Gå til innhold

Hjelp til SW-raid


Anbefalte innlegg

Får du faktisk 20 MB/s ved f.eks. kopiering av filer på minst 1 GB fra en annen disk, eller er det bare det et testprogram sier?

6535117[/snapback]

 

Jeg holder på å legge over filer fra de andre harddiskene jeg har til Raidet, så dette er reell hastighet. En 4.26 GB dvd kopieres over på 3m57s fra en WD200GB IDE disk. Dette skulle bli ca 18MB/s. Uansett er jo dette kun halvparten av det en vanlig disk klarer :hmm:

 

Min ATTO benchmark er heller ikke å stole på. Jeg får flere hundre MB/s i read.

 

Kanskje det ikke var noe lurt å spre Arrayet ditt over flere kontrollere Nils? Alle mine 4 Sata-disker er koplet til samme kontroller(Intels ICH6R) med 64KB(max) blocksize. Resync av arrayet tok 3 1/2 time.

 

Jeg vurderer å kjøpe et hovedkort med 965 chipset til Conroe med Intels nye ICH8R southbridge. Kanskje har intel klart å lage en integrert Raid5 kontroller som sparker?

 

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får du faktisk 20 MB/s ved f.eks. kopiering av filer på minst 1 GB fra en annen disk, eller er det bare det et testprogram sier?

6535117[/snapback]

 

Jeg holder på å legge over filer fra de andre harddiskene jeg har til Raidet, så dette er reell hastighet. En 4.26 GB dvd kopieres over på 3m57s fra en WD200GB IDE disk. Dette skulle bli ca 18MB/s. Uansett er jo dette kun halvparten av det en vanlig disk klarer :hmm:

 

 

Kanskje jeg har litt merkelig oppsett, men jeg får sjelden over 30 MB/s i reell skrivehastigheten når jeg skriver en eller annen fil til disken min.

 

Har du prøvd med en annen blocksize?

 

AtW

Lenke til kommentar
Har du prøvd med en annen blocksize?

6535520[/snapback]

 

Som jeg skrev så tar det mange timer å lage et nytt Raid5 array, så å teste ytelsen ved forskjellige blocksize hadde fort tatt et par dager. Valgte 64KB som er max, for å maksimere skriveytelsen. Om det hadde gått raskere ved 32KB eller 16KB får jeg nok aldri vite.

 

Ser ut som du har rett ATWindsor!

Gjorde et par tester på de to aldrende IDE diskene som er installert på samme maskin, og skrivehastigheten er ikke mer enn ca 30MB/s. Jeg mener å huske at en 250GB Hitachi jeg eier skrev ca 50Mb/s når den var ny(Ytterst på disken) . . .

 

Det som gjenstår er å teste migrering av arrayet fra en XP maskin til en annen med patchede systemfiler(dmboot.sys,dmconfig.dll og dmadmin.exe).

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe et hovedkort med 965 chipset til Conroe med Intels nye ICH8R southbridge. Kanskje har intel klart å lage en integrert Raid5 kontroller som sparker?
Som tidligere nevnt er intigrerte raid kontrollere i all hovedsak og softwarebaserte og ikke hardware baserte og vil dermed ikke kunne sparke noe særlig de heller ;)
Lenke til kommentar

Jeg har begynt å bruke CopyHandler for å administrere flytting av data, og oppdaget at overføringshastigheten på store filer gikk drastisk opp vad skriving til Raid5 Arrayet:

 

Med Explorer og Robocopy fikk jeg 18 MB/s skrivehastighet.

 

Med CopyHandler økte skrivehastigheten til akseptable 26-27 MB/s:

I tillegg integrerer CopyHandler seg med Windows og virker på ctrl-c/ctrl-x og ctrl-v. I tillegg legges kopieringsjobbene inn i en kø, istedet for a multitaskes som exploreren gjør, som øker overføringshastigheten over nettverket.

 

Jeg blir mer og mer glad i mitt Raid5 Array :love:

post-24075-1154075116_thumb.png

Endret av Geir68
Lenke til kommentar
Jeg har begynt å bruke CopyHandler for å administrere flytting av data, og oppdaget at overføringshastigheten på store filer gikk drastisk opp vad skriving til Raid5 Arrayet:

 

Med Explorer og Robocopy fikk jeg 18 MB/s skrivehastighet.

 

Med CopyHandler økte skrivehastigheten til akseptable 26-27 MB/s:

I tillegg integrerer CopyHandler seg med Windows og virker på ctrl-c/ctrl-x og ctrl-v. I tillegg legges kopieringsjobbene inn i en kø, istedet for a multitaskes som exploreren gjør, som øker overføringshastigheten over nettverket.

 

Jeg blir mer og mer glad i mitt Raid5 Array  :love:

post-24075-1154075116_thumb.png

6571856[/snapback]

 

Hmm, har prøvd copy-handler, virker litt kvasi hos meg dog, om jeg endrer options direkte inne i programmet, så blir alle bokstavene tullet til,og jeg må reinstallere, å endre direkte i conf-fila funker dog,

 

Ellers er det for meg ganske uforståelig at windows sin standard kopi-sak er så primitiv.

 

PS: Har du prøvd med større buffer, og sett om det hjelper (altså større buffer i copy-handler)

 

AtW

Lenke til kommentar

Programmet gjorde underverker for med mitt RAID-5, ihvertfall! Hastigheten økte fra ca 8,8 MB/s til i overkant av 22-23 MB/s. Takk for tipset, spørs om ikke jeg må donere en slant til ham :)

 

MAXILA: nei, ikke med Windows-RAID-5. Man må også være litt forsiktig når man skal prøve å bytte ut en disk. Jeg må ha misforstått grensesnittet, for da jeg bare hadde 3 aktive (av 4) og skulle prøve å fjerne en som var inaktiv og legge til en annen, forsvant hele greia. Heldigvis hadde jeg bare testdata på det da.

Lenke til kommentar
Programmet gjorde underverker for med mitt RAID-5, ihvertfall! Hastigheten økte fra ca 8,8 MB/s til i overkant av 22-23 MB/s. Takk for tipset, spørs om ikke jeg må donere en slant til ham :)

 

MAXILA: nei, ikke med Windows-RAID-5. Man må også være litt forsiktig når man skal prøve å bytte ut en disk. Jeg må ha misforstått grensesnittet, for da jeg bare hadde 3 aktive (av 4) og skulle prøve å fjerne en som var inaktiv og legge til en annen, forsvant hele greia. Heldigvis hadde jeg bare testdata på det da.

6583398[/snapback]

hvis en disk ryker er det ikke bare å slå av datan og bytte den ødelagte disken.

og så gjennopprette det i diskbehandlingen?

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar
hvis en disk ryker er det ikke bare å slå av datan og bytte den ødelagte disken.

og så gjennopprette det i diskbehandlingen?

Det skal være det, men det er altså litt lett å gjøre feil. Nå var mitt tilfelle litt spesielt, for disken var ikke i stykker, bare flyttet fra RAID-kontrolleren på hovedkortet til den vanlige, men for å bruke den måtte den slettes og importeres på nytt. Det var da noe gikk galt.

Lenke til kommentar
Programmet gjorde underverker for med mitt RAID-5, ihvertfall! Hastigheten økte fra ca 8,8 MB/s til i overkant av 22-23 MB/s. Takk for tipset, spørs om ikke jeg må donere en slant til ham :)

 

MAXILA: nei, ikke med Windows-RAID-5. Man må også være litt forsiktig når man skal prøve å bytte ut en disk. Jeg må ha misforstått grensesnittet, for da jeg bare hadde 3 aktive (av 4) og skulle prøve å fjerne en som var inaktiv og legge til en annen, forsvant hele greia. Heldigvis hadde jeg bare testdata på det da.

6583398[/snapback]

hvis en disk ryker er det ikke bare å slå av datan og bytte den ødelagte disken.

og så gjennopprette det i diskbehandlingen?

6583438[/snapback]

Det er så lett ja, men det gjelder jo å skifte ut rett disk, men du vil fort se om du tar ut rett disk eller ikke :)

Lenke til kommentar
Programmet gjorde underverker for med mitt RAID-5, ihvertfall! Hastigheten økte fra ca 8,8 MB/s til i overkant av 22-23 MB/s. Takk for tipset, spørs om ikke jeg må donere en slant til ham :)

 

MAXILA: nei, ikke med Windows-RAID-5. Man må også være litt forsiktig når man skal prøve å bytte ut en disk. Jeg må ha misforstått grensesnittet, for da jeg bare hadde 3 aktive (av 4) og skulle prøve å fjerne en som var inaktiv og legge til en annen, forsvant hele greia. Heldigvis hadde jeg bare testdata på det da.

6583398[/snapback]

hvis en disk ryker er det ikke bare å slå av datan og bytte den ødelagte disken.

og så gjennopprette det i diskbehandlingen?

6583438[/snapback]

Det er så lett ja, men det gjelder jo å skifte ut rett disk, men du vil fort se om du tar ut rett disk eller ikke :)

6583615[/snapback]

 

Men hva skjer om man tar ut feil disk? Går det til skogen fordi 2 disker er ute av arrayet? Og er det en enkel måte å identifisere disker av samme merke og størrelse?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm, hardware raid er dyrere å sette opp. Men personlig synest eg prisen er verd dei ekstra funksjonene du får med på kjøpet.

 

Slik som: OCE (Online Capacity Expansion), ORLM (Online RAID Level Migration), hot spare, hot swap osv.

 

Har utvidet raidet mitt ein gang til nå, og det fungerte utmerket. Plugg i disken, velg den i raid management softwaren og bygg ut raid 5 arrayet.

 

+ farten ligger på rundt 55MiB/s ved skriving og 60MiB/s ved lesing. Begge er kontinuerlig fart over 5min, den kunne vært raskere for det er pci sporet som er flaskehalsen i systemet (Har ikkje pci-x).

 

Har du råd til det, så prøv hd-raid du vil ikkje gå tilbake til sw-raid etterpå. Iallefall kan eg ikkje tenke meg å gå tilbake :)

Lenke til kommentar
Hmm, hardware raid er dyrere å sette opp. Men personlig synest eg prisen er verd dei ekstra funksjonene du får med på kjøpet.

 

Slik som: OCE (Online Capacity Expansion), ORLM (Online RAID Level Migration), hot spare, hot swap osv.

 

Har utvidet raidet mitt ein gang til nå, og det fungerte utmerket. Plugg i disken, velg den i raid management softwaren og bygg ut raid 5 arrayet.

 

+ farten ligger på rundt 55MiB/s ved skriving og 60MiB/s ved lesing. Begge er kontinuerlig fart over 5min, den kunne vært raskere for det er pci sporet som er flaskehalsen i systemet (Har ikkje pci-x).

 

Har du råd til det, så prøv hd-raid du vil ikkje gå tilbake til sw-raid etterpå. Iallefall kan eg ikkje tenke meg å gå tilbake :)

6583814[/snapback]

 

Tror du ikke hastigheten har endel med diskene å gjøre? Er det ikke slik at raid5 aldri kan få bedre leseytelse enn en disk? (og PCI har jo også godt over dobbelt så mye båndbredde som 55 Meg).

 

Er det ingen av funksjonene du lister opp som er støttet av software-raid5?

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor:

Ja, du har rett PCI farten har ein peak på 133MiB men som regel ligger den reelle hastigheten noko under dette.

 

Men du har så rett, eg tok ein til test. Kopierte ein dvd iso fil og det ser ut at verken temp disken eller os disken min klarer å holde følge med raid5 arrayet. Fekk rundt 75MiB i overføring fra OS disken (wd-r74) mot 55MiB fra temp disken (sg500).

 

Angående lese hastighet, så skal det etter slik som eg forstå være likt som med skrive hastigheten. Altså at den blir bedre til meir disker du har i arrayet (stripe size har også noko å sei).

 

Angående om software raid har dei mulighetene så kan eg ikkje svare for win2k3 siden eg aldri har brukt det, men eg fant aldri dei to første funksjonene i win2k. Det var nokon liknende fuksjoner for spanned arrays, men ikkje for raid 5.

 

Angående hot spare/hot swap så støttes hot spare trur eg, men hot swap kommer an på kva hardware du kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...