Gå til innhold

Begynne med Krav Maga?


Anbefalte innlegg

Mixel: På kampforum sa de at Freefighting er det samme som MMA/Vale Tudo, altså at man har stående, der man bruker f.eks muay thai eller hva som helst, og grappling, der man bruker f.eks Brazilian Jiu-jitsu eller Submission Wrestling. Men de sa også at det at de kaller det for Freefight er et tegn på dårlig kvalitet. Ninjutsu, eller Bujinkan som jeg tror det heter nå, er japansk ja. Men hvis du skal ha noe som funker på gata, som også har våpen, ville jeg valgt Kali Sikaran. Mulig jeg skal ta Kali og thai, eller så blir det kali og ju-jutsu eller noe sånt.

 

 

Ellers, hva man starter på kommer ann på hva du vil med treninga. Er det for å lære effektivt selvforsvar er nok Krav Maga noe av det beste man finner, men hvis man vil gå mye kamper og ha mye sparring er ting som kickboksing, boksing og muay thai bedre. Er det hovedsakelig for å komme i form, ville jeg anbefalt kickboksing.

 

Ellers så har vi forskjellige typer grappling, hvis trådstarter er interessert i det. Japansk ju-jutsu er et alternativ, men jeg har inntrykk av at det er flere kamper og flere muligheter til å bruke teknikkene fritt i BJJ og Submission wrestling. Hvis man vil trene med katana, så finnes det noe for det, men som mer realistisk våpentrening funker Kali Sikaran fint. Der trener man med ca 70cm lange stokker, og man trener knivforsvar, både med og uten kniv, i tillegg til boksing/kickboksing og en form for grappling, som også bruker skitne triks.

 

Pian: Hvis selvforsvar er viktig for deg, så er kanskje ikke kung-fu det beste. De fleste typer kung-fu har ca. 0 med selvforsvar å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PureChaos: Takk! Bra innlegg. Da kan vi utelukke kung fu, karate og tkd.

 

Kali, Krav Maga og kickboxing er det som gjenstår. ikke nødvendigvis i den rekkfølgen...

 

Grappling, hva er egentlig det? Har sett uttrykket brukt en del. Har ikke vurdert ju jitsu men er det muligheter i Oslo for det (og det er det vel gjerne) så er det mulig jeg skal titte innom det også? Du kjenner ikke tilfeldigvis til disse sportenes klubber i Oslo?

Lenke til kommentar

Pian: Hvis selvforsvar er viktig for deg, så er kanskje ikke kung-fu det beste. De fleste typer kung-fu har ca. 0 med selvforsvar å gjøre.

6519785[/snapback]

 

dummeste jeg har hørt

6520820[/snapback]

 

Hvorfor er det det dummeste du har hørt? Hva er det som gjør kung-fu egna til selvforsvar? To ting, man bedrer reaksjoner og kroppskontroll, og man kommer i bedre form. Akrobatiske spark, spinkicks og alt det der, som det er mye av i de fleste typer kung-fu har lite med selvforsvar å gjøre. Det finnes så mange typer at jeg ikke vet hva alt er, men mye av det funker dårlig som selvforsvar. Noe som heter HanManDo Kung-Fu skal være veldig bra selvforsvar, og mange mener at wing-chun ikke er så ille, men mange typer kung-fu (et stort flertall av det jeg har fått med meg) er mye mer akrobatiske enn det som lønner seg i en selvforsvarssituasjon.

 

 

Pian: Grappling er ting som bryting.

Finnes forskjellige typer jiu-jitsu, Kick Kampsport og Norsk Judo og Jiu-jitsu klubb er vel mer den japanske versjonen, som også inneholder slag og spark, og det er flere regler. Så har vi brazilian jiu-jitsu, som de trener på Frontline Academy, der det bare er grep, låser osv, men på Frontline har de også Vale Tudo, som tar i bruk både stående (thaiboxing, som de trener der f.eks) og grappling (BJJ og lignende).

Lenke til kommentar

Grappling er ikke en egen kampsport, men et element i mange kampsporter. Grappling er det som skjer etter at motstanderne har festet grep i hverandre. Alle teknikker som går ut på å legge motstanderen din i bakken, kontrollere han på bakken, eller å få han til å gi opp med ledd bend eller kvelinger er grappling-teknikker. Stilarter som fokuserer på grappling er blant andre brasiliansk jiu jitsu(bjj), judo, bryting og sambo.

Lenke til kommentar

I kung fu lærer en mye parering i samme hånvending som en slår motstander og har en spesiel rytme/gange hvor en slaget kommer fra motstander.

si motstanders venstre arm mot ditt fjes.

du beveger venstre fot til venstre, litt bortover samtidig som du bruker høyre hånd og slå på yttersiden av mostanders innkommende venstre så armen og kraften samt kroppsretningen går til sides, du slår samtidig som du blokkerer treffer rett i nebbet og er klar til å pryle en sirkel wing-chun super chi stroke ytterlige i fjeset. bruce-le/jet-le

sånt kreves jo en del tid, sammens med håndfekting. det positive med kung-fu er at en lærer qi-gong eller chi-gong i tillegg i noen av kampartene og integrere det med slossing/selvforsvar/gange.

 

selvfølgelig kan det være litt mistenkelig etter 3 månderer kung-fu trening og en ypper seg mot en brute med crane og leker struts.

 

 

ta og se et par film snutter så får du en ide om forskjellige kamp sporter

bare velg kamp sport i søkefeltet.

 

 

wing-chung vs kick boxing

 

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Jeg vil også anbefale KM. Gøy og utfordrende. :)

 

Ang. det med å sloss på byen så har KM gjort en eneste ting med meg: Jeg styrer unna allt som heter bråk uansett! Hvis jeg bedugget nok og kommer opp i bråk med noen så er det synd om et par meget effektive slag, spark og grep skal gjøre meg til pallespikrer og enda verre gi noen varige mèn.

 

Det er uansett gøy, så for å finne ut om det er noe for deg så vil jeg anbefale at du prøver en gang eller to :)

6515877[/snapback]

Hvis du først blir angrepet er det noe som heter nødrett og nødverge i norge :)

Lenke til kommentar

Mye bra info her nå :) Frontline så veldig bra ut, styrkerom i tillegg er jo bra! Men BJJ var noe helt annet enn jeg trodde, mer som bryting som dere sier. Kanskje noe å prøve etterhvert det også men ikke slik jeg tenkte på. Thai er vel mer stilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...