Gå til innhold

Steder det spøker?


Anbefalte innlegg

Vi snakker om en bump på nærmere fire år. Trådstarter bryr seg nok ikke lenger, men trådens tema er jo fortsatt litt "aktuelt", men for å svare til trådens problemstilling flytter jeg den til Religion, filosofi og livssyn. Da vil man slippe å måtte svare for det vitenskaplige aspektet ved dette :)

 

Tilbakemeldinger tas på PM og ikke i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg så på en serie som het The Ghost Hunters for lenge siden. Den handlet om noen folk som gikk til forskjellige hjemsøkte områder med høyteknologiske gadgets i håpet om å finne noe overnaturlig. Det nærmeste de fant som var et spøkelse etter 6 sesonger, var noen tullinger som hadde prøvd å sabotere for dem i et forsøk på å skaffe seg mer publisitet.

 

Mennesker tror på mye rart for å tette hullene i det uforklarlige.

Lenke til kommentar

At ånder går igjen er 100% sikkert. Men ikke i gammle hus, gjenstander og ting. Ånder beveger seg fra slekt til slekt, fra menneske til menneske. Eller også fra dyr til menneske, kommer ann på hvor motagelig man er. Det finnes gode ånder og onde ånder.

Lenke til kommentar

At ånder går igjen er 100% sikkert. Men ikke i gammle hus, gjenstander og ting. Ånder beveger seg fra slekt til slekt, fra menneske til menneske. Eller også fra dyr til menneske, kommer ann på hvor motagelig man er. Det finnes gode ånder og onde ånder.

Vil fravær av en ånd være en god ånd eller en ond ånd?

 

Tror du blander ånd med sykdommer og drit.

Lenke til kommentar

At ånder går igjen er 100% sikkert. Men ikke i gammle hus, gjenstander og ting. Ånder beveger seg fra slekt til slekt, fra menneske til menneske. Eller også fra dyr til menneske, kommer ann på hvor motagelig man er. Det finnes gode ånder og onde ånder.

Vil fravær av en ånd være en god ånd eller en ond ånd?

 

Tror du blander ånd med sykdommer og drit.

fravær av en ånd = fysisk død

 

Helse og ånder hører sammen. En dårlig famile ånd kan ødelegge helsen.

Lenke til kommentar

fravær av en ånd = fysisk død

 

Helse og ånder hører sammen. En dårlig famile ånd kan ødelegge helsen.

Men er ikke alle mennesker skapt i Guds bilde? Er Gud da ond?

Hva om jeg ligger i koma, har jeg da en ånd? Hva om hjertet mitt stopper, er jeg da død, og mister min ånd? Hva om jeg klarer å bli gjenopplivet (en har jo litt tid på seg til å starte hjertet sitt), får jeg da samme ånden, eller en ny? Isåfall, når bestemmer (ånd-utdeleren) seg for at nok er nok, og at jeg ikke kan få noen ny ånd?

 

Og vær så snill, ikke plukk ut et spørsmål midt i innlegget og svar noe irrelevant til det.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

fravær av en ånd = fysisk død

 

Helse og ånder hører sammen. En dårlig famile ånd kan ødelegge helsen.

Men er ikke alle mennesker skapt i Guds bilde? Er Gud da ond?

Hva om jeg ligger i koma, har jeg da en ånd? Hva om hjertet mitt stopper, er jeg da død, og mister min ånd? Hva om jeg klarer å bli gjenopplivet (en har jo litt tid på seg til å starte hjertet sitt), får jeg da samme ånden, eller en ny? Isåfall, når bestemmer (ånd-utdeleren) seg for at nok er nok, og at jeg ikke kan få noen ny ånd?

 

Og vær så snill, ikke plukk ut et spørsmål midt i innlegget og svar noe irrelevant til det.

Gud er den gode ånds kilde. Den onde ånd kommer ikke fra Gud.

Eksakt når ånden forlater kroppen eller entrer kroppen er ikke god å si.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Det skal visstnok spøke i rådhuset i Arendal, og det sies at det er en gammel dame som går igjen.  Har blant annet vært reportasje om det i "Norge Rundt"...

 

arendal2.jpg

6450959[/snapback]

 

 

Det er mange andre steder i Arendal som det skal spøke på. Det er et gammelt hus inni skogen på Nedenes som er VELDIG skummelt. Og på kokkeplassen rett på utsia sentrum så er det en gravstein som står helt for seg selv oppi skogen som det vistnok skal gå igjen noen. brr

 

Hvilket hus på Nedenes er det snakk om? Bor på Nedenes selv, og skulle gjerne likt å besøke dette stedet :p

Lenke til kommentar

At ånder går igjen er 100% sikkert. Men ikke i gammle hus, gjenstander og ting. Ånder beveger seg fra slekt til slekt, fra menneske til menneske. Eller også fra dyr til menneske, kommer ann på hvor motagelig man er. Det finnes gode ånder og onde ånder.

Det er overhodet ikke 100% sikkert. Det er faktisk tilnærmet lik 0% sikkert. Bare fordi du sier at det er 100% sikkert gjør det slettes ikke sikkert. Det eneste man kan stole på er Vitenskapen og dens sannsynlighetsregning, basert på de bevis som foreligger. Og disse bevisene må stå på egne ben, uten mennesket som variabel.

 

Eksakt når ånden forlater kroppen eller entrer kroppen er ikke god å si.

Hva definerer du som "ånd" da? Livskraften som gjør at vi overhodet puster? Det kommer fra kjemiske reaksjoner i kroppen, samt fra føden vi inntar. Kanskje du mener bevisstheten vår? Det er en kollektiv samling av spesifiserte hjerneceller som sammen danner bildet vi har av "jeg"-et. Også kalt bevisstheten vår. Når hjernen dør så dør også bevisstheten. Dersom dette ikke hadde vært tilfellet så hadde vi faktisk ikke hatt behov for en hjerne. Ihvertfall ikke den delen av hjernen. Og alt tyder på at vi har behov for denne delen av hjernen. Fordi den overhodet eksisterer.

Bevissthet er gradvis, og det meste tyder på at de fleste dyr også har det, bare i varierende grad.

 

Vitenskap er alltid så mye mer konkret enn religion og egen-teorier. Merkelige greier det der ^_^

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...