Gå til innhold

Veldig varm Intel D930


Anbefalte innlegg

CPU

 

Jeg opplever høye temperaturer med en helt ny Intel D 930 med stock settings. Jeg opplevde først litt ustabiliteter og "lag" i Q4 og BF2 og sjekket det litt nærmere. I BIOS viste det 90 grader celsius, noe som er relativt kritisk. For å forsikre meg om at sensoren var riktig, skrudde jeg av maskinen og lot CPU kjøleren gå et minutt på en annen PSU for å senke temperaturen betraktelig, for så å skru på maskinen. Da viste den en temperatur som for meg virker mer eller mindre normal, da det er boxed kjøler og varmt i været, altså litt over 50 grader (som er brukbart). Den steg raskt til rett oppunder 60, noe jeg også merket ved å kjenne på kjøleren. Sjekket temperaturen i Windows med Everest Ultimate, og nå ligger den på 75-76 mens jeg kjører prime95 torture test (stor FFT verdi). Jeg er altså rimelig sikker på at sensoren viser riktig temperatur.

 

Jeg vet det er vamt i været, og at boxed kjølere ikke er allverdens, men dette kan da ikke være normale temperaturer? Som nevnt var den oppe i 90 etter litt spilling.

 

Kjøleren sitter skikkelig på. Har ikke hatt på tredjeparts goop, men bare satt på kjøleren med det som fulgte med.

 

Føler ikke for å bla opp ~200,- for litt kjølepasta for å teste.

 

Kan nevne at jeg også har hatt den bakre viften (120mm) med luftstrømmen inn i kabinettet, og snudde denne etter den høye temperaturen jeg først la merke til. Etter å ha åpnet vinduet og har bra gjennomtrekk her uten sol, er den nede i 66 grader mens jeg fortsatt kjører Prime95.

 

Litt trist da systemet jeg nettopp har kjøpt har greit med klokkepotensiale out-of-the -box.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ribben var også rimelig varm, og som jeg prøvde å beskrive er det flere ting som tyder på at sensoren er riktig. Montering er også korrekt. Boxed kjøler, varmt vær og ingen kvalitets-goop stemmer bra med de andre temperaturene jeg har målt.

 

Faktisk har jeg ikke hatt noen slik spike siden jeg snudde viften bak i kabinettet. Nå er prosessoren nede i 54 grader etter Q4 og HL2. Skal da nevnes at omgivelsene har sunket bra i temperatur også.

 

50-60 er levelig til jeg gidder å gjøre noe med det, men skal fortsette å holde et øye med den da jeg ikke vil ha en slik temperatur-spike igjen. Skal få testet litt klokking for å se hva slags impact det har på temperaturen, men det blir litt senere.

 

Noen med erfaringer om luftstrømsretning av viften bak i kabinettet? Virker som om den gjorde et stort utslag da den var montert "feil" vei, altså sugde luft inn i kabinettet.

Lenke til kommentar

Synes den tempen på de D930 var litt for høy med stock kjøler.

Med kabinett døren av så burde den ikke krype noe serlig over 60 på load.

 

Du er sikker på at du fikk montert kjølern ordentlig?

Ved 60 grader kjennes den varm ut eller gjør det vond hvis du prøver og holde lenge på den? (Det er kanskje litt vanskelig og få sjekke ordenlig siden kjølern er som den er)

Lenke til kommentar

Jeg vet hva 60 grader er. Forøvrig er det også tilnærmet uvesentlig om sidedøren er av eller ikke da jeg har et Thermaltake Shark som gjør luftinn- og utstrømning for GPU og CPU ganske bra. Derfor jeg stussa litt på det med at viften bak gjorde en så stor forskjell.

 

Som nevnt 2 ganger tidligere, er kjøleren montert korrekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Som nevnt 2 ganger tidligere, er kjøleren montert korrekt.

6462488[/snapback]

 

Er du helt sikker?

Det skal ikke mye til for at kjøler ikke er helt i plan (ett klips er ikke ordentlig på plass).

Da vil du oppleve slike temperaturer..

Har observert dette noen ganger med både stock og andre (bedre) kjølere som benytter standard klips-feste.

Presler 930 skal ikke gå så mye over 40 grader (idle) på stock volt/klokk med original kjøler.. og ikke mye over 60 ved load (såfremt man ikke lar vifta gå på lavest mulig turtall).

Og det er ikke uvesentlig om sidedør er av eller ikke.

Dette er min erfaring.. :)

Lenke til kommentar

Den er riktig montert.

 

Når jeg sier tilnærmet uvesentlig ang. sidedøren, er dette fordi kabinettet mitt (Thermaltake Shark som nevnt) har stor åpning for både GPU og CPU ut av sidedøren. Har dessuten sjekket det litt ut, og det har null påvirkning om den er av eller ikke.

Så i mitt tilfelle er det nok uvesentlig ja :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Den er riktig montert.

6463877[/snapback]

 

Du virker sikker ja.. :)

Stemmer det at etter at du snudde vifta (i bakkant) til å blåse ut.. så sank temp fra ca. 90 til ca.60?

Da vil jeg si at det er normal grei temp (load) for en 930 m/stock kjøler..

Alle Pentium (single/dual) basert på Prescott, Smithfield, Presler generer såpass mye varme under load at god utlufting i kabinett er helt kritisk (luftkjøling).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...