Gå til innhold

TEST: Intel Core 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det DFI-kortet ser definitivt lovende ut!

 

Det er vel ikke noen tvil om at nVidia kan lage glimrende brikkesett, men på Intel-siden er jo minnekontrolleren et lite spenningsmoment.

 

Det virker dog som om de har kontroll på ting, da Intel-utgavene trolig vil ha doble kommando-busser. To adressegeneratorer vil jobbe på 2T command rate, men veksle mellom å påbegynne en et nytt signal på hver syklus. Dermed blir det effektiv command rate på 1T, siden et signal kan fullføres på hvert slag. Dette bør gi god takhøyde for overklokking, samtidig som det lover godt mtp bruk av mange brikker.

 

NVIDIA's new invention goes a different way. In a nutshell, two redundant memory controller address and command units are used that are cross-linked. Under normal operating conditions, one of the units is silent, however, in situations of increased load (more memory), the second unit is activated and aids in driving the addresses and commands across the bus. This way, the two units may act like a zipper where both strings are operating at 2T CMD rate but will achieve a combined operation at a 1T rate even with high memory densities. The invention further takes into account the operating frequency and adjusts the command rate accordingly.
Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Her ser vi at kortet har minst 8 SATA:

 

Japp, 8 SATA, 6 på nvidia's MCH og 2 på en Silicon Image SIL3132 kontroller på

LANParty UT nF590 SLI-M2R/G AM2 motparten iallefall..

link: http://www.pureoverclock.com/story.php?id=811

Håper DFi får til god fart på kortet, her var det god plass og ryddig.

 

Vel-vel, 6 eller 8 er uansett mer enn nok for meg, ser ut til at det får dual gigabit lan også, men vi fær sjå når da kjem i butikkjen

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Det DFI-kortet ser definitivt lovende ut!

 

Det er vel ikke noen tvil om at nVidia kan lage glimrende brikkesett, men på Intel-siden er jo minnekontrolleren et lite spenningsmoment.

 

Det virker dog som om de har kontroll på ting, da Intel-utgavene trolig vil ha doble kommando-busser. To adressegeneratorer vil jobbe på 2T command rate, men veksle mellom å påbegynne en et nytt signal på hver syklus. Dermed blir det effektiv command rate på 1T, siden et signal kan fullføres på hvert slag. Dette bør gi god takhøyde for overklokking, samtidig som det lover godt mtp  bruk av mange brikker.

 

NVIDIA's new invention goes a different way. In a nutshell, two redundant memory controller address and command units are used that are cross-linked. Under normal operating conditions, one of the units is silent, however, in situations of increased load (more memory), the second unit is activated and aids in driving the addresses and commands across the bus. This way, the two units may act like a zipper where both strings are operating at 2T CMD rate but will achieve a combined operation at a 1T rate even with high memory densities. The invention further takes into account the operating frequency and adjusts the command rate accordingly.

6500615[/snapback]

 

Vil det innebære forsinkelse i noen grad?

Lenke til kommentar
Vil det innebære forsinkelse i noen grad?

6501194[/snapback]

Nei, nVidias teknikk vil snarere bety det motsatte. Å bruke to paralelle adresse-enheter/busser virker avlastende på systemet, og bidrar til å øke effektiviteten til adressebussen sett under ett.

 

Når en minnekontroller opererer på 2T command rate, betyr det at hver adresse på en måte får to sykluser til disposisjon, slik at kontrolleren får et ekstra slag på seg til å oppnå de riktige spenningsverdiene. Signalet består jo av en tallrekke med 0er og 1ere, og naturlig nok må kontrolleren stadig skifte mellom disse verdiene når nye adresser skal genereres. I motsetning til hva mange tror, handler ikke dette om å tolke/oversette adressen på noen måte. Command rate påvirkes hovedsaklig av elektriske lover.

 

Når belastningen på kontrolleren øker (f.eks. pga mange brikker), blir dens elektriske respons tregere, først og fremst på grunn av økt impedans. Dermed bruker kontrolleren lengre tid på å svitsje mellom spenningsverdiene som representerer logisk 0 og 1, og "validiserings-signalet" (chip select) som låser signalet til adressebussen, kan da intreffe før alle spenningsverdiene har blitt riktige. Dermed vil minnebrikkene respondere på et korrupt signal, fordi det gyldiggjøres for tidlig. En annen ting som korter ned tidsrammen for signal-generering, er høyere klokkefrekvens. Også der kan det nok være litt å hente på denne teknologien, i tilfeller hvor det ikke er minnet i seg selv som holder igjen..

 

 

La oss si at minnet nå skal utføre en serie aktiverings (tRCD) og lese-operasjoner (CAS):

 

________________Unit 1___________________Unit 2__________

 

Syklus 1:______Starter ACT-kom.

Syklus 2:_____Fullfører ACT-kom.________Starter ACT.komm

Syklus 3:______Starter READ-kom._______Fullfører ACT-kom.

Syklus 4:_____Fullfører READ-kom.______Starter READ-kom.

Syklus 5:______Starter ACT-kom.________Fullfører READ

osv

 

Her ser vi altså at selv om hver adresse-enhet i og for seg bruker to sykluser på å generere et signal, vil minnet allikevel kunne motta en kommando på hvert eneste slag. Ved denne formen for "fletting" kan det altså fullføres en kommando pr slag. Merk at dette bare er et eksempel for å demonstrere teorien ved disse paralelle bussene - vanligvis vil ikke kommandoene komme så tett, fordi selve overføringene av data vil skje imellom kommandoene.

 

For DDR2 er command rate riktignok av mindre betydning enn for DDR1, blant annet fordi DDR2s kommandobuss opererer på dobbel hastighet i forhold til minnekjernen. Dermed blir det flere sykluser å ta av innenfor en gitt tidsintervall. Til og med på AM2, hvor prosessoren er nokså ømfintlig for minnetimings, ser det ut til at 2T gir langt mindre ytelsestap enn på socket 939. Men jeg synes uansett at dette virker som en fin nyvinning i desktop-segmentet, ikke minst fordi kravet til minnemengde bare går en vei...

Lenke til kommentar
Availability & Pricing for NVIDIA MCP Motherboards supporting Core 2 Duo

 

ASUS P5N32-SLI SE motherboard will be the first NVIDIA nForce4 SLI X16 MCP based motherboard shipping with support for Intel Core 2 Duo. This product will be available in the channel at the end of July. There are an assortment of NVIDIA nForce 500-based motherboards coming:

 

An ECS 570 SLI motherboard that will have a retail price of USD$90, which will be available at the end of July.

An ASUS 570 SLI motherboard that will have a retail price of USD$110.

A DFI nForce 590 SLI motherboard which we will start seeing reviews on on the beginning of August.

An ASUS 590 SLI motherboard. Retail price will be under USD$200, with availability in the beginning of August.

http://vr-zone.com/?i=3794
Lenke til kommentar
Den billigste Core 2 Duoen E6300 er testet her. Jeg regner med den testen er interessant for mange fordi den er i et prisområde som mange kommer til å handle i. (ca 1500kr)

6501955[/snapback]

 

Det var link til den testen bakover i tråden :)

 

Men jeg lurer på en ting, jeg trodde to kjerner ikke var støtta av så mange prorammer eller spill? Men testen viser at på samme hastighets som amd så knuser den jo amd. Hva kommer dette av?

 

Jeg som trodde min 3700+ @ 3Ghz skulle holde en stund :(

Lenke til kommentar

De som planlegger å skaffe budsjettmodellen E4200 (nå omgjort til E4300), må nok belage seg på å vente en stund...

 

Intel has decided to replace Core 2 E4200 by E4300 to make some advantages to fight for Athlon 64 X2 3600+. The only difference is on the clock speed. E4200 is freely upgraded from 1.6GHz to E4300 1.8GHz. With a higher frequency, it helps a lot in the performance boost. Intel Core 2 Duo E4300 is expected to release in 2007 Q1.

A202767TH-2_6TK1IDDr76mr.jpg

 

http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=632107

Lenke til kommentar
Hvorfor har dere ikke testet Turion X2, den har vært på markedet noen uker nå.

Det må vel være relevant å teste denne mot core 2?

6502839[/snapback]

 

Langt i fra! Core 2 (conroe) er en desktop prosessor, mens Turion X2 er rettet mot bærbar. Turion X2 er vel allerede testet enkelte steder mot Core Duo, og vil sikkert bli testet mot bærbar varianten av Core 2 (Merom), som er planlagt lansert i aug/sept.

 

Men det blir vel "grisebank" igjen :cool:, i og med at den er på omtrent samme ytelse som Core Duo

Lenke til kommentar

Men AMD ligger fremdeles på 90nm arkitektur, da. Det virker som at intel har hatt hastverk med å utvikle sin 65nm arkitektur for å overgå dem. Det er tydelig at core 2 grisebanker x2, men ikke så mye at det vil være et problem å slå den når AMD lanserer sine 65nm CPU'er. Dette har jeg sett før. AMD ligger ikke under lenge. De tar seg bare litt bedre tid for å perfeksjonere.

Lenke til kommentar
Men AMD ligger fremdeles på 90nm arkitektur, da. Det virker som at intel har hatt hastverk med å utvikle sin 65nm arkitektur for å overgå dem. Det er tydelig at core 2 grisebanker x2, men ikke så mye at det vil være et problem å slå den når AMD lanserer sine 65nm CPU'er. Dette har jeg sett før. AMD ligger ikke under lenge. De tar seg bare litt bedre tid for å perfeksjonere.

6503103[/snapback]

 

65nm arkitektur utviklet vel Intel alt på forrige generasjon, og ytelsesforbedringen var ikke særlig stor fra P4 Northwood/Prescott på 90nm til Prescott på 65nm. At den etterhvert har blitt større etterhvert, er en naturlig utvikling. Blir sikkert spennende med K8L, men jeg tviler faktisk på at den tar igjen gapet. Særlig når vi vet at Core 2 ser ut til å klokke opp mot 4,0 Ghz på luft.

 

Core 2 gir faktisk et ekstremt ytelseshopp fra forrige generasjon. Og dersom "CPU bundet spill ytelse" vurderinger fra endel tester er rette, må overgangen til 65nm for AMD gi en ytelsesforbedring på over 30 % om de skal nå igjen Intel. Noe jeg tviler på.

 

På meg virker det faktisk som at Intel har tatt seg nødvendig tid med utviklingen av Core 2, og faktisk perfeksjonert denne så langt som mulig. Trolig klarer Intel også å utvikle plattformen videre.

 

Som flere har spådd, siste del av 2006 og første del av 2007 vil bli et tungt år for AMD, ikke minst økonomisk. Men AMD kommer igjen, - uten tvil, - men kanskje ikke før K9.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
De som planlegger å skaffe budsjettmodellen E4200 (nå omgjort til E4300), må nok belage seg på å vente en stund...

 

http://www.hkepc.com/bbs/attachments_dir/e...TK1IDDr76mr.jpg

6502814[/snapback]

Jeg skal nok klare ventetiden, men jeg så ikke før nå at E4300 mangler VT. Det er en enenskap jeg vil ha så kanskje jeg går for E6300 eller E6400 likevel. (Jeg vei bare vente på i965 og billigere DDR2-800 CL5 først.)

 

Ikke for å spore av eller lage noen stor diskusjon ut av det men det irriterer meg litt at Intel prøver å ta æren for AMD64 (instruksjonssettet) ved å kateogorisere det under "Intel Technologies" og kalle det for "Intel® EM64T".

 

<..>Blir sikkert spennende med K8L, men jeg tviler faktisk på at den tar igjen gapet. <..>

<..>

Som flere har spådd, siste del av 2006 og første del av 2007 vil bli et tungt år for AMD, ikke minst økonomisk. Men AMD kommer igjen, - uten tvil, - men kanskje ikke før K9.

6503389[/snapback]

AMD har jo valgt å unngå kodenavnet K9 pga uheldige assosiasjoner og har omdøpt kodenavnet til K8L der L = romertallet for 50. Altså K8.50. Hvorfor mener du det vil være vanskelig for AMD å øke klokkefrekvensen fra 3,0GHz (orginal hastighet på 90nm) til 4,0GHz (luftoverklokket hastighet på 65nm)?

 

Jeg tror nok at AMD kommer sterkt tilbake av flere grunner:

- 65nm vil gi rom for å øke klokkefrekvensene en god del.

- Overgangen fra K8 til K8L vil gi rom for å øke klokkefrekvensene en god del pluss en betydelig økning av IPC. (Både pga nye SSE-enheter, L3, doblet FP-ytelse, quadkjernevarianter mm.)

- Bedre minneytelse med DDR2 i nyere steppinger.

- Sterkt økt produksjonskapasitet pga 65nm, 300mm wafere, ny fabrikk og produksjon hos Chartred gir muligheter for lavere priser og store volumavtaler medstore PCprodusenter (kanskje til og med Dell), noe som vil bety økte stordriftsfordeler og dermed bedre priser for oss.

 

Dette er alle kort som Intel stort sett har spillt ut allerede. (Kortene de har på hånda nå er økning av FSB, økning av L2, 2xdualcore (kentsfield) og etter hvert også 45nm)

 

Men jeg er enig i at AMD kan få en nedgang i salget utover 2006 og begynnelsen av 2007. Det blir spennende å se når K8L kommer og hvordan den vil plassere seg i markedet.

Lenke til kommentar

Må beklage at jeg hadde mistet noen viktige fakta i AMD sin roadmap. Blir lett tull av slikt.

 

Jeg vet ikke om overgang til 65nm gjør det lett eller vanskelig å øke standard klokkefrekvens. Men historisk erfaring viser at det nødvendigvis ikke gir store effekten, uten også å endre på selve designet.

 

Avtalen med Chartred er etter min mening et tveegget sverd for AMD. Rett og slett fordi AMD mislyktes totalt med "leieproduksjon" sist de prøvde det.

 

Men det som gjør meg mest betenkt er de økonomiske konsekvensene av Core Duo sin nåværende "overlegenhet". Noe aksjekursen til AMD også viser. Fra mars til i dag har den gått ned med 50 %, og nærmer seg kursen for et år siden. Håper de som hadde AMD aksjer solgte seg ut i mars/april. I samme periode har Intel sin sunket svært lite, selv med flere resultatvarsler.

 

For AMD, som har slitt med lønnsomhet over tid, er det ikke bra å måte redusere priser så brutalt når de endelig begynner å tjene penger. Egentlig hadde AMD trengt lederskap i en periode til.

 

Men, som sagt tidligere - tror AMD teknologisk kommer tilbake. Men tror at Intel sitt "comeback" vil gjøre det vanskeligere for AMD å nå sine mål for markedsandeler samt akseptable økonomiske resultater.

Lenke til kommentar

Det er trist vis AMD vil lide hardt pga. dette og må kaste inn håndkleet, noe som vil være en gigantisk katastrofe for oss forbrukere. Intel blir forvandlet til Microsoft, sett i forhold til dominans.

 

Hvorfor vil AMD lide på å låne produksjon hos Chartred?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...