Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automat + Turbo + Dumpventil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En dumpventil åpner når det blir vakum bak gasspjeldet. Det blir bare vakum bak gasspjeldet når man slipper gassen og spjeldet lukkes.

 

Hvis jeg ikke er helt på jordet da :)

 

Det er helt riktig. Det er vakuumet som suger opp stempelet i en dumpventil, ikke turbotrykket som presser det opp.

 

Eller la meg formulere det annerledes: Den klarer ikke å dumpe uten vakuum. Så så lenge du har et gasspjeld på bilen din - og det har du så lenge du ikke har diesel - så vil det fungere med en dumpventil.

 

Og jeg vedder 100 kroner på at det sitter en resirkulerende type som dumper tilbake til sugesiden av turboen fra før på bilen - uansett om det er manuell eller automat. (Ta kontakt pr. PM for eventuell utbetaling).

 

MvH Jarbra

Lenke til kommentar

Da skal det vell ikke mer opplysninger til, for de som fortsatt mener at det er dumt med dumpventil i en bile med automat så er det bare vas. Mange her nå som har sagt at det går og begrunnet nok, og jeg har selv fått høre at det sitter ofte noe for å resirkulere i automat som i manuell.

Da skal det ikke være problemer med å montere dumpventil, akkurat som mange andre har sagt til nå :thumbup:

Lenke til kommentar
Akkurat det jeg tenkte på for hvis en dumpventil åpner seg når du slipper gassen eller girer så blir det jo rart på en automat bil.

6542172[/snapback]

 

Et par ting:

 

En turbo blir som kjent drevet av at avgasser fra motoren blir presset over rotor. På denne rotoren er det en aksling som på den andre siden er koblet til en rotor som presser luft inn i injection. Så lenge du holder gassen i bånn (eller kjører vanlig for den saks skyld) vil avgassene drive rotoren slik at trykket holdes og luft blir presset inn i injection. Når du slipper gassen, blir alt trykk som du har bygget opp overflødig når gasspjeldet lukkes. Turbotrykket har da ingen steder å gjøre av seg og vil da bli presset ut av systemet via turboen og til friluft.

 

Dette gjør at rotoren bremses ned, og mister mye av farten som rotoren trenger for å bygge opp trykk.

 

I stedet for å presse luften gjennom turboen bruker man en dumpventil for å slippe ut overtrykk. Det gjør at man slipper å bremse ned farten på rotor og trykket blir raskere gjenopprettet. Dette minsker også belastningen på turboen.

 

En automatbil har også gir, selv om du slipper å gjøre noe Det er ikke girkassen som avgjør om en dumpventil løses ut, men om luften i turbosystemet som er overflødig. dvs, det må være vakuum slik at ventilen løses ut.

Lenke til kommentar
det høres helt latterlig ut... dumpen åpner i hytt og pine når bilen girer, ikke verdt å prøve.

6538945[/snapback]

 

Nei det gjør den ikke. Har du opplevd det så er den defekt evt. feilmontert.

 

Har sett en gang i livet mitt en automater med dump, det hørtes faktisk rått ut, men vet ikke om du må montere noe i tillegg for å få ordentlig lyd, men en rask telefon til f.eks TS Racing, VS Motor ogl, så får du vell gode og ærlige svar, og ikke antakelser og mye negativt språk mot deg.

6539014[/snapback]

 

Man trenger ikke noe i tillegg. Vil ikke være forskjell i lyd pga kasse.

 

Hvorfor dumpventil med automatkasse?

Akselererer man så holder man jo gassen inne helt til man har ønsket hastighet.

Man slipper jo ikke gassen når kassa girer, det går for fult moment hele veien.

6542224[/snapback]

 

Hva om du skal gjennom en sving kjappt?

"slipp gass brems sving gi gass"

Går som regel like fort som å gire.

 

Men man vil jo uansett få et fall i turtallet når automaten girer, og da kommer det vel litt lyd fra denne kanskje? :hmm:

6542587[/snapback]

 

Nei. Det vil fortsatt være trykk når kassen girer. Går gjerne ned litt på turtallet men turbotrykk vil du fortsatt ha.

 

Funker helt fint, dumper trykket ved giring.. Selvfølgelig. Og har absolutt ingenting med smør på flesk og gjøre.

6546982[/snapback]

 

En vanlig automat med converter dumper ikke trykket ved giring.

 

Da kommer mitt store spørsmål:

Hvorfor skal trykket dumpes når bilen girer?

Jeg ønsker jo fult trykk så lenge jeg gir gass og det er hele veien under akselerasjon.

Er ikke det da dumt at trykket dumpes under akselerasjon?

 

Dette spør jeg om fordi det ser ut som det er visse elementer med en dumpventil jeg tilsynelatende ikke forstår.

 

Og bare for å ha det klart er utgangspunktet mitt en hydraulisk automatkasse med converter og ingen elektronisk triptronick kasse.

6549285[/snapback]

 

En kasse med converter vil ikke "dumpe" noe trykk ved girskift.

Grunnen til at man bruker dumpventil er: Slipper ut trykk som ikke brukes

slik at det ikke går kjennom kompressorkovlene i turboen og "kvele" den litt.

Man frigjør også turboen for litt stress.

 

Har visst noe med automatkassen å gjøre. Men det skal funke, har sett mange filmer der biler med automat har dumpers, og de lager psshhh... når den "skifter" gir. Jeg kan ikke si at jeg vet hvordan alt i en automat virker, så jeg skal ikke komme med påstander jeg ikke kan forsvare, orker ikke en krangel med noen her inne.

6551412[/snapback]

 

Virker litt rart. Selve fordelen med en autokasse er jo at du slipper trykktapet ved giringa.

 

Og jeg vedder 100 kroner på at det sitter en resirkulerende type som dumper tilbake til sugesiden av turboen fra før på bilen - uansett om det er manuell eller automat. (Ta kontakt pr. PM for eventuell utbetaling).

 

 

MvH Jarbra

6559186[/snapback]

 

PM sendt :p

Lenke til kommentar

Da ble jeg straks mye klokere.

Det jeg mente med at dumpventil på automat var bortkastet var når det kom til å få en raskere akselerasjon og det hadde jeg jo rett i.

Tok ikke med i betraktningen det åpenbare, nemlig å dumpe trykket når man slipper gassen og selvsagt med hurtig oppbrenmsing i sving.

 

Tusen takk for en god utredning. :thumbup:

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Era: Det jeg mener med "psshh" når kassen girer, er ikke dette som man er vant med, men kjempekort. Har hørt det selv, men det skal si jeg vet ikke hvordan det høres ut når det er rett eller galt. Ble iallefall et ekstremt kort "psshh," men du kan godt få forklare meg hvordan det har seg til, alltids kjekt å lære noe nytt!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
Jo naturligvis kommer det et fall i turtallet men det er fortsatt fullt drag på motoren i motsetning fra manuellkasse da man slipper gassen for å gire.

Høres ut som smør på flesk for min del.

6543075[/snapback]

 

 

Spre negative ord, og det negative gror :hmm:

 

 

Funker helt fint, dumper trykket ved giring.. Selvfølgelig. Og har absolutt ingenting med smør på flesk og gjøre.

6546982[/snapback]

 

 

Ved giring= Ved trykkfall.

Dumper selvfølgelig bare det overflødige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...