakeboard 3-4 ganger på hver ca. 15 minutter. Man blir fort sliten ;).

Endret av TMH
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For 2 år siden så kjørte jeg min cyber 370(ca 14 fot) med 15hk.

Da fikk jeg opp TO 14 åringer som veide like mye som meg opp på wakeboard samtidig.. da var vi to i båten som båten er lagd for også..

 

Vi kjørte ganske lenge. trynte 1, så fikk vi opp begge samtidig med liggestart.

Da veide vi vell 45 kilo tenker jeg!!

 

Det var tider det :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...