Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sliten Corolla og studentøkonomi (regreim? HJELP?)


Anbefalte innlegg

Så har man gått til anskaffelse av bil...

 

1985 modell Toyota Corolla, 1,3 liter, finfint for studenten, den bruker lite bensin og den skal ifølge ryktene kunne gå leeenge.. ryktene, altså. ;)

Ikke så hakkandes gal forsikring heller..

 

Men, så fikk man det for seg at man ville kjøre og besøke Mor&Far i sommer, minst 1500 km å kjøre - hver vei.

Jeg har så blitt anbefalt å få skifta registerreima, siden denne sannsynligvis (usikkert) ikke har vært skifta de siste ca 40-50000 km eller ca 10 år.. Og joda, det kan jo være kjedelig å bli stående i en skog i nordtrøndelag med full stopp.

Etter endel grubling har jeg kommet opp med disse alternativene:

 

Alternativ 1.

Glemme reima og kjøre. Risikere at den ryker et eller annet sted på veien, og kaste bort 2 uker ferie på å skaffe transport til meg selv (hjem igjen) og bil (skraphaugen). Her kommer en annen ting inn; Kan noen fortelle nøyaktig hva som skjer om reima ryker? Noen sier alt går til H.. og noen sier det ikke er no farlig, siden stemplene aldri rekker opp til ventilene for å drepe dem.. (?). Motoren er en Corolla 1,3 liter type EE80L. Noen som har erfaring med disse og kanskje har prøvd å ryke reima? :cool:

 

Alternativ 2.

Bruke feriepengene fra deltidsjobben til å måke kjerra til et verksted og få skifta reima, og glemme turen siden pengene ryker. Ingen ferie. Egentlig et uaktuelt alternativ. (Betalte 9000 for bilen og regner ikke med å få den gjennom EU-kontroll neste år pga rust, så hvor mye gidder man å bruke på bilen?) :hmm:

 

Alternativ 3.

Kjøpe reima fra Mekonomen (drøyt 300 kr) og skifte selv. Såvidt jeg kan fatte sparer jeg da minst 2-3000 i verkstedregning og kan ta meg rå til ferietur. Så, skifte selv? Verktøy har jeg, men peiling har jeg strengt tatt ikke. Jeg skifta olje sjøl, no mer erfaring har jeg ikke.

Kanskje noen har skifta reim på en slik? Og har no heite tips? Skru ut og inn skruer kan jeg, banne kan jeg og prøve vil jeg gjerne, men jeg er usikker. Fikk kasta etter meg no om at man må være forsiktig med å sette disse hjulene reima står på ut av posisjon, et eller annet med at stemplene og ventilene skal gå i sin spesiell rekkefølge og dette skal stemme overens. Greit, men er det no måte å sjekke at man får dette på rett plass? osv?

 

Tror kanskje jeg vil prøve på siste alternativ, men er ikke sikker. Hadde satt stor pris på tips/råd/og sånt fra noen som evt kanskje har hatt samme dilemma.

 

På forhånd; TAKK :thumbup:

 

 

- jonleo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kanskje ikke hatt samme dilemma som det du har nå, men har vært i omtrent samme situasjon.

 

1987 toyota camry 1.8, hadde 302.000km på nakken da den ble kjøpt. Selgerne trodde ikke regreima var skifta på omtrent 100.000km. Hadde planer om å skifte den, men ingenting ble gjort. Nå har bilen gått 328.000km uten bytte av regreim og virker fortsatt. Har overlevd ungdomskjøring i Trondheim og flere langturer (tr.heim-oslo-tr.heim 2 ganger, trheim-kongsvinger-trheim 1 gang)

 

Så hadde jeg vært i din situasjon ville jeg bare kjørt på uten å tenke så mye mer på saken. Det er en gammel bil og mye kan skje. For alt du vet kan hjullageret gå åt skogen dagen etter du har brukt mange tusen på regreim-bytte.

Lenke til kommentar
hvis du holder til i bergen kan jeg sikkert yte litt brukerstøtte veg skifte av reim.

6514497[/snapback]

 

oslo..desverre. ingen kjappe stikkord og viktige huskeregler? noe man bør passe på? jeg tenker..i og med at verksteder tar seg såpass godt betalt, må det jo være endel jobb og endel man bør vite..? ikke bare å rive av og sette på?

Lenke til kommentar

Å skifte regreim er en billig "forsikring". Ryker den så ryker motoren og. Ventilene blir som oftest/alltid bøyd når regreima ryker. Og ny motor en dyrere enn en ny regreim og strammehjul. Jeg betalte vel rundt 200 kr for regreim og stramme hjul til bilen min, en Audi 80 90mod, så det burde ikke være noe dyrere på bilen din. Heller billigere :) Grunnen til at det blir så dyrt å fikse dette på verksted er jo fordi dem har en ganske så høy timespris. Og ut ifra det jeg har skjønt så skal det ikke være en stor pine å skifte den reima. Var i allefall ikke det på bilen min. Tok litt tid pga av det var litt kronglete å komme til.

 

Spør om det er noen de som er på bilforumet.net som bor i Oslo og har muligheten til å hjelpe deg. Er ganske sikker på at det er noen der som kan hjelpe deg. Bare et tips :)

Lenke til kommentar

En ting til, faktisk..

Det strammehjulet. Regner med det er det Mekonomen kaller "spennrulle". Hvor viktig er det å skifte den?

 

Mekonomen tar ca 350 for reima og drøyt 600 for spennrulla. Synes dette er litt stivt jeg.. noen som kan ha det billigere? Regner med dette ikke er noe man henter på høggern heller..

Lenke til kommentar
En ting til, faktisk..

Det strammehjulet. Regner med det er det Mekonomen kaller "spennrulle". Hvor viktig er det å skifte den?

 

Mekonomen tar ca 350 for reima og drøyt 600 for spennrulla. Synes dette er litt stivt jeg.. noen som kan ha det billigere? Regner med dette ikke er noe man henter på høggern heller..

6515851[/snapback]

 

Mottoet til pappa for Toyota biler er: Den dritten der stopper ikke før noen bruker bremsen, men at den plutselig er borte en dag p.g.a rusten er en annen sak......

 

Han vil ikke skifte reima på en Toyota vi har nå åsså, men på Audi han har, så følger han alle servicer og nøye på at alt blir gjort....sier at det er Audi, derfor :p

Endret av AudiA4
Lenke til kommentar

..så dro man til Biltema og kjøpte reim og spennrulle, og smurte til med drivreim til dynamoen i samme slengen. Feis innom mekonomen for å få sånn Haynes-bok (de hadde ikke riktig bok på biltema), men den måtte bestilles. og jeg som var gira på å få detta gjort nå...er frista til å bare kjøre på og håpe på det beste :cool:

 

5-56 er jo innkjøpt og ordforrådet er godt smurt..

Lenke til kommentar

Så er man i gang. Første problem oppstått. Jeg prøver meg her, jeg ;)

 

post-78116-1153314584_thumb.jpg

 

Det nederste hjulet (inni mørket. klikk på bildet for å få d større) der må av, såvidt jeg kan fatte og begripe. Men jeg kan heller ikke fatte og begripe hvordan jeg skal få det av. Det går jo bare rundt..

 

Hjølp?

 

:D

Endret av jonleo
Lenke til kommentar

Du får ha lykke til.

Fin huskeregel er å holde orden på hva du skrur løst og i hvilken rekkefølge.

 

Husker ikke om du må av med mortorfestet for å få av reima, men i så tilfelle burde du støtte opp under motorblokka før du løser den, ellers kan du få litt styr med å få den på plass igjen.

Ellers er det meste selvforklarende.

Når du har fått reima på plass, med hjulene på de rette hakkene, burde du dra rundt veivaksla manuelt sånn at det største hjulet har gjort en hel runde. hvis hakkene fremdeles stemmer kan du prøve å starte motoren og se om alt funker som det skal :)

 

edit: ser på bildet at motorfestet ikke blir noe problem :)

Endret av Barbaren
Lenke til kommentar
det hjulet står vel rett på veiva. der pleier jeg å sette en passende pipe på den skruen i midten, med latmannsarm og kjøre starteren en halv runde. da vil skruen løsne. selve hjulet må vel kanskje terses ut, men du får se hvor fast det sitter

6519034[/snapback]

 

Det høres jo svært så brutalt ut...skeeptisk.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...