Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-115


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Krise etter at del falt av romfergen.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/19/477267.html

6899106[/snapback]

Typisk en ELENDIG artikkel fra norske media... Prøver å lage drama av alt...

 

Her er en link til en mye bedre artikkel:

http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=4817

 

Hovedgrunnen til at landingen ble utsatt, er som jeg sa at det er dårlig vær i Florida. Den hadde blitt tusatt 24-timer.

 

Grunne til at de kjører ekstra inspeksjoner er at det alikevel har tid til det, så hvorfor ikke da ta ekstra inspeksjoner.

 

Den delen som har falt av er antakligvis en plastikk bit som de legger mellom de kjeramiske flisene for å sikre at avstanden er riktig. Det er bilde av den i artiklen jeg linket til...

 

Ellers driver jo Dagbladet å babler om jetmotorer på romfergen... :p Den har ingen jetmotorer, de fungerer jo ikke i verdensrommet. :roll: Dessuten er det heller ikke opptatt på romstasjonen. Hvis Atlantis skulle hatt problemer så returnerer de til romstasjonen.

 

Det kommer til å bli gjort ett nytt forsøk på landing imorgen, hvis været er bra nok. Ellers så kommer de til å lande på fredag, enten i Calefornia eller i Florida.

Lenke til kommentar

Først forsøk for Florida idag er klokken 12:21 norsk tid.

 

Nå driver de med siste forberedelser. Alt er pakket i kabinen, alle setene er slått opp, og de setter på seg de orange draktene de brukte under oppskytning. Dørene til lasterommet er allerede lukket.

 

Klokken 11:14 fyrer de manuvreringsmotorene, det kalles "re-entry burn".

Lenke til kommentar

Her er noen bilder fra landingen...

 

06pd2193-m.jpg

 

06pd2184-m.jpg

 

 

Bilde av mannskapet (de 6 astronautene) forran Atlantis.

 

06pd2206-m.jpg

 

Bilde av Brent Jett, som var "kapteinen" på romfergen. Dette var hans 4. tur opp i romfergen. (Det var også hans siste tur sa han på pressekonferansen etter landingen)

06pd2204-m.jpg

Lenke til kommentar

Etter å ha stått omlag 4 timer på rullebanen og "kjølt seg ned" ble Atlantis tauet tilbake til "Orbiter Processing Facility 1". Der kommer det iløpet av de neste 90 dagene til å bli kjørt full service på Atlantis, hovedmotorene skal taes ut, alt skal velikeholdes.

 

Neste oppdrag for Atlantis er STS-117, som skal ta opp enda flere solcellepaneler til den internasjonale romstasjonen. Denne oppskytningen er planlagt tidligst 22. februar 2006

 

06pd2211-m.jpg

 

06pd2214-m.jpg

 

 

Til slutt ett bilde innenifra Orbiter Processing Facility 1 (OPF-1).

Atlantis er nå hjemme! :)

post-22436-1158878702_thumb.jpg

 

 

Edit: Dette har vært ett spennende oppdrag å dekke, og jeg kommer snart til å opprette en ny tråd for neste oppdrag, STS-116, med planlagt oppskytningsdato tidligst 14. desember.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Raptor,22/09-2006 : 00:48]Edit: Dette har vært ett spennende oppdrag å dekke, og jeg kommer snart til å opprette en ny tråd for neste oppdrag, STS-116, med planlagt oppskytningsdato tidligst 14. desember.

6913251[/snapback]

Kjør på. Jeg har ikke vært aktiv i tråden, men kult å følge med allikevel. Og mange fine bilder. :)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...