rønning Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hei! har nå installert Ubuntu Dapper Drake på pcn. Instalsjonen gikk smertefritt, og systemet er oppe og kjører, men jeg har et problem. Det trådløse nettverkskortet fungerer ikke. På Device Manager finner jeg nettverkskortet, info er som følger: Vendor: Broadcom Corporation Device: BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Status: Status Bus Type: PCI Device Type: Unknown Capabilities: Unknown Sjkønner jo at det kan være mangel på driver, men syns det var rart at systemet fant kortet i det hele tatt da. På tastaturet på pcn er det en knapp for å aktivere trådløst nettverk. Denne knappen fungerer heller ikke (sikkert fordi kortet ikke fungerer). Det går ikke an å slå på trådløst med den knappen, den forblir mørk uansett hvor mange ganger jeg trykker (Den lyser når nettverk er påslått) Hvis det er driveren, noen som har tips til hvor jeg kan finne?
Gissan Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Hei!har nå installert Ubuntu Dapper Drake på pcn. Instalsjonen gikk smertefritt, og systemet er oppe og kjører, men jeg har et problem. Det trådløse nettverkskortet fungerer ikke. På Device Manager finner jeg nettverkskortet, info er som følger: Vendor: Broadcom Corporation Device: BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Status: Status Bus Type: PCI Device Type: Unknown Capabilities: Unknown Sjkønner jo at det kan være mangel på driver, men syns det var rart at systemet fant kortet i det hele tatt da. På tastaturet på pcn er det en knapp for å aktivere trådløst nettverk. Denne knappen fungerer heller ikke (sikkert fordi kortet ikke fungerer). Det går ikke an å slå på trådløst med den knappen, den forblir mørk uansett hvor mange ganger jeg trykker (Den lyser når nettverk er påslått) Hvis det er driveren, noen som har tips til hvor jeg kan finne? 6440020[/snapback] Vet ikke hva som kan være problemet, men drivere finner du på hjemmesiden til produsenten av nettverkskortet.
LessThanJake Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Du mangler nok bare firmware: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php...920&mode=linear
rønning Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 Hmm....Den guiden så bra ut, men jeg får litt problemer. På punkt: 1 ) Ensure you have access to the other ubuntu repos det er en guide der hvor du skal gå inn på synaptic package manager og fikse noe, men for å fikse det må jeg koble til internett, og det går jo ikke
LessThanJake Skrevet 5. juli 2006 Skrevet 5. juli 2006 Det enklese er nok im du kan fikse kablet nett midlertidig, men det kan fikses uten også hvis det er eneste alternativ.
rønning Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 Fikk fikset et kablet nett sånn midlertidig, så fikk fikset det første problemet, men jeg får fortsatt ikke kortet til å virke... Noen som vet hva det kan være?? Begynner å bli litt krise
rønning Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 Sjekket forresten hjemmesiden til Broadcom http://broadcom.com/products/raid_2.1.0_li...er_download.php De har ikke drivere til Ubuntu
rønning Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Skrevet 5. juli 2006 føler jeg har kommet mye lengre nå, har funnet kortet, og finner nettverket, men det vil ikke koble til.. skriver iwconfig i terminal og får dette: eth1 IEEE 802.11b/g ESSID:"Hyllan" Nickname:"Broadcom 4306" Mode:Managed Frequency=2.484 GHz Access Point: Invalid Bit Rate=11 Mb/s Tx-Power=15 dBm RTS thr:off Fragment thr:off Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0 Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
JBlack Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 Grunnen til at systemet finner hva kortet heter, uten at du har drivere, er fordi dette er en del av PCI-standarden. Iflg. iwconfig, så har du ikke satt noen nettverksnøkkel. Pass på at dette er skrudd av på routeren også. Når det funker, sett på nøkkel på både router og lokalt. Jeg antar du ikke har fått noen ip (kjør ifconfig for å sjekke). Prøv å kjøre 'sudo dhclient eth1'.
Silvester Skrevet 6. juli 2006 Skrevet 6. juli 2006 (endret) De frie broadcom-driverne er naturlig nok litt flaky fremdeles. Sats heller på å bruke ndiswrapper. tissedam: Nei, man finner som regel ikke ordentlige Linux-drivere på produsentens side. Endret 6. juli 2006 av Nichotin
rønning Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Skrevet 6. juli 2006 Har lastet ned ndsiwrapper nå, men jeg har et lite problem (litt flaut men) Lastet ned filen til desktop, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med en tar.gz fil.. noen som kan si meg eksakt kommando i terminal?
rønning Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Skrevet 6. juli 2006 Fikk til å pakke ut pakken, og så stod det en del som jeg skulle skrive i terminal...Gikk bra en stund til jeg skulle skrive: make uninstall, da stod det make: command not found ??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå