Gå til innhold

Precautions til Chipset og BIOS?


Gjest Slettet-uHVgFQ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-uHVgFQ

¨Jeg vet det er anbefalt å slette gamle drivere etc. når det kommer til skjermkort, men hva slags forhånds "precautions" burde man ta for å innstallere nye Chipset drivere og BIOS?

 

Om det hjelper så er "Nordsiden": Intel Grantsdale i915P, "Sørsiden": Intel 82801FB ICH6

 

Jeg har et Gigabyte GA-8I915PM, og BIOSen jeg har nå er Award Medallion BIOS v6.00PG av Phoenix som man kan lese mer om her

 

Er det noe poeng i å ha BIOS fra noen andre enn de som har laget Hovedkortet?

Endret av Slettet-uHVgFQ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-uHVgFQ

Men den BIOSen jeg har nå går det ikke ann å laste ned gratis, den koster 30 dollar, så om jeg skulle formatere harddisken, betyr det at jeg er nødt til å punge ut med omtrent 200 kroner for å få ny BIOS?

Lenke til kommentar
Men den BIOSen jeg har nå går det ikke ann å laste ned gratis, den koster 30 dollar, så om jeg skulle formatere harddisken, betyr det at jeg er nødt til å punge ut med omtrent 200 kroner for å få ny BIOS?

6547036[/snapback]

 

 

BIOS ligger ikke på harddisk, den ligger "i" hovedkortet, den vil fortsatt være der etter en formatering.

 

(Noen med hovedkort-kompetanse får informere om hvor den ligger lagret på hovekortet nøyaktig hvis de føler for det) :!:

Lenke til kommentar
Men den BIOSen jeg har nå går det ikke ann å laste ned gratis, den koster 30 dollar, så om jeg skulle formatere harddisken, betyr det at jeg er nødt til å punge ut med omtrent 200 kroner for å få ny BIOS?

6547036[/snapback]

 

Tørr jeg spørre hvordan hovedkort du har? Er det noen som tar betalt for å laste ned bios til et mb?

Lenke til kommentar

Ikke flash BIOS hvis du ikke må gjøre det (f.eks. fordi systemet krasjer, eller fordi du skal ha en ny CPU som krever en oppgradert BIOS).

 

BIOS er hovedkortets eget operativsystem, som initierer alle funksjoner som trengs for å starte PC´en. Hvis den fungerer, så trenger du ikke endre den. Flashing av BIOS er risikabelt, fordi en feil kan ødelegge hovedkortet.

Lenke til kommentar
Du kan jo ta en titt øverst i Posten så ser du den informasjonen du leter etter...Du får ikke en award BIOS uten å betale...

6565906[/snapback]

 

Hvorfor laster du ikke ned fra gigabyte sin side? Får du bedre bios fra award?

 

Ikke missforstå meg, prøver ikke være besserwisser, er bare spørrelysten!

Lenke til kommentar

Hei.

 

BIOS til hovedkortet ditt finner du her, men med tanke på at du virker svært usikker på hva BIOS faktisk er ville jeg vært forsiktig med å flashe den selv. Finn ihvertfall en beskrivelse av hvordan du gjør det for ditt hovedkort, eventuelt få hjelp av en mer datakyndig venn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...