Gå til innhold

Begynne med Krav Maga?


Anbefalte innlegg

Lurer på å begynne med noe kampsport fra høsten, av to årsaker...

1) Jeg trenger å komme i bedre form

2) Det er greit å kunne forsvare seg nok til å kunne stikke av

 

Noen som har erfaring med krav maga? Har inntrykk av at det er svært effektivt på pkt 2 men kanskje ikke fullt så bra til punkt 1...

 

Eventuelt så vil jeg gjerne høre om alternativer og hvorfor du tror akkurat det er et bedre valg.

 

Om meg: Jeg er 27 år gammel, har aldri trent kampsport og aldri sloss. Jogger litt og har tidligere trent på helsestudio.

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krav Maga er jo så psykopatisk som du kan få det. Jeg hadde faktisk følt meg tryggere om du skaffet deg skytevåpen.

 

Du høres ikke ut som en voldelig type, så jeg tror du ville ha mere ut av en hvilket som helst annen form for kampsport. Tae Kwon Do eller Ju Jitsu, f.eks? Svømming er jo en flott måte å komme i form, men blir gjerne litt off topic.

 

Er forøvrig av den formening at om man har snakketøyet i orden kan man unngå de aller fleste konfrontasjoner. Har snakket meg unna ransforsøk og voldstrusler ved flere anledninger, og er rimelig sikker på at et svart belte eller to ikke hadde gjort noen forskjell i de tilfellene.

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar

krav maga var faktisk litt spennende, israelsk kampsport utviklet for millitæret hvis jeg har forstått det riktig.

 

kan være litt kjedelig med karate/tae-kwon-do, veldig mye teknik og robot gange.

 

kickboxing sies å være svært effektivt og god trening.

 

vurder gjerne en stilart innenfor kung fu som vektlegger litt det der med rolig gange og ikke bare muskelkraft slag. bruce le/jet li, håndfekting qi-gong, kan gå mer mot meditasjon og kamp i et.

capoeira er kansje noe av det kjekkeste, brakedance/kampsport

Lenke til kommentar

@Oldboy Jenny: Ja...det er psykopatisk. Det er det store aberet med det. Men fordelen er jo at man kommer rett på det som teller i en farlig situasjon, samt lærer forsvar mot ting man kan møte på gata (kniv, stokk, flaske etc) - ikke sparring mot en partner som bruker samme stil. Du har rett i at jeg ikke finnes voldelig :) men det er andre som er det. Og vil noen slåss så hjelper det ikke om du ikke vil (ja, snakketøyet kan hjelpe, men ikke hvis en er ute på byen kun for å slåss)

 

@pizzafordi: både enkelte Kung fu-stilarter og Capoeira virker spennende, men det kreves jo et visst fysisk nivå for å komme igang, og det er flaut å begynne med 14-åringene :/ Gjør det ikke? Jeg kontakta en Kung fu sal i Oslo, og de sa at første møte var det tester for å avgjøre hvilken gruppe du skulle havne i. Noen som vet hva slags tester?

Lenke til kommentar

Jeg kan faktisk anbefale Krav Maga. Vi hadde to uker med Krav Maga trening når jeg var i 1.g tjenesten, og det var sykt moro. Spesielt når man ser hvor enkelt og effektivt det er. Men det er brutalt, og viss man er ute etter det estetiske i en kampsport er KM ikke å anbefale.

 

Vil ikke tro at man blir i noe spesielt god form av denne kampsporten, så hvis det er det som er poenget ville jeg heller satset på boksing evt kick boksing.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med disse?

 

Oslo Kali Sikaran

 

Kali Sikaran virker jo spennende :)

6511901[/snapback]

 

Jeg har ikke mye erfaring derfra, men var på et helge-seminar for ca 2 måneder siden. Utrolig gøy, og vurderer og begynne der til høsten. Det som er dumt er at det bare er to treninger i uka, og jeg er ute etter å trene mer enn det. Jeg leste også om en som er veldig for ting som Krav Maga når det gjelder selvforsvar, og hvis det ikke er Krav Maga i nærheten pleier han å foreslå Kali Sikaran, så det skal kunne brukes ganske bra til selvforsvar også.

 

@Mixel: Hva mener du med Ninja-greier? Og jeg hadde ikke sagt noe i tråden før du sa det der :p

Endret av PureChaos
Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med disse?

 

Oslo Kali Sikaran

 

Kali Sikaran virker jo spennende :)

6511901[/snapback]

 

Jeg har ikke mye erfaring derfra, men var på et helge-seminar for ca 2 måneder siden. Utrolig gøy, og vurderer og begynne der til høsten. Det som er dumt er at det bare er to treninger i uka, og jeg er ute etter å trene mer enn det. Jeg leste også om en som er veldig for ting som Krav Maga når det gjelder selvforsvar, og hvis det ikke er Krav Maga i nærheten pleier han å foreslå Kali Sikaran, så det skal kunne brukes ganske bra til selvforsvar også.

 

@Mixel: Hva mener du med Ninja-greier? Og jeg hadde ikke sagt noe i tråden før du sa det der :p

6512188[/snapback]

Jeg så at du skrev. Tenkte du skulle anbefale det seminaret du var på ja. Var det Kali Sikaran? Trodde det var ninjutsu-greier du dro på :p

 

Krav Maga så egentlig litt fett ut. Men blir nok thai med Bhatti og Aslami til høsten. Bli med du og da :p

Lenke til kommentar

Neinei :p Var på Kali Sikaran. Greia er at jeg vil ha grappling også, ikke bare standup fighting, og vet ikke helt hvor bra kvalitet det er på Freefightinga, på kampforum sa de at det at de kaller det for Freefight vitner om dårlig kvalitet.

 

Og Kali Sikaran bruker også våpen :p Vet du liker våpen, så du kan joine på Kali, og bli med på Frontline eller noe for å ha Brazilian Jiu-Jitsu eller Submission Wrestling ved siden av.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale KM. Gøy og utfordrende. :)

 

Ang. det med å sloss på byen så har KM gjort en eneste ting med meg: Jeg styrer unna allt som heter bråk uansett! Hvis jeg bedugget nok og kommer opp i bråk med noen så er det synd om et par meget effektive slag, spark og grep skal gjøre meg til pallespikrer og enda verre gi noen varige mèn.

 

Det er uansett gøy, så for å finne ut om det er noe for deg så vil jeg anbefale at du prøver en gang eller to :)

Lenke til kommentar

Ah, ser ut til at det blir noe sånt jeg gjør, Huscht. Besøke en KM plass og så en Kali Sikaran og evt Kung fu... Er jo like viktig hva slags miljø det er, som hva man trener. Men fint med tilbakemelding, skjønner godt at du tenker deg om før du slåss når du kan ødelegge en kar skikkelig. Holdt på lenge? Hvor trener du?

Lenke til kommentar
Neinei :p Var på Kali Sikaran. Greia er at jeg vil ha grappling også, ikke bare standup fighting, og vet ikke helt hvor bra kvalitet det er på Freefightinga, på kampforum sa de at det at de kaller det for Freefight vitner om dårlig kvalitet.

 

Og Kali Sikaran bruker også våpen :p Vet du liker våpen, så du kan joine på Kali, og bli med på Frontline eller noe for å ha Brazilian Jiu-Jitsu eller Submission Wrestling ved siden av.

6512544[/snapback]

Liker våpen, hvor har du det fra? :innocent:

 

Du vet de Bislet-karene? Han ene der har lært meg en god del, men han tar utgangspunkt i Thai og Freefighting. Husker jeg rett så tar han garden fra Freefighting, men bruker mest teknikker fra Thai. Mulig han fant opp den garden selv, ettersom den er litt crappy, men han sa det var Freefighting. Men jeg aner ikke hva Freefighting egentlig er, i forhold til Thai osv... Men blir nok Thai, og mulig noe Japansk (eller hvilket land det skal være) Nin-Jutsu.

Lenke til kommentar
krav maga var faktisk litt spennende, israelsk kampsport utviklet for millitæret hvis jeg har forstått det riktig.

 

 

Korrekt.

 

Har du vurdert Jujutsu?

 

Sakset fra wiki:

 

Jujutsu (also jujitsu, ju jutsu, ju jitsu, or jiu jitsu) is a Japanese martial art that is principally based on grappling and joint lock techniques, though it also includes basic strikes, throws and sweeps as well as varying degrees of ground fighting.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...