Gå til innhold

Overklokking av 1900XTX?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis du er usikker kan det ofte være best og drite i det for det er jo en sjanse for at du ødelegger kortet ditt og mister garantien pga. klokking.

men hvis du skal klokke så bør du du bruke omegadriver hvis du ikke allerede har den, det er omtrendt det samme som catalyst men har innebygd støtte for overklokking.

hvis du har catalyst og trives med det så kan du laste ned et lite program som heter ATI Tool og det kan du finne her

når du skal sjekke stabiliteten kan du kjøre noen runder med 3dmark eller et spill slik at kortet får kjørt seg, hvis at er normalt og ingen andre spesielle ting skjer så er det nok stablit.

husk også på tempraturene på GPU og minne!

Lenke til kommentar

Disse kortene er såpass kjappe at det ikke er mye vits å overklokke. Dessuten går de varme nok i utgangspunktet. Jeg har et X1900XT som jeg har overklokket til 690/1600. Makset ut overdrive i Catalyst. Ser ut til at det kjører stabilt. Bruker VF-900Cu. Har pøvd ATI Tool litt. Men det var så mye plunder syntest jeg.

Lenke til kommentar
Ja. Det er vel lite vits. Merker vel ingeting til ytelsen uansett. Klokka prossesoren fra 2,2Ghz til 2,75 og jeg merket ikke en drit. Blir bare for å vise hvem som får best i de forskjellige testene. :!:

6504042[/snapback]

Hvis man ikke er ute etter å ta rekorder så gjelder det å tenke sunn fornuft. F.eks i mitt tilfelle. Jeg har en X2 3800+ som kjører på 2600MHz med bare en bitteliten økning i volt. Da er det greit. Og mitt X1900XT klokket til 690/1600 uten noe øking av Volt. Da har man tjent litt ekstra uten at man må gjennom masse plunder.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei! skal overklokke mitt 1900XTX..Har aldri overklokka skjermkort før..lurer derfor på om noen kan hjelpe meg? Hvordan tester jeg om skjermkortet er stabilt?

6490783[/snapback]

 

Har du nyeste ATI Catalyst, ville bare jeg gått inn i ATITool, og gått på overklokkingsmenyen, og trykket på "Fint highest stable Frequency" eller noe sånt. Da gjør pcen det meste, og det er enkelt, og du får noen ekstra Mhz :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bruker man ATI tray tools så får jo man opp FPS hele tiden når man kjører i 3D. Fikk klart bedre flyt, mindre hakking og ikke minst, høyere FPS ved å klokke kort+CPU+Ram+VGA. Særlig merker du dette om du har et halvgammalt system (som meg) og ønsker 1600x1200.

 

Edit: Leif

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan jeg spørre hva som burde være max temp på et X1900XTX kort? Tester mitt i ati tools, det viser 72 grader..

 

En annen ting er at Ati tool viser "default" som 500/600 mhz (core/memory). Kjørte 600/840 og da fikk jeg artifacts og ting klikka. Hva er egentlig default på disse kortene? Kan umulig være 500/600..

Endret av daaagi
Lenke til kommentar
Disse kortene er såpass kjappe at det ikke er mye vits å overklokke. Dessuten går de varme nok i utgangspunktet. Jeg har et X1900XT som jeg har overklokket til 690/1600. Makset ut overdrive i Catalyst. Ser ut til at det kjører stabilt. Bruker VF-900Cu. Har pøvd ATI Tool litt. Men det var så mye plunder syntest jeg.

6503111[/snapback]

 

Makset ut overdrive i Catalyst? finner ikke no sånt i catalyst jeg.

 

Har x1900gt jeg så regner jeg har litt mer vits i og oc, en ting til, i catalyst så står det at kjerneklokke i mhz er 513mhz?! gt skal jo kjøre på 575 hva

Lenke til kommentar

Program ? mm jeg bruker bare catalyst, og så har jeg win xp.

Lette i catalyst etter det der overdrive men fant d ikke.

 

en ting til ang catalyst, som gjør meg litt ukomfortabel er grafikk instillingene for sånn som aa og af greier, merket av for la 3d programmet bestemme jeg (er ikke det en selvfølge da) pluss de tingene som virker som som ekstra instillinger.

Af-aa greiene sto lissom låst i catalyst på 4x som default er ikke det idioti da etter som en litt noob som meg bare så det med en tilfeldighet(ettersom jeg lette etter overdrive), trodde jo selvf at man tok slike avgjørelser i spillet jeg.

 

Spiller Doom 3 for øyeblikket og har 1280x1024 oppløsning med alt på fult utenom aa den står på 4x, prøver jeg og sette noe høyere enn det som 6x-16x så neste gang jeg starter spillet (det må jeg for at virkningene skal trå i kraft) så er alt av instillinger gått til low: aa off og 640x600 å no i oppløsning. Og ja det er fortsatt slik etter at jeg merket av boksen i catalyst for la 3d prog bestemme.

 

??

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Noen som kan svare på spørsmålene mine over ?

Vil så gjerne klokke skjermkortet mitt men har ikke peiling, og som sagt jeg finner ikke noe som heter overdrive i catalyst.

 

Thomas7137 kjører du med x1900 bare, ikke gt eller xt? og har du satt ned multiplieren din, viste ikke at det var mulig jeg trodde den var låst på e6600.

Endret av AllColer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...