Gå til innhold

UMA: Si farvel til dyre ringeminutter


Anbefalte innlegg

Elles, meir komprimering gir større forsinkelse, sett at bandbreidda er god nok. Då det tar tid å "samle" opp informasjon til å få komprimert pakken.

6529525[/snapback]

 

Dette vil vel også variere endel? Finnes vel endel algoritmer som komprimerer realtime, dvs med 1 eller 2 ms forsinkelse, tror du har et ganske bredt spekter av komprimering der forsinkelsen er ca den samme, men vil uansett tippe at det neppe er noe problem for dette systemet, virker rart om de skulle ha valgt en veldig tung komprimering.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette høres bra ut, får håpe det ikke går 10 år før dette er en realitet.

6529201[/snapback]

Jeg tror dette blir den domminerende måten å ringe på i framtida. Hvor langt fram kommer jo an på hvor fort telefonene kommer i salg, hvor fort mannen i gata oppdager mulighetene og hvor mye vi motarbeides av teleselskapene. Jeg ser for meg at det tar 5-10 år før dette blir vanlig.

 

Om telenettet om 10 år heter GSM, 3G, 4G eller noe annet og om trådløst internett heter wifi, wiman eller noe annet er egentlig likegyldig.

 

Det er også mulig teleselskapene fornyer seg og selger internettbåndbredde for både tale og annen bruk i stedet for minutter + båndbredde*brukstid.

Lenke til kommentar

Vil bare kommentere at all form for IP-telefoni på mobilen foreløpig er tomt prat. Skaffet meg Nokia E70 for å sjekke ut hva mulighetene er akkurat nå, og ble ganske skuffet.

 

Status så langt jeg vet:

 

-Skype driver med utvikling av en klient for Symbian, men den er ikke tilgjengelig. De har snakket om denne klienten veldig lenge...

 

-"Trykk og snakk" klienter for Symbian finnes, men ikke for Nokia E series enda, og uansett krever denne løsningen at du kjører en server mot skype fra en eller annen PC. Og i tillegg er "trykk og snakk" håpløst for å holde normale samtaler.

 

-Gizmo kan settes opp til å fungere mot Nokia E serien (SIP standarden), MEN NOKIA E-SERIE STØTTER IKKE Network Address Translation (NAT)! I praksis betyr det at telefonen bare skjønner hvor den er når du befinner deg innenfor din/bedriftens brannmur. Ute på reise funker dermed ikke IP-telefoni. Nokia hevder at en fremtidig oppdatering i programvaren til E-series vil gi støtte for NAT.

 

Konklusjon:

Fleksibel VoIP-telefoni med mobilen er foreløpig ikke mulig. En del markedsføring og informasjon i omløp gir inntrykk av at det 'bare' er å kople telefonen opp mot nærmeste WiFi-sone. Men verken innebygde IP-telefonistandarder i Nokia E-serie eller tredjepartsklienter fungerer i skrivende stund. Det er rett og slett tekniske mangler som gjør at det ikke virker i praksis.

 

Og ja, jeg er litt irritert...

Lenke til kommentar
Konklusjon:

Fleksibel VoIP-telefoni med mobilen er foreløpig ikke mulig.

6530031[/snapback]

 

Synes det er en dårlig konklusjon. Nå vet jeg ikke om mobil voIP fungerer stabilt over lengere tid, for det har jeg ikke prøvd, men når jeg testet dette med en Qtek (som jeg desverre ikke husker modellbetegnelsen på), så fungerte det utmerket.

Jeg kunne søke opp hvilket wlan jeg ville bruke, deretter ringe til en kompis over voIP(wlan), og så gå ut av dekning for wlan. Det som skjedde da var at samtalen automatisk ble byttet over til GSM nettet uten at jeg merket annet en det ikonet på telefonen som indikerte om man ringte over voIP eller GSM endret seg...

Så, det fungerte veldig bra der og da, men jeg har som sagt ikke testet denne løsningen over tid..

Å si at det foreløpig ikke er mulig, synes jeg er litt drøyt..

Lenke til kommentar
Konklusjon:

Fleksibel VoIP-telefoni med mobilen er foreløpig ikke mulig.

6530031[/snapback]

 

Synes det er en dårlig konklusjon. Nå vet jeg ikke om mobil voIP fungerer stabilt over lengere tid, for det har jeg ikke prøvd

6530301[/snapback]

 

Du har altså ikke prøvd å bruke dette til daglig, men vet likevel at det virker fleksibelt i praksis...

 

Jeg synes det er litt drøyt å påstå at du vet at dette virker stabilt over alt, etter å ha prøvd èn ikke navngitt Qtek telefon. Får inntrykk av at du prøvde på ett sted? Var det tilfeldigvis en messe eller annen produktdemonstrasjon?

 

Fortell meg hvilken IP-telefoni tjeneste/standard du brukte, med hvilken telefon, og evt hva slags klientsoftware du benyttet. Var det noen form for betalt abonnement mot en IP-telefoni tjenesteleverandør? Du ser at jeg nevner Skype og Gizmo, som er gratis for brukeren. Spurte du om hvor bra det virker når du tar med telefonen til et tilfeldig sted i utlandet og vil ha rimlige samtaler hjem?

 

Det blir litt feil hvis du egentlig har prøvd en betalt tjeneste for IP-telefoni. Jeg er ikke så veldig lysten på å betale for dette i tillegg til mobilabonnementet. Poenget er jo å ringe gratis når man er i en WiFi sone. Eneste ekstra betalingen man må godta er lokaltaksten til den man ringer. Både Skype og Gizmo har betalingsordninger for å ringe til vanlige telefoner, men samtalen kan gjøres helt gratis dersom man ringer Skype/Gizmo abonnenter.

 

Jeg kan også få min Nokia E70 til å gjøre det du sier, bare jeg har full kontoll på hvor i verden man står og ringer fra, og tilfeldigvis har en riktig konfigurert IP-telefoniserver i nærheten. Problemet til Nokia oppstår når telefonen skal prøve å finne ut av all verdens brannmurer og lokale nettverk, uten at man har sin egen IP-telefonserver stående å surre 24/7.

 

Beklager at jeg er litt arg, men det er nettopp denne opplevelsen jeg har hele tiden. Folk påstår at man kan ringe gratis med IP-telefoni på mobilen, og at det virker helt fint. MEN når man går hen og prøver en spesifikk modell med en spesifikk programvare, så møter man veggen. Nokia innrømmer at deres telefoner ikke fungerer på dette området, men man må lete en stund før disse innrømmelsene dukker opp.

 

Så en instendig bønn til folk som har prøvd å bruke VoIP på en mobiltelefon ett eller annet sted på en messe eller demo; ikke gå rundt å påstå at teknologien er klar til bruk idag. Jeg er veldig interessert i å høre fra noen som har fått VoIP på mobilen til å fungere greit i daglig bruk. Særlig med Nokia E serie og en gratis IP-telefonitjeneste.

Lenke til kommentar

SgtPepper:

Jeg prøvde http://www.briizbusiness.no sin løsning, som bortsett fra en startpris på 0,59 er gratis fra wlan sone. Jeg prøvde denne i 2 forskjellige wlan uten problemer, men jeg skal ikke påstå at teknologien er moden og fungerer perfekt overalt. Men det virket når jeg testet det, og det var ikke på messe eller noe slikt. Det var heller ikke i wlan spesielt konfigurert for telefonen.

Jeg kommer nok til å prøve ut denne løsningen over tid, før jeg skal uttale meg mer om hvor godt det virker, jeg fikk bare inntrykk av at du mente at det ikke virket i det hele tatt, noe som jo blir feil :)

Lenke til kommentar
SgtPepper:

Jeg prøvde http://www.briizbusiness.no sin løsning, som bortsett fra en startpris på 0,59 er gratis fra wlan sone. Jeg prøvde denne i 2 forskjellige wlan uten problemer, men jeg skal ikke påstå at teknologien er moden og fungerer perfekt overalt. Men det virket når jeg testet det, og det var ikke på messe eller noe slikt. Det var heller ikke i wlan spesielt konfigurert for telefonen.

Jeg kommer nok til å prøve ut denne løsningen over tid, før jeg skal uttale meg mer om hvor godt det virker, jeg fikk bare inntrykk av at du mente at det ikke virket i det hele tatt, noe som jo blir feil :)

6531484[/snapback]

 

Hei,

takk for tipset om Briiz. De ser ut til å ha en god tjeneste oppe. Har også sjekket ut Voop, som tilbyr liknende løsninger. Men det som ikke kommer fram er at denne typen løsninger er langt fra gratis når du ringer til utenlandske mobiltelefoner. Regn med 1-3 kr per minutt for slike samtaler, når du selv bruker wlan.

 

Billigere enn ren GSM, men dyrt sammenliknet med det som egentlig skal være mulig med VoIP - Helt gratis samtale mellom to mobiltelefoner i to vilkårlige land. For å få til dette må man benytte seg av en gratis IP-telefoni tjeneste som Skype eller Gizmo. Dagens mobiltelefoner skal egentlig støtte dette, men hindres foreløpig av tekniske mangler som ikke er dokumentert. I hvertfall ikke av Nokia.

 

Beklager generaliseringen jeg gjorde i de første innleggene ;). Du har forsåvidt rett i at VoIP med mobiltelefonen virker. Det er gratis VoIP som ikke virker skikkelig...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...