Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Smell" i sub når tenning slås på


Anbefalte innlegg

Oppgraderte for en stund sia anlegget i bilen min. La til en sub og forsterker. Har fra før en Alpine 9850 spiller og to 6x9 i hattehylla. Problemet er at når jeg slår på tenninga kommer det et kraftig smell i sub'en når spilleren kobler seg inn. Dvs. at smellet kommer ikke når remote får spenning, men når linjeutgangen til forsterkeren slår seg på, hvis dere skjønner da ;)

 

Noen som har tips om hva grunnen til det kan være?

 

Det er denne forsterkeren jeg har.

Endret av AMDguru1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppgraderte for en stund sia anlegget i bilen min. La til en sub og forsterker. Har fra før en Alpine 9850 spiller og to 6x9 i hattehylla. Problemet er at når jeg slår på tenninga kommer det et kraftig smell i sub'en når spilleren kobler seg inn. Dvs. at smellet kommer ikke når remote får spenning, men når linjeutgangen til forsterkeren slår seg på, hvis dere skjønner da ;)

 

Noen som har tips om hva grunnen til det kan være?

 

Det er  denne forsterkeren jeg har.

6428301[/snapback]

 

Har du koblet + til + og - til - rett?

Er spiller'n din helt ny?

Lenke til kommentar
Broren min hadde samme problemet med en spiller. Subben slo når han skrudde av og på. Etter en stund begynte den å slå når han skiftet sang. Spilleren havnet på havet rundt da.

6433062[/snapback]

 

Broren din var så sint på den at han hivet spilleren ut på havet? :p

Lenke til kommentar

Takk for hjelp hittil :)

 

Har ikke fått målt spenning over diverse utganger ennå, men det skal bli gjort så fort som mulig. Det viser seg at det smeller hver gang jeg slår spilleren på, ikke kun når jeg slår tenninga på. Det er ikke tenninga som er problemet da, men linjeutgangen til spilleren. Smellet er ikke så høylydt at jeg er redd for skader, men det skremmer jo nye passasjerer, og er veldig irriterende. Kanskje jeg stikker ned på Lyd på Hjul her i Bodø, og får dem til å ta en kikk på anlegget...

Lenke til kommentar

det som egentlig skjer er at forsterkeren din slår seg "på før headunit har rekt å slå seg på da den vil sende en støy puls på utgangene sine og den går direkt til forsterkeren som allrde er operativ og forsterker opp denne støyen... og høres som et smel som regel.

 

De fleste spillere har en innebygd mutings krets i utgangen sine slik at utg siganlet er kortsluttet i noen sekunder før slik at spillerens kretser stabiliserer seg og ikke sender ut støy/frovrengt lyd siden kretsene som levere spenning til opampene ikke er i optimal drift umidelbart etter påslag. Det samme gjelder de fleste forsterkere (også din JBL) pleier å ha en mutings krets i inngangene så de ikke oppstår støy av tidligere nevnte grunner. Så alt i alt det "kan" være noe feil i en av de 2... eller ikke... største grun til slike feil er som regel impedansen mellom begge 2, dvs utgangs impedansen på din spiller kan være for høyt til inngangs impedansen på din JBL... la en fagmann se på det isåfall. Blir litt "overrasket" at ingen har nevnt det berømte: "brente jordings banner" på spilleren da du vil ha en "flytende" 0 nivå på signalen når den endrer seg kraftig... flere som kan sikker fortelle deg hvordan du kan uteluke den "mulige" feilen ;)

 

Ellers kan du bli kvitt problemet på følgende måtte: ved PÅslag så skal spilleren din slås først og venter du ca 10 sek før du slår ampen din med en egen brytter og ved AVslag gjør du omvendt: altså slår du av forstekeren først og etterpå spilleren... problemet løst. Forresten jeg regner med at ingen av signal kabler eller høyttaler kablene har noe kortslutning til chassiset på bilen eller chassiet på elementene.... :thumbup: da dette kan OGSÅ forårsake slike merkelige feil ;) og det har en forklaring og.

 

lykke til!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm... Har glemt å nevne det han mr. pndjo skrev her. Har (for ikke lenge siden) installert en bryter for anlegget mitt. Er egentlig veldig god sak kan jeg si. Hvis for. eks. du blir lei av bassen, så istedet for å dempe volumet kan jeg bare trykke på den bryteren og i tillegg så løser den problemet ditt. (Håper jeg) Prøv den du AMD ;) Og lykke til!

 

PS. (Hvordan? - jeg bare kjøpt en bryter på bensinstasjon, og har installert den imellom spiller og forsterker, altså den tynne singal kabel (eller som den også kalles) remote brukte jeg) enkelt!)

Endret av Leasch
Lenke til kommentar
Broren min hadde samme problemet med en spiller. Subben slo når han skrudde av og på. Etter en stund begynte den å slå når han skiftet sang. Spilleren havnet på havet rundt da.

6433062[/snapback]

 

Broren din var så sint på den at han hivet spilleren ut på havet? :p

6433219[/snapback]

Ja, bor rett ved havet. Spilleren var en panasonic. Nektet å spille cder etter en halvtime med spilling, og smalt når man skiftet sang. Ett par sleggekast sirkler å spilleren havnet nedfor marabakken :p

 

Hmm... Har glemt å nevne det han mr. pndjo skrev her. Har (for ikke lenge siden) installert en bryter for anlegget mitt. Er egentlig veldig god sak kan jeg si. Hvis for. eks. du blir lei av bassen, så istedet for å dempe volumet kan jeg bare trykke på den bryteren og i tillegg så løser den problemet ditt. (Håper jeg) Prøv den du AMD ;) Og lykke til!

 

PS. (Hvordan? - jeg bare kjøpt en bryter på bensinstasjon, og har installert den imellom spiller og forsterker, altså den tynne singal kabel (eller som den også kalles) remote brukte jeg) enkelt!)

6434631[/snapback]

knis, kan jo evt kjøpe seg orntlig spiller som kan drepe subsignalet på spilleren. Faktisk ganske hendig om du har noe i bagasjerommet som du ikke vil at subbene skal treffe.

Lenke til kommentar
Broren min hadde samme problemet med en spiller. Subben slo når han skrudde av og på. Etter en stund begynte den å slå når han skiftet sang. Spilleren havnet på havet rundt da.

6433062[/snapback]

 

Broren din var så sint på den at han hivet spilleren ut på havet? :p

6433219[/snapback]

Ja, bor rett ved havet. Spilleren var en panasonic. Nektet å spille cder etter en halvtime med spilling, og smalt når man skiftet sang. Ett par sleggekast sirkler å spilleren havnet nedfor marabakken :p

 

Hmm... Har glemt å nevne det han mr. pndjo skrev her. Har (for ikke lenge siden) installert en bryter for anlegget mitt. Er egentlig veldig god sak kan jeg si. Hvis for. eks. du blir lei av bassen, så istedet for å dempe volumet kan jeg bare trykke på den bryteren og i tillegg så løser den problemet ditt. (Håper jeg) Prøv den du AMD ;) Og lykke til!

 

PS. (Hvordan? - jeg bare kjøpt en bryter på bensinstasjon, og har installert den imellom spiller og forsterker, altså den tynne singal kabel (eller som den også kalles) remote brukte jeg) enkelt!)

6434631[/snapback]

knis, kan jo evt kjøpe seg orntlig spiller som kan drepe subsignalet på spilleren. Faktisk ganske hendig om du har noe i bagasjerommet som du ikke vil at subbene skal treffe.

6435324[/snapback]

 

Eller det ja.

Forresten bor jeg også ved havet. Stille og koselig. ^^

Lenke til kommentar

En ting til!

 

Lagrer spilleren din innstillinger du gjør?

 

Min gjorde ikke det da det smalt i subben.

 

Byttet om på rød og gul kabel bak på spilleren. Etter det har jeg ikke hørt en lyd når jeg skrur av tenninga. Også lagrer den innstillinger nå :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...