Gå til innhold

Sette bilder i bakrunnen på terminal


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er helt fersk i unix/linux verdenen, og har nettopp installert en debian server. Etter å ha installert irc clienten irssi, set jeg på screenshots av themes at det er mulig å ha bilder. Jeg spurte på #irssi hvordan man gjorde dette, men det var visst noen instillinger i terminalen. Spørsmålet er da hvordan man gjør det?

 

En liten liste med spm.

 

# Hvordan får man bilder i irssi?

# Hvordan kan man se på bilder (.jpg .png. gif.) i debian?

 

På forhånd takk :)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ikke akkurat. Terminal er den du åpner når du f. eks skal installere et program i Debian.

Hvordan man får Bilder i Debian? Spørs hva du mener det. Om du har lyst til å åpne Bilder så kan du jo altids bruke Gimp da som vel følger med Gnome (Som igjen er standard WindowsManager i Debian). Hvordan du får Bilder i Irssi er jeg ikke sikker på, men er ikke Irssi en tekstbassert Irc Client da?

Edit: Det var det visst ja. Hehe. Da har du vel ikke noe direkte mulighet til å vise bilder i Irssi nei.

 

Putty er da som du sikkert vet en tekstbassert fjernstyrer av andre maskiner.

Lenke til kommentar

for meg høres det ut som om du ikke har installert noe grafisk grensesnitt på boksen din. har jeg rett hvis jeg antar at debianboksen bare står som server med grunnsystemet installert, og booter opp med en svart skjerm med tekstinnlogging på? og at du kobler deg på maskinen med putty fra en windowsboks?

 

da mangler du programmer på debianboksen for å kjøre grafisk, dvs vise bilder, filmer o.l.

 

hvis du vil kjøre grafikk på debianboksen må du installere en vinduhåndterer og en desktop, f.eks gnome (standard i debian) eller kde. informasjon om hvordan du gjør dette finner du f.eks her: http://debianguiden.dk/index.php/Forside

 

obs! du vil ikke ha mulighet til å kjøre grafikk gjennom putty til en windowsmaskin....

Lenke til kommentar
for meg høres det ut som om du ikke har installert noe grafisk grensesnitt på boksen din. har jeg rett hvis jeg antar at debianboksen bare står som server med grunnsystemet installert, og booter opp med en svart skjerm med tekstinnlogging på? og at du kobler deg på maskinen med putty fra en windowsboks?

 

da mangler du programmer på debianboksen for å kjøre grafisk, dvs vise bilder, filmer o.l.

 

hvis du vil kjøre grafikk på debianboksen må du installere en vinduhåndterer og en desktop, f.eks gnome (standard i debian) eller kde. informasjon om hvordan du gjør dette finner du f.eks her: http://debianguiden.dk/index.php/Forside

 

obs! du vil ikke ha mulighet til å kjøre grafikk gjennom putty til en windowsmaskin....

6437446[/snapback]

 

Ja det stemmer, logger på med svart bakrunn og sånn ja. Tekstbasert. Så da kan jeg installere et window manager program da, sånn at jeg kan vise bilder selv om jeg ikke har noe desktop på serverboksen?

Lenke til kommentar

hvis du vil ha bakgrunnsbilde så bør du se om du kan sette den med putty, er den som bestemmer hvordan forgrunn og bakgrunn ser ut =)

men trur ikke at putty har støtte for bakgrunnsbilde, kanskje det finnes en annen ssh-klient/terminal-emulator for windows som har?

Lenke til kommentar
Olear: har dere lagd en pakke for gensplash i slackware treet eslack?

6439146[/snapback]

Selve programmet er ikke lagt til, akkurat nå bruker jeg tiden til å vedlikeholde pakkene, prøver å få ting så stabilt som mulig. Jeg avventer nye pakker før vi har en fungerende glibc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...