Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

UPC kabel og hastighet


Anbefalte innlegg

Kjære dere... hjelp meg :) !

 

Jeg har, av bekvemmelighetsgrunner, UPC internett via kabelnettverket. Jeg har 10000/1024 linja deres men får max 4000kbit/s ved test på hw.no. Og slik hastighet er skjelden! LInja er høyst ustabil. Jeg har vært nede i 57kbit/s men ligger stort sett rundt 2500.

 

Jeg har sendt klage til UPC, men de finner ikke noe galt. Jeg har testet å laste ned fra UiO som de anbefaler meg gjøre, og der fikk jeg 500KB max. Kundeservice mener at jeg antakelig har spyware på maskina, da de kunne detekte trafikk på linja mi. Umulig... Jeg har nettopp reinstallert WinXP, kjører SpyBot SD, Spyware Terminator + regelmessige scans med adaware. Jeg har avast antivirus (trial).

 

Oppsettet mitt er: fra veggkontakt er der en T-plugg. En utgang til TV og en til modem. Fra modem går det inn i mitt Telio adapter og så videre inn i PC.

 

Jeg har prøvd å gå direkte fra modemet (Motorola) og i PC, uten at det ble bedre.

 

Er det noen som har gode råd? Begynner å bli frustrert!

 

For ordens skyld, mitt førstevalg på linja var Lyse, men det innebar visst graving av kabel og det gadd jeg ikke nå, da vi bor midlertidig her.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker du Telio-boksen til? Dersom PC´en din er helt ren for rusk og rask, og UPC ikke kan finne ut av dette. Så anbefaler jeg deg til å sjekke forbrukerportalen.no. Skriv gjerne et høflig brev til UPC om at du ikke ser annen utvei enn å måtte heve kjøpet dersom ingen forbedrelse innen da og da.

Lenke til kommentar
Hva bruker du Telio-boksen til? Dersom PC´en din er helt ren for rusk og rask, og UPC ikke kan finne ut av dette. Så anbefaler jeg deg til å sjekke forbrukerportalen.no. Skriv gjerne et høflig brev til UPC om at du ikke ser annen utvei enn å måtte heve kjøpet dersom ingen forbedrelse innen da og da.

6524689[/snapback]

 

Telio-boksen er for IP-telefoni.

Lenke til kommentar

Oppdatering: Jeg har nå kjørt defrag av både harddisk og register. Videre har jeg avinstallert avast antivirus og installert Trend Micro. På siste speedometertest fikk jeg nå 5201 kbits/sek, altså ca. 2000 bedre enn tidligere.

 

Det bedrer seg altså! Men jeg kommer til å fortsette å prøve å optimalisere linja :)

Lenke til kommentar

Siden du fikk såpass forbedring bare ved å rydde litt på maskinen så er det nok ikke bare UPC sin feil. Du har selvfølgelig ikke andre ting (fildeling, messenger ++) gående mens du tester?

 

Jeg fikk denne nå på IT-avisens speedometer (fikk ikke opp hw.no sitt):

 

IP-adressen xxxx lastet ned 1190608 Bytes

på 1.562 sekunder.

 

Nedlastingshastighet: 6098 kbit/s.

 

UPC - bor i Oslo og har plus-abonnementet (6000/768)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Vil også anbefale dig å teste på forskellige tidspunkter av dagen (prøv også om natten).

Mange foreldre bruker å slå av strømmen på barnerommet om natten :)

 

Som skrevet, så deler du et accesspunkt (f.eks 100Mbit) med mange andre husstanne.

Kan sammenliknes med et hus der har ADSL og 4 PC'er, der deler ADSL-linjen via router/switch.

 

Er der mange 'Bittorrent-folk' på byggefeltet - da vil der være problemer med å få den hastighet man trodde man betalte for (UPC annonserer vel med "opptil hastigheter").

Er helt opp til UPC, om de vil oppgradere accesspunktet. Dette har vert et problem siden de startet med kabel-internet for 5-6 år siden.

 

Kimmer

Lenke til kommentar

Jeg har nå ryddet i register, fragmentert og i det hele tatt.... :)

 

Farten er betraktelig bedre, iallefall virker det slik. Jeg har nå 2 torrents på nedlasting på tilsammen 150kB/s og fikkk på itavisens test ca. 3000kb/s.

Skal nå teste på tptest.se

 

Oppdatert:

 

Uten noen nedlastninger på gang får jeg 1.80 Mbit/sek på tptest.se

Endret av SatCrack
Lenke til kommentar

Itavisen og andre sine nett speedometer kan overhode ikke teste linjehastigheten din skikkelig..

 

UIO som du har testet tidligere og andre slike servere med super-nett er det som duger.

 

Du kan også teste å laste ned netlimiter og laste ned flere filer på forskjellige servere for å maksimere linje bruken..

Lenke til kommentar

Å teste linja samtidig som torrentprogram eller andre nedlastingsprogram er oppe er ikkje vits i.

Sjølv om den viser x hastigheit så er det mange pakker og sesjoner som er aktive utan at det vises, desse tar også kapasitet.

 

Skal ein teste noko så må det vere null trafikk frå andre program og ein må teste det med å laste ned filer frå stabile serviere, og filene MÅ vere ein del MB for at det skal bli eit reelt tall.

 

Testa kapaksiteten på eine linja mi med å laste ned Fedora Core 5 frå ftp.uio.no, 3.6GB, etterpå kunne eg sei ganske nøyaktig kva kapasiteten til linja var (det var ei adsl2+-linje på full pupp).

 

Vil anbefale deg å innstallere eit eller anna bandbredde-overvåkningsprogram slik at du kan sjå kva trafikk som går ut av maskina.

Lenke til kommentar
Kabelbasert internett er vel basert på delt medium? Dvs at dersom det er mange i ditt område/borettlag som bruker mye linjekapasitet, kan man risikere at hastigheten blir redusert...

 

For testing av hastighet kan også tptest anbefales (se tptest.se).

6530087[/snapback]

 

Det skal være skalert så alle til en hver tid skal få hastigheten man betaler for. Jeg tror iallefall de fleste isper passer godt på dette - iallefall i oslo.eller.no

Endret av redstuff
Lenke til kommentar

Har jeg forstått det rett om om at du splitter signalet fra veggen til TV og modem? Hvis du gjør det så foreslår jeg at du prøver å bare kjøre inn til modemet. Dette var det første teknikeren fra UPC spurte om når han var her for noen uker siden, så det kan være at det svekker signalet.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått det rett om om at du splitter signalet fra veggen til TV og modem? Hvis du gjør det så foreslår jeg at du prøver å bare kjøre inn til modemet. Dette var det første teknikeren fra UPC spurte om når han var her for noen uker siden, så det kan være at det svekker signalet.

6535763[/snapback]

Ja, signalet er splittet, til TV og modem. Jeg må det for å få sett kabel-tv også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...