Gå til innhold

OCZPC-5400 2048MB@Netshop-for godt til å være sant


Kasu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Vil anta det er samme brikkene, mulig "B"- sortering eller noe slikt pga. forskjellen i timingen.

 

De jeg fikk er: OCZ PC2 5400 1024MB Dual CH Value Series 5-5-5-15

PN: OCZ26673048VDC-K

De svarte brikkene heter: AENEON (mulig det skal være RENEON) AET92F370 A 0623 G128Mx4 DDR2

 

Vet at de jeg skulle ha har PN: OCZ26672048VPDC-K

 

 

Er det de samme brikkene, men uten HS?

 

Hvis så kan jeg vel godta det, men er skeptisk til dette som jeg nevner om hvorvidt dette er "B"- sortering som blir solgt med litt slappere timing...  :hmm:

6641300[/snapback]

mackanz (forumets OCZ-representant) mente jo at det var samme chiper, og likheten i varenumrene tyder vel på det. Men forskjellene i timings tyder på det motsatte, selv om det er en merkelig forskjell.

 

tRAS (den timingen som er 15) avhenger av hvordan de andre timingene er innstilt, pluss lengden på hver lese/skrive-overføring, og er ikke utsatt for noen direkte påvirkning av kvaliteten på minnet. Enkelte kontrollere/hovedkort krever riktignok at denne timingen settes ganske høyt, uvisst av hvilken grunn.

 

Chipene er produsert av Aeneon, en avdeling under den meget store chip-produsenten Infineon.

 

De brikkene uten HS er enkeltsidige (elektrisk sett), og det kan være både en fordel og en ulempe. Det positive er at kontrolleren blir mindre belasted av enkeltsidige enn dobbeltsidige brikker, ergo vil man kunne klokke lengre uten å måtte øke Command Rate til 2T. Men for DDR2 har ikke dette noen særlig betydning. Ulempen, om enn veldig liten, er at man ikke får utnyttet såkalt Rank Interleaving så lenge man bare bruker en brikker per kanal. Denne teknikken skal gi en hårfin ytelsesgevinst.

 

Jeg har ihvertfall bestemt meg for å beholde brikkene, selv om jeg strengt tatt har fått feil (uten HS).

Lenke til kommentar

Alla typer valuebrickor kan variera på "innehåll". Man tar helt enkelt det billigaste av chips som inte klockar något vidare och plasserar dom där. Man kan tom få Micron på valuebrickor, men vad hjälper det när de inte klockar? Det finns ingenting som heter "b-sortering", men det skulle kunna sammanliknas med det jag just nämde. DDR667 är ju en likadan standard som DDR400 är med DDR-ram. Men den sista tiden har det varit antingen Aenon eller Elpida i dessa. All 1GB valueram är dubbelsidiga sedan det kostar fläsk att producera enkelsidiga dimms som är mer än 512mb.

Lenke til kommentar
All 1GB valueram är dubbelsidiga sedan det kostar fläsk att producera enkelsidiga dimms som är mer än 512mb.

6663974[/snapback]

Aeneon-chipene mine er merket 128Mx4 som jo betyr at hver chip har x4 bredde. Da kreves det jo 16 chiper for å skape en bredde på 64 bits, altså brukes begge fysiske sider av printkortet til å danne en CS-rank. Når jeg sier at de er enkeltsidige mener jeg altså single rank. Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...