Gå til innhold

Førstegangstjeneste i Januar 2007


Geir M

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått følgende sørgmodige beskjed:

 

"Du er planlagt innkalt i Januar 2007 til 12 mnd førstegangstjeneste i Sjøforsvaret ved SSK/ KNM HH/HH ELEVER/Rekr.skolen."

 

Nederst på slippen står det:

 

"Du skal ikke sende inn søknad om utsettelse med førstegangstjeneste med bagrunn i dette varselet."

 

Det står videre en link til en side. I en artikkel der står det:

 

"Må ikke bryte utdanningsløpet

Selve innkallingen til førstegangstjeneste blir sendt ut innen 1. oktober. Til da vil alle som går på videregående skole eller høyere utdanning bli fjernet fra innkallingslistene. Disse mottar ikke innkalling hvis de ikke selv anmoder om å bli innkalt.

 

– Ingen skal behøve å bryte utdanningen i videregående skole eller høyere utdanning. Hvis noen som befinner seg midt i et slikt utdanningsløp mot formodning mottar en innkalling, vil disse få utsettelse ved fremsending av søknad, forsikrer Osbak. "

 

Jeg har kommet inn ved Oslo Markedshøyskole. Jeg har inngått leieavtale i Oslo med studentsamskipnaden. Jeg har betalt depositum for leiligheten. Jeg har også betalt noe til omh, studentavgift eller hva de kaller det.

 

Det står at man ikke skal søke om utsettelse med bakgrunn i det varselet jeg fikk. Men det står jo at man kan søke om utsettelse i artikkelen på den linken.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke du kan søke om fritak før du får den faktiske innkallelsen.

6477539[/snapback]

Ah. Da så. Men da tar jeg utgangspunkt i at det ordner seg. En venn av meg som fikk sånn skjema. Han hukka av at han var passifist etc. Så han slapp. Kommer til å prøve det først. Hvis det går i dass søker jeg om utsettelse. Evt. faker at jeg er psykotisk elns :!:

Lenke til kommentar

Har fått samme beskjeden jeg og, og skal selv søke om utsettelse.

 

Men å fake psykoktisk er en utrolig dårlig ide. Jobber selv med psykiske lidene og det tar meg ca 5sec å se om du faker det eller om du faktisk er syk. Regner med de som har ansvaret for det i forcen er bedre trente enn meg så det tror jeg kun vil gå i tap for deg. Eneste positive er vel at de andre i troppen vil få seg en god latter.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 3 års utsettelse pga utdanning. Bare sendte en kopi av skolepapirene så løste det seg helt smertefritt. Du skal selvsagt ikke få ødelagt utdanningen din. Du trenger ikke fake psyko eller noen verdens ting, det er i regelverket deres. Innkallelsen ble bare sendt ut automatisk fordi du har fylt 18 år. De prøver ikke å ødelegge livet ditt ellerno sånt.

 

Du sender et brev til ditt lokale vernepliktkontor, der du forklarer du har kommet inn på skole de neste 2-3 årene, og legger ved kopi av bekreftelse på skoleinntaket.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Har fått samme beskjeden jeg og, og skal selv søke om utsettelse.

 

Men å fake psykoktisk er en utrolig dårlig ide. Jobber selv med psykiske lidene og det tar meg ca 5sec å se om du faker det eller om du faktisk er syk. Regner med de som har ansvaret for det i forcen er bedre trente enn meg så det tror jeg kun vil gå i tap for deg. Eneste positive er vel at de andre i troppen vil få seg en god latter.

6477678[/snapback]

Var selvsagt ikke oppriktig ment

Lenke til kommentar
Jeg er visst planlagt innkalt til HSTY/Styrkeproduksjon/Panserbataljon i januar 2007. Det høres faktisk litt kult ut, men tror jeg ikke er ferdig i lære før februar.

6477972[/snapback]

Jeg er blitt kalt inn på samme sted. ;)

6478156[/snapback]

er noe samme plass jeg og såkalt er innkalt til.

Lenke til kommentar

Men om jeg var en av dere som vil inn i militæret, ville jeg iallefall ikke kommet inn i januar siden det er den dårligste tiden å komme inn i militæret på med tanke på skole. Ta heller og si du vil inn NÅ og kom i september (den beste med tanke på skole :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er vanskelig å få utsettelse med skole som begrunnelse. De skulle visst slutte med det. Finn på en helsegrunn til å slippe. Legene på Madla sender deg hjem bare du går litt merkelig.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Du blir ikke innkalt nå til Januar hvis du skal begynne på skole til høsten.

Dette registrerer jo forsvaret når de skal sende ut innkallelser, og da hopper de over deg.

Skulle du av en eller annen grunn bli innkalt allikevel, er det bare å søke om utsettelse pga. skole, så ordner det seg:)

Det jeg ikke helt liker er at jeg også fikk en sånn en, og jeg er 20 år. Har ikke hørt noe som helst fra forsvaret siden "auditionen" for 3 år siden.

Lenke til kommentar

Problemet er at et halvår med millitære innimellom studiene kommer tiil å ødelegge ting for meg. Jeg slet en god del i trondheim på grunn av feil valgt studium blandt annet, og hadde det ikke helt bra i slutten av året der oppe.

Å få ødelagt nok et år eller to for den del tåler jeg ikke... Jeg trenger ganske enkelt å begynne på og bli ferding med utdanningen min. Ved å få studietiden stykket opp av millitæret, riskikerer jeg ikke bare å ødelegge for karakterene mine....

 

Hvorfor ikke ta in de småjævlene som går litt merkelig i stedet for å ødelegge for meg?!

Lenke til kommentar

Det wh1te mente er at om du ikke vil i militæret, er det bare å møte opp og når du kommer til legen (alle må til diverse undersøkelser av kroppen de første dagene) så sier du at du har vondt i ryggen eller et dimmetriks du lærer på de forskjellige dimme sidene. Funker ikke det går du til presten eller psykologen :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Fikk også innkalling til rekruttskolen på KNM HH for noen uker siden. Sendte utsettelsesbrevet (med dokumentasjon fra høgskolen min), men i dag fikk jeg allikevel nytt innkallingskort (denne gang uten svardel!), så det ser ikke ut som om det hjalp så mye med dokumentasjon fra skolen. Sendte mail til VPV nå og spurte hvorfor jeg ikke hadde fått utsettelse.

Lenke til kommentar

Tror det er slik nå at du har krav om å kunne utsette skoleplassen din et år frem i tid for å kunne avtjene verneplikten. Verneplikten kommer før skolen, men når du er ferdig i militæret har du krav på den skoleplassen du hadde i utgangspunktet. Om skolen ikke hører på deg, så snakk med Vernepliktkontoret, og la de ordne opp i det. Sesjonslederen min sa i hvert fall at han aldri hadde hørt om skoler sm gikk i mot militæret ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...